arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

خبرگزاری فرانسه: سودان با شورشیان توافق صلحی برای پایان دادن به چند دهه جنگ امضا می‌کند

دولت سودان فردا شنبه سوم اکتبر در «جوبا» پایتخت سودان جنوبی توافق صلحی را با شورشیان امضا خواهد کرد که به چند دهه جنگ در استان‌های «دارفور»، «کردفان جنوبی» و «نیل آبی» در سودان پایان می‌دهد. «توت قلوال» رئیس تیم میانجیگر مذاکرات صلح سودان که از سیاستمداران سودان جنوبی است، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این توافق برای سودان و سودان جنوبی مهم است. اگر صلح و ثباتی در سودان باشد در سودان جنوبی هم صلح و ثبات خواهد بود. ما ملتی واحد در دو کشور هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت سودان توافق صلحی را با شورشیان این کشور برای پایان دادن به چند دهه جنگ در استان‌های ناآرام این کشور امضا خواهد کرد.

به گزارش  فارس، دولت سودان فردا شنبه سوم اکتبر در «جوبا» پایتخت سودان جنوبی توافق صلحی را با شورشیان امضا خواهد کرد که به چند دهه جنگ در استان‌های «دارفور»، «کردفان جنوبی» و «نیل آبی» در سودان پایان می‌دهد.

جبهه موسوم به انقلابی سودان، ائتلاف گروه‌های شورشی اصلی در غرب منطقه دارفور و ایالت‌های جنوبی نیل آبی و کردفان جنوبی توافقنامه اولیه با دولت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را در اواخر ماه اوت گذشته( اوایل شهریور ماه) در جوبا، پایتخت سودان جنوبی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «توت قلوال» رئیس تیم میانجیگر مذاکرات صلح سودان که از سیاستمداران سودان جنوبی است، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این توافق برای سودان و سودان جنوبی مهم است. اگر صلح و ثباتی در سودان باشد در سودان جنوبی هم صلح و ثبات خواهد بود. ما ملتی واحد در دو کشور هستیم.

«سلیمان الدبیلو» رئیس کمیساریای صلح سودان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: این روزی تاریخی است ...امیدواریم که این امضا به جنگ تا ابد پایان دهد و راه را برای پیشرفت و توسعه باز کند.

او با اشاره به اینکه توافق مذکور به ریشه‌های مسائل سودان پرداخته است، گفت: اکثریت گروه‌های مسلح جز دو گروه، توافقنامه را امضا خواهند کردند... امیدواریم که آن دو گروه را هم به امضای توافق صلح و پیوستن به فرآیند صلح تشویق کنیم، زیرا این سند به مسائل سودان نگاه واقعی دارد و اگر به اجرا درآید صلح را محقق خواهد کرد.

این توافقنامه شامل هشت پروتکل مربوط به موضوعات مالکیت زمین، عدالت انتقالی، جبران خسارت، توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت و بازگشت پناهندگان و آوارگان است؛ علاوه بر این یک پروتکل امنیتی وجود دارد که مربوط به ادغام شبه نظامیان گروه‌های شورشی در ارتش دولت سودان برای تبدیل شدن به یک ارتش جدید است که نماینده تمام اجزای مردم سودان است.

سودانی‌ها امیدوارند که این توافق به بهبود اوضاع در مناطق آسیب دیده از سال‌ها جنگ داخلی منجر شود؛ اما دو گروه اصلی «ارتش آزادی بخش سودان» به فرماندهی «عبدالواحد نور» که در دارفور می‌جنگد و «جنبش خلق شاخه عبدالعزیز الحلو» که در دو منطقه کردفان جنوبی و نیل آبی فعالیت می‌کند، وارد مذاکرات صلح نشدند.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، جنگ در منطقه دارفور که در سال ۲۰۰۳ آغاز شده است تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار کشته و دو میلیون و نیم آواره برجای گذاشته است.

در دو منطقه کردفان جنوبی و نیل آبی هم جنگ از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و به بیش از یک میلیون نفر از جمعیت آنجا آسیب زده است.

سودان و سودان جنوبی هم خودشان پس از ۲۲ سال جنگ داخلی که دو میلیون کشته و چهار میلیون آواره و پناهجو بر جای گذاشت، از یکدیگر جدا شده‌اند. این جنگ با امضای توافق صلحی به پایان رسید که حق تعیین سرنوشت را به شهروندان سودان جنوبی داد و در سال ۲۰۱۱ اهالی سودان جنوبی به استقلال کشورشان رای مثبت دادند.

نظرات بینندگان