arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

چتر حمایتی بانک ملی بر سر تولیدکنندگان با وجود فشار تحریم ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به طور کلی یکی از کارکردهای بانک ها حمایت از تولیدکنندگان داخلی با ابزارهایی است که در دست آنهاست. این حمایت، در سال جاری که کشور با فشار تحریم اعمال شده از سوی آمریکا را بیش از پیش احساس می کند و از طرفی، سال جاری، سال جهش تولید نامگذاری شده، اهمیتی به مراتب بیشتر یافته است.

در این راستا، بانک ملی، با تسهیل شرایط، تلاش کرده است تا چتر حمایتی خود بر سر تولیدکنندگان را بیش از پیش بگستراند. از این رو، پرداخت انواع وام، تعویق مطالبات و بدهی وام گیرندگان با بخشش سود آن، پرداخت وام های کم سود به کار آفرینان، حمایت از تولیدکنندگان کالاهای بنیادی و استراتژیک، حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان مواد غذایی و امور معیشتی مردم و پرداخت انواع وام های کم سود به تولیدکنندگان در مقایسه با سال های پیشین حتی سهل تر شده و گسترش بیشتری یافته است.

بر اساس آمار ارائه شده، در پنج ماه نخست امسال ۵۹۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که سهم عمده آن به بانک ملی ایران تعلق دارد.

مبارزه با تحریم

پرداخت این تسهیلات از سوی بانک ملی در حالی است که بانک ها به عنوان یکی از مهمترین اهداف تحریم ها، فشار زیادی را در دو سال اخیر تحمل کرده اند. در واقع، می توان گفت بیشترین فشار تحریم ها روی بانک ها بوده و از طرفی، بیشترین توقع برای کمک به اوضاع اقتصادی کشور نیز از بانک ها بوده. این توقع هم از سوی مسئولان است و هم از سوی مردم.

همه اینها فشار بر روی بانک ها را مضاعف می کند و ناگفته پیداست که بانک ملی به دلیل گستره فعالیت های آن و میزان نقشی که در نظام بانکی دارد، بیش از سایر بانک ها این فشار را احساس می کند.

با وجود این فشارها، بانک ملی از همه توان خود بهره گرفته تا حمایت از تولیدکنندگان را حتی نسبت به سال های پیشین، بیشتر کند.

تسهیل شرایط دریافت وام به ویژه در مورد تولیدکنندگان کالاهای ضروری، تعویق چندباره بدهی بدهکاران بانکی همگی حکایت از عزم این بانک برای حمایت ویژه از تولید دارد؛ حمایتی که بر اساس سیاست های این بانک، به همین شکل ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیازهای روز، بیش از پیش هم گسترش یابد.

نظرات بینندگان