arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۸ مهر ۱۲۹۸؛ خدا لعنت کند ظل‌السلطان را که این آثار را برانداخت

رفتم ثانیا البرت موزیوم را تماشا کردم. فوق‌العاده مفصل است. خسته شدم و قسمتی از آن را فقط دیدم. از جمله چیز‌هایی که دفعه سابق ندیده بودم یک جفت لنگه در بود که از عمارت چهل ستون اصفهان آورده‌اند. چقدر قشنگ، عینا مثل جلد‌های کتابی که نقاشی و تذهیب‌کاری داشته باشد. خدا لعنت کند ظل‌السلطان را که این آثار را برانداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح به National Gallery رفتم. اگرچه بعضی اطاق‌های آن بسته بود، معهذا پرده‌های نقاشی بسیار دارد و از همه اساتید، نه منحصر به انگلیس است. مقداری کارت‌پستال پرده‌های نقاشی هم خریده آمدم.
بعد از ناهار رفتم ثانیا البرت موزیوم را تماشا کردم. فوق‌العاده مفصل است. خسته شدم و قسمتی از آن را فقط دیدم. از جمله چیز‌هایی که دفعه سابق ندیده بودم یک جفت لنگه در بود که از عمارت چهل ستون اصفهان آورده‌اند. چقدر قشنگ، عینا مثل جلد‌های کتابی که نقاشی و تذهیب‌کاری داشته باشد. خدا لعنت کند ظل‌السلطان را که این آثار را برانداخت. تخته نرد‌ها و جعبه‌های خاتم‌کاری و منبت‌کاری و ظروف فلزی و مرصع ایرانی خیلی در این‌جا است.
بعد از آن به سفارت آمده با غفارخان صحبت کردیم. معلوم شد مسئله مسافرت چندان آسان نیست و نمی‌دانم چه باید کرد. گاهی فکر می‌کنم که با آئروپلان بروم، اما خیلی گران است و مخارج آن سه برابر مخارج مسافرت معمولی است.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۲۳۰ و ۲۳۱.

نظرات بینندگان