arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹

سردبیر روزنامه لبنانی: عربستان، سعد الحریری را تهدید کرد که به جای او از برادرش حمایت می‌کند

قندیل به شبکه المیادین گفت که عربستان گفته است که آمادگی دارد که میزبان بهاء الحریری (برادر بزرگتر سعد) و دیگر نخست وزیران سابق لبنان باشد و از حمایت سعد الحریری دست بردارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سردبیر روزنامه لبنانی: عربستان، سعد الحریری را تهدید کرد که به جای او از برادرش حمایت می‌کند

ناصر قندیل سردبیر روزنامه البناء لبنان شنبه شب فاش کرد که عربستان به «سعد الحریری» نخست وزیر اسبق و رییس کنونی جریان المستقبل اعلام کرده است که آمادگی دارد که در صورتی که تشکیل کابینه "مصطفی ادیب" را تسهیل کند، حمایت ریاض را از دست بدهد.

به گزارش ایرنا، قندیل به شبکه المیادین گفت که عربستان گفته است که آمادگی دارد که میزبان بهاء الحریری (برادر بزرگتر سعد) و دیگر نخست وزیران سابق لبنان باشد و از حمایت سعد الحریری دست بردارد.

وی با بیان این که "تأمین مالی آمریکا مشاوران را هدف قرار داده است تا آنان را برای نقش‌آفرینی در آینده آماده کند، فاش کرد: واشنگتن هزارات انجمن لبنانی که پس از بحران آورگان سوری به لبنان پایه گذاری شده‌اند، برای این کار آزموده است.

سردبیر روزنامه البناء لبنان تصریح کرد: تأمین مالی از سوی آمریکا در لبنان سلبریتی‌ها در لبنان را نیز دربرگرفته است و این کار با هدف توهین به مقاومت و زبان درازی به رهبران آنها صورت می‌گیرد.

وی فاش کرد که انقلاب ۲۷ اکتبر (مهرماه ۹۸) یک خشم مردمی واقعی بود اما واشنگتن یک گروه مخصوص خود را سازماندهی و در این اعتراضات نفوذ کرد.

قندیل افزود: آمریکا تصمیم دارد که حزب الله را زیر فشار شدید اقتصادی قرار دهد که یا این فشارها را تحمل کند و یا تسلیم شود، چرا که تمام رهبران آمریکا متفق القول هستند که شکل‌گیری جهان از خاورمیانه آغاز می‌شود.

وی با بیان این که " آمریکا تمام توان و امکانات خود را بر شکستن اراده مقاومت در لبنان به کار گرفته است" افزود: فشار واشنگتن به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برای حمله لفظی به حزب‌الله لبنان از تریبون سازمان ملل صورت گرفت یک تحول بزرگ است.

قندیل با بیان این که "یک ارزیابی در اروپا قائل به این است که واشنگتن به عواقب رفتارهایش در امنیت قاره سبز هیچ اهمیتی نمیدهد" اضافه کرد: منشأ اقدام فرانسه در لبنان بر این استوار است که کمک به لبنان را از تقابل آمریکا با حزب الله از یکدیگر جدا کند.

در همین ارتباط، سعید عریقات کارشناس مسائل آمریکا نیز به المیادین گفت که آمریکا بسیار از پوشش توسعه برای برنامه‌های سیاسی خود در کشورها بهره‌برداری کرده است.

عریقات با بیان این که آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که حزب‌الله اسرائیل را شکست داده است و این مسأله مهمی برای آنهاست، افزود: اسرائیل همچنان اولویت دولت واشنگتن است چه برای ترامپ و چه برای بایدن.

این درحالی است که دیوید هیل معاون وزیر امورخارجه آمریکا چند روز پیش در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور گفت که واشنگتن ۱۰ میلیارد دلار به نیروهای امنیتی و از سوی دیگر به سازمان‌های جامعه مدنی در سالهای گذشته کمک کرده است.

جفری فیلتمن معاون پیشین وزیر امورخارجه آمریکا نیز هشتم ژوئن ۲۰۱۰ در سنا گفته بود که واشنگتن نیم میلیارد دلار را برای ضربه زدن به وجهه حزب الله هزینه کرده است.

مصطفی ادیب نخست وزیر مکلف لبنان که به تازگی و بعد از انفجار مهیب ۱۴ مردادماه بندر بیروت، مامور تشکیل دولت در لبنان شده بود، شنبه شب پیش از تشکیل دولت انصراف داد. این اقدام واکنش‌های زیادی را داخل لبنان به همراه داشت.

وی با میشل عون رییس جمهوری لبنان در کاخ بعبدا دیدار و رسما انصراف خود را اعلام کرد. عون نیز ضمن پذیرش انصراف وی اعلام کرد که مطابق با الزامات قانون اساسی، اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد.

ادیب بعد از دیدار با رییس جمهوری لبنان گفت: برای من روشن شد توافقی که به خاطر آن، این ماموریت ملی در لبنان را پذیرفتم وجود ندارد.

وی از مردم لبنان عذرخواهی کرد و افزود: شرایط من از سوی جریان های سیاسی محقق نشد.

بعداز انفجار مهیب عصر ۱۴ مرداد ماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست ژنرال عون دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.

نظرات بینندگان