arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

نماینده مجلس: قیمت‌گذاری تضمینی کشمش اولویت مجلس است

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با اشاره به موافقت مجلس با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی گفت: این طرح ویژه خرید تضمینی گندم نیست و کالاهای راهبردی همچون کشمش را نیز شامل می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام احد آزادیخواه در گفت و گو با ایرنا افزود: سعی مجلس بر این است تا طرح خرید تضمینی، کشمش را نیز شامل شود و بتوانیم قیمت‌گذاری تضمینی این محصول را نیز انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه دولت در حال حاضر خرید تضمینی گندم است اظهار داشت: دولت برای خرید تضمینی کشمش برنامه ندارد و به دلیل راهبردی بودن این محصول، باید راهی برای خرید کشمش پیدا کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که کشمش یکی از محصولات مهم و اساسی شهر جهانی انگور است و بیش از نیمی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده، اولویت مجلس بر شامل شدن کشمش در خرید تضمینی است.

حجت الاسلام آزادیخواه با تاکید بر اینکه طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی امنیت غذایی و انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر را بالا می‌برد خاطرنشان کرد: بدون شک اجرای این طرح موجب می‌شود به خودکفایی گذشته در تولید برسیم و نیاز به واردات به حداقل و صفر برسد که این اتفاق به طور حتم خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در قانون قبلی که مربوط به سال ۶۸ است، شورای اقتصاد تکلیف را روشن می‌کرد، اما در اصلاح طرح شورای قیمت‌گذاری از سه گروه متشکل از نمایندگان دولت، تشکل‌های مرتبط و تولیدکنندگان و کشاورزان تشکیل شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: در شورای جدید سه نفر از نمایندگان دولت، سه نفر از تشکل‌های  مرتبط و سه نفر از تولیدکنندگان و کشاورزان حضور دارند و کشاورزان خودشان در تصمیم‌گیری دخالت می‌کنند.

حجت الاسلام آزادیخواه بیان کرد: عمده مسائلی که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، در حوزه اقتصادی و به منظور کاهش بخش عمده‌ای از مشکلات مردم و جامعه است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی با کلیات طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موافقت کردند.

این طرح دو فوریتی ۶ ماده دارد و هدف از آن تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهایی از جمله هزینه‌های واقعی تولید و سود متعارف؛ حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی و آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران عنوان شده است.

نظرات بینندگان