arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹

اردوغان: تنها راه رسیدن به صلح پایدار عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ است

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار حمایت این کشور از آذربایجان در تنش‌ها با ارمنستان، تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه را عقب‌نشینی ارمنستان از قره‌باغ توصیف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) بار دیگر بر حمایت این کشور از آذربایجان در دور جدید تنش‌های نظامی با ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم آغاز چهارمین سال فعالیت بیست‌وهفتمین دوره پارلمان ترکیه، گفت: «ترکیه بر مبنای دیدگاه دو دولت یک ملت، با تمام ابزارهای خود از آذربایجان حمایت می‌کند».

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وی با توصیه به ارمنستان برای پایان اشغالگری در قره‌باغ، توضیح داد: «اگر ارمنستان از اراضی اشغالی آذربایجان عقب‌نشینی کند، صلح پایدار در منطقه حاصل می‌شود».

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهار نظرهای برخی کشورها و اتحادیه اروپا درباره لزوم توقف درگیری‌ها در قره‌باغ، افزود: «قابل قبول نیست که گروه مینسک اکنون خواستار آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی شود. آنها باید ابتدا از ارمنستان بخواهند که به اشغالگری در قره‌باغ خاتمه دهد».

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع سوریه و عراق اشاره کرده و مدعی شد: «ترکیه میزبان ۴ میلیون سوری است و هر کاری برای حفظ مرزهایش از تهدیدات تروریستی در سوریه نیاز باشد، انجام خواهد داد».

به نوشته روزنامه دیلی صاباح، وی ادامه داد: «بی‌ثباتی که از زمان جنگ خلیج [فارس] در عراق جریان دارد، بیش از همه به ترکیه آسیب زده زیرا فرصت شکوفایی پ.ک.ک در این کشور را فراهم کرد».

بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از اتهام‌زنی ارمنستان به کشورش و حمایت برخی دولت‌ها از ایروان در مناقشه قره‌باغ، افزود: «به کسانی که از رژیم سرکش [ارمنستان] حمایت می‌کنند، هشدار می‌دهم که به وجدان مشترک بشری باید پاسخگو باشند».

منبع: فارس

نظرات بینندگان