arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

ناوالنیِ از مرگ رسته به روسیه باز می‌گردد

الکساندر ناوالنی،‌ مهمترین رهبر اپوزیسیون دولت روسیه،‌ با انتشار عکسی تازه از در اینستاگرامش از بهبود نسبی خود خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الکساندر ناوالنی،‌ مهمترین رهبر اپوزیسیون دولت روسیه،‌ با انتشار عکسی تازه از در اینستاگرامش از بهبود نسبی خود خبر داد.

به گزارش یورونیوز، وی زیر این عکس که او را در کنار اعضای خانواده‌اش نشان می‌دهد نوشت: «سلام. ناوالنی هستم. دلم برای همه‌تان تنگ شده.» و ادامه داد: «هنوز توان کار کردن ندارم. اما کلّ دیروز را توانستم بدون دستگاه نفس بکشم.» سخنگوی الکسی ناوالنی با تأیید بهبودی نسبی وی اعلام کرد که او قصد دارد به روسیه بازگردد.

 

آقای ناوالنی که جدی‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه به‌شمار می‌رود، ماه گذشته در پروازی که از مسکو به تومسک می‌رفت دچار مسمویت شدید شد و به‌کما رفت.

وی سپس برای درمان به برلین انتقال یافت و آزمایش‌‌ها در آلمان نشان داد که وی با گاز اعصاب «نوویچوک» مسموم شده است و اندکی بعد، دو آزمایشگاه مستقل دیگر در فرانسه و سوئد نیز همین نتیجه را تأیید کردند.

پیش از این، علاوه بر رهبران آلمان و فرانسه، سازمان ملل متحد،‌ و وزرای خارجهٔ گروه هفت نیز جداگانه خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه و مشخص شدن مسئول حمله به آقای ناوالنی شده‌اند.

از سوی دیگر،‌ برلین اعلام کرده آنکه مسمومیت آقای ناوالنی با هدف کشتن وی صورت گرفته، و تهدید کرده که اگر مسکو در این پرونده توضیحات روشن ارائه نکند، آلمان از پروژه مشترک انتقال گاز روسیه به اروپا کنار خواهد کشید.

کرملین که پس از انتشار خبر مسمومیت این مخالف سرسخت دولت برای وی آرزوی سلامتی کرده بود، هرگونه اتهام دخالت در این ماجرا را «پوچ و بی‌اساس» خوانده است.

آلکسی ناوالنی کارزاری سراسری را برای معرفی نامزدهای مخالف دولت در انتخابات محلی به‌راه انداخته و تا کنون بارها دستگیر شده یا مورد حملهٔ افراد ناشناس قرار گرفته است.

او نخستین عضو اپوزیسیون نیست که دچار مسمومیت می‌شود. پیوتر ورزیلف، و ولادمیر کارامورتزا، که هر دو از کنشگران مخالف دولت‌اند نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۵ به‌علت مسمومیت‌های مشابهی راهی بیمارستان شدند.

نظرات بینندگان