arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹

وزیر دارایی عراق: توقف واردات انرژی از ایران برای بغداد صرفه اقتصادی ندارد

وزیر دارایی عراق درباره توقف واردات انرژی از ایران تاکید کرد که در زمان حاضر چنین کاری برای کشورش صرفه اقتصادی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«علی علاوی» روز پنجشنبه در اظهاراتی که در رسانه های عراق منتشر شده گفت که قاچاق نفت در اقلیم کردستان عراق سبب شده که عراق در پایبندی به تعهدهای خود با اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت ناکام بماند.

وی ادامه داد که تولید نفت اقلیم ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار بشکه در روز است که نمی‌توان به دقت گفت که چقدر از آن قاچاق می‌شود.

وزیر دارایی عراق افزود که دولت فدرال از اقلیم خواسته که تولید نفت خود را روزانه ۱۲۰ هزار بشکه کاهش دهد.

علاوی بیان کرد که که بخشی از قاچاق نفت کردستان عراق توسط نفتکش ها و مستقیم از چاه های نفت انجام می شود.

وی درباره توقف واردات انرژی از ایران نیز تأکید کرد که در زمان حاضر چنین کاری برای عراق صرفه اقتصادی ندارد.

علاوی افزود که عراق می کوشد ظرفیت تولید انرژی خود را با گسترش همکاری‌های خود با عربستان، ترکیه و اردن افزایش دهد و از طریق کویت به شبکه برق شورای همکاری متصل شود.

وی در عین حال گفت که هیچ یک از این قراردادها نهایی نشده است.

وزیر دارایی عراق اظهار کرد که به لحاظ فنی اتصال به شبکه برق کویت آسان‌تر است اما این موضوع نیاز به توافق و مذاکره های بیشتری دارد.

عراق شهریور ۹۸ قراردادی با شورای همکاری خلیج فارس برای یک خط انتقال برق امضا کرد، این خط انتقال ۵۰۰ مگاوات برق را به شبکه گسترده این کشور تا اواخر سال ۲۰۲۰ وارد می کند.

این خط انتقال ۳۰۰ کیلومتری از کویت به بندر جنوبی فاو عراق کشیده می شود و تأمین مالی آن بر عهده شورای همکاری های خلیج فارس است.

کمبود شدید و قطع طولانی مدت برق که گاهی تا ۱۵ ساعت در روز هم می رسد، یکی از معضل های عراق است که در مهر ماه ۹۸ از عوامل اصلی شکل گیری اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب و مرکز این کشور شد.

عراق با حدود ۱۸ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق به میزان یک هزار و ۳۵۰ مگاوات در ساعت برای عراق است و حجم صادرات گاز برای تامین سه نیروگاه گازی تامین برق در عراق نیز بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.

دولت عراق در سال و ماه های گذشته تلاش گسترده ای را برای افزایش تولید و تامین برق انجام داده است با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران های اصلی این کشور است

نظرات بینندگان