arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹

بلاروس مرزهای خود با لیتوانی، لهستان و اوکراین را بست / رئیس جمهور بلاروس: هنوز نمی دانیم که این کشورها چه اقداماتی را علیه بلاروس انجام خواهند داد

رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که دستور بستن مرزهای کشورش با لهستان، لیتوانی و اوکراین را صادر کرده است و ارتش محافظت از مرزها را به دست گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که دستور بستن مرزهای کشورش با لهستان، لیتوانی و اوکراین را صادر کرده است و ارتش محافظت از مرزها را به دست گرفته است.

به گزارش ایرنا از سایت ریاست جمهوری بلاروس, الکساندر لوکاشنکو در همایش سراسری زنان بلاروس در مینسک گفت: ارتش بلاروس مجبور شده است با استقرار نیروهای بیشتر در مرزها، مرز مشترک با لیتوانی، لهستان و اوکراین را تحت محافظت بگیرد.

وی افزود: ما نمی دانیم که این کشورها چه اقداماتی را علیه بلاروس انجام خواهند داد اما این واقعیت را می دانیم که تعداد اقداماتی که می توانند علیه کشور ما بکنند قبل از اینکه جنگ آغاز شود، محدود است.

لوکاشنکو گفت: به همین دلیل مجبور شدیم که ارتش را از خیابانهای بلاروس فرا خوانده و روانه مرزها کنیم.

وی ادامه داد: نصف نیروهای ارتش بلاروس امروز با تجهیزات کامل مامور محافظت از مرزهای با لهستان، لیتوانی و اوکراین شده اند.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: من مجبور شدم در این روزها به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و (سرگئی شایگو)وزیر دفاع روسیه، دفاع مشترک از حکومت اتحادی روسیه و بلاروس را بنا کنم.

وی افزود: ما رزمایشی را که از مدتها پیش به فراموشی سپرده شده بود را دوباره برگزار می کنیم و در غرب بلاروس جریان می یابد.

رزمایش مشترک برادری اسلاوی ۲۰۲۰ با شرکت نیروهای نظامی روسیه، صربستان و بلاروس در غرب بلاروس آغاز شده است.

مرحله نخست این رزمایش روز ۱۵ ماه سپتامبر آغاز شد و مرحله دوم این رزمایش هم از روز ۲۱ سپتامبر (دوشنبه هفته اینده) آغاز می شود.

اتحادیه اروپا و مهم‌ترین هم پیمان ناتویی آن، آمریکا، این روزها تحولات پسا انتخابات بلاروس را به عنوان یکی از کانون‌های اصلی توجه خود، به دقت زیر نظر دارد و بطور مستمر با اظهارنظرهای حاکی از مداخله‌جویی، هر لحظه فشارها برای دولت الکساندر لوکاشنکو به عنوان یکی از متحدان مهم ولادیمیر پوتین را افزایش می دهد.

در تازه ترین واکنش اتحادیه اروپا به تحولات جاری و ناآرامی ها در بلاروس، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور را جعلی خواند و به صراحت اعلام کرد که اتحادیه اروپا لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهوری بلاروس به رسمیت نمی شناسد. این درحالی است که روسیه تمام قد از لوکاشنکو و دولت او حمایت می کند و اخیرا هم از کمک مالی قابل توجه به دولت مینسک خبر داده است.

هم پیمانی و روابط راهبردی دولت لوکاشنکو با مسکو، شاید یکی از دلایل و انگیزه های اتحادیه اروپا برای تشدید فشارها بر بلاروس باشد؛ اتحادیه ای که بیشتر اعضای آن عضو سازمان پیمان آتلانیتک شمالی "ناتو" و از هم پیمانان واشنگتن هستند. اتحادیه اروپا نسبت به اعمال فشار بر روسیه از طریق تحت فشار قرار دادن دولت لوکاشنکو چندان بی رغبت نیست. در صورتی که رهبران مخالف لوکاشنکو در بلاروس قدرت را بدست گیرند، این متحد کلیدی روسیه می تواند چرخشی قابل توجه از مسکو به سمت بروکسل پیدا کند.

سایت رسمی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای از سوی جوسپ بورل اعلام کرد: شرایط بلاروس برای ما روشن است. ما انتخابات ۹ اوت (۱۹ مرداد) این کشور را تقلبی می‌دانیم. ما «الکساندر لوکاشنکو» را به عنوان رییس جمهوری قانونی بلاروس به رسمیت نمی‌شناسیم.

مجلس اروپا نیز دیروز در قطعنامه ای انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس را جعلی و تقلبی خواند و خواستار اعمال تحریم هایی علیه بلاروس شد.

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.

نظرات بینندگان