arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹

تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خطر از فردا / افراد عادی چگونه واکسن دریافت می‌کنند؟

محمدرضا شانه ساز درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی داده شد که امسال این عدد دو برابر شده و قرار است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس پروتکل تعریف شده، گروه‌هایی که باید این واکسن را تزریق کنند، واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان تزریق خواهند کرد. وی افزود: آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا که در معاونت‌های بهداشتی و برای گروه‌های پرخطر توزیع می‌شود که رایگان است. قیمت واکسنی که قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود نیز حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و از فردا این واکسن برای گروه‌های پرخطر در مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت تزریق می‌شود.

به گزارش انتخاب، محمدرضا شانه ساز جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا افزود: سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی داده شد که امسال این عدد دو برابر شده و قرار است که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس پروتکل تعریف شده، گروه‌هایی که باید این واکسن را تزریق کنند، واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان تزریق خواهند کرد.

وی ادامه داد: بخشی از افراد بالای ۶۵ سال از همین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند و بخش دیگری از این افراد می‌توانند پس از توزیع واکسن در داروخانه‌ها، با ارائه کد و کارت ملی، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. کد یکتا واکسن آنفلوآنزا با کد ملی افراد ثبت می‌شود. این اقدام به این جهت انجام می‌شود که افرادی که نیاز به این واکسن دارند، واکسن را دریافت کرده و همچنین از خروج واکسن از کشور جلوگیری شود.

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها

شانه ساز اظهار کرد: توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته گذشته در مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت آغاز شده و از فردا تزریق این واکسن برای گروه‌های پرخطر آغاز خواهد شد. این گروه‌ها باید به مراکز بهداشتی یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

وی افزود: هنوز توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های خصوصی شروع نشده است. در یک تا دو هفته آینده با تامین واکسن آنفلوآنزا و واردات آن، توزیع واکسن در داروخانه‌های خصوصی نیز آغاز می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: اگر افراد بخواهند از داروخانه‌های خصوصی واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، ثبت واکسن در سامانه تیتک توسط داروخانه انجام می‌شود. تزریق واکسن برای آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر نیز در سامانه سیب ثبت می‌شود.

شانه ساز اظهار کرد: پس از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، هر فرد می‌تواند با سه کارت ملی و برای سه نفر واکسن را از داروخانه تهیه کند.

واکسن آنفلوآنزا از کدام منابع خریداری شده است؟

رییس سازمان غذا و دارو گفت: خرید واکسن آنفلوآنزا از منابع معتبری که قبلا هم خرید می‌کردیم انجام شده است. البته منابع دیگر نیز به این معنی نیست که اعتبار نداشته باشند، بلکه نتوانستیم از آن کشورها خریداری کنیم، زیرا مصرف واکسن آنفلوآنزا در سایر کشورها نیز افزایش یافته است.

انقضای واکسن آنفلوآنزا کمتر از یک سال است

وی اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا هر سال برای همان سال ساخته می‌شود و مدت اعتبار و انقضای آن کمتر از یک سال است و باید در همان سال مصرف شود. همکاران ما در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت موارد مورد نیاز تزریق واکسن آنفلوآنزا را تعریف کرده‌اند. به طور مثال خانم‌های باردار، بیماران صعب العلاج که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیماران پیوندی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

ثبت اطلاعات در سامانه سیب و تیتک

شانه ساز گفت: مدارک مربوط به بیماران خاص در سامانه سیب از قبل ثبت شده و حتی اگر افراد جدیدی هم مراجعه کنند، اطلاعات آن افراد هم در سامانه ثبت می‌شود. افراد بالای ۶۵ سال نیز با مراجعه به داروخانه‌ها برای خرید واکسن آنفلوآنزا فقط باید کارت ملی ارئه کنند.

وی افزود: بنابراین امکان ندارد که افراد چند واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه دریافت کنند. از طریق ثبت در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو، هر کد ملی فقط یک واکسن آنفلوآنزا دریافت خواهد کرد. اگر این اقدام انجام نشود، زمینه خروج غیرقانونی این واکسن‌ها از کشور فراهم می‌شود. با این رویکرد، نگرانی از خروج غیرقانونی واکسن از کشور نخواهیم داشت.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا تاریخ انقضای مشخصی دارد و قرار نیست در داروخانه‌ها بماند. شناسه‌های یکتای واکسن‌ها کاملا مشخص است و در سامانه ثبت می‌شود که به کدام داروخانه تحویل داده شده و واکسن با شناسه یکتا به کدام کد ملی تحویل داده شده است. بنابراین حتی اگر یک واکسن را در مرز یا حتی خارج از کشور مشاهده کنیم، کاملا مشخص است که از چه داروخانه‌ای دریافت کرده‌اند. در مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت نیز امکان خروج واکسن وجود ندارد و واکسن در همان مراکز تزریق می‌شود.

واکسن را نمی‌توان مدت زیادی خارج از یخچال نگهداری کرد

شانه ساز بیان کرد: واکسن‌ها زنجیره سرد دارد و نمی‌توان خارج از یخچال نگهداری کرد. در مراکز بهداشتی و درمانی، واکسن آنفلوآنزا در همان محل تزریق می‌شود. برای سایر افراد هم پس از خرید واکسن از داروخانه‌ها، باید در کوتاه‌ترین زمان واکسن تزریق شود و نباید بیش از حد در خارج از یخچال نگهداری شود.

نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال قبل کمتر است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: برنامه ریزی برای واردات ۱۰ تا ۱۶ میلیون واکسن آنفلوآنزا انجام شده، اما به نظر می‌رسد بیش از نیاز کشور باشد. بعد از آن هم برنامه ریزی شده که در صورت نیاز، واکسن با ارز نیمایی وارد شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل رعایت فاصله گذاری فیزیکی، ضد عفونی کردن و شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک، میزان ابتلا به ویروس آنفلوآنزا کمتر خواهد بود. حتی دست دادن‌ها هنگام ملاقات افراد نیز انجام نمی‌شود. در نیمکره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشته‌اند نیز شیوع آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده؛ بنابراین نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

قیمت واکسن آنفلوآنزا

شانه ساز اظهار کرد: آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا که در معاونت‌های بهداشتی و برای گروه‌های پرخطر توزیع می‌شود که رایگان است. قیمت واکسنی که قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود نیز حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

واکسن آنفلوآنزا ارتباطی به کرونا ندارد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن آنفلوآنزا ارتباطی به کرونا ندارد و هیچ منبع علمی هم چنین چیزی را تایید نکرده است. برخی از این مطالب با کارکردهای تجاری مطرح می‌شود که می‌خواهند القای مصرف را در جامعه ایجاد کنند.

تولید واکسن آنفلوآنزا در داخل کشور

وی بیان کرد: امکان تولید واکسن آنفلوآنزا در داخل فراهم شده و شرکت مربوطه نیز تلاش‌هایی را انجام داده، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده‌اند، برخی مواد اولیه را نتوانستیم دریافت کنیم. احتمالا واکسن تولید داخل را امسال در اختیار خواهیم داشت، اما ممکن است در زمان طلایی آماده نشود

نظرات بینندگان