arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

بایدن: اگر ترامپ هنوز کرونا داشته باشد، مناظره دوم نباید برگزار شود

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته است در صورت ادامه ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کووید-۱۹ مناظره بعدی تلویزیونی آنها نباید انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته است در صورت ادامه ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کووید-۱۹ مناظره بعدی تلویزیونی آنها نباید انجام شود.

روز سه شنبه گزارش شد که یک مشاور ارشد کاخ سفید و حداقل یک مقام بلندپایه نظامی هم به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

بایدن گفت که مناظره برنامه ریزی شده برای روز ۱۵ اکتبر در میامی فقط باید تحت شرایط سفت و سخت بهداشتی انجام شود.

او بعد از کمپین در پنسیلوانیا، از ایالات کلیدی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر، گفت: "اگر او هنوز کووید داشته باشد، نباید مناظره کنیم."

بایدن اضافه کرد: "مطمئن نیستیم که او (ترامپ) در چه وضعیتی است. من منتظر مناظره با او هستم، اما امیدوارم همه پروتکل ها رعایت شود."

تیم مورتاگ سخنگوی کارزار انتخاباتی ترامپ در واکنش به اظهارات جو بایدن گفت: "رئیس جمهور در سلامتی در مناظره حضور خواهد یافت. بایدن نمی تواند از این یکی شانه خالی کند، و محافظان او در رسانه ها نمی توانند او را تحت حفاظت قرار دهند."

'باید خیلی نگران بود'

بایدن پیشتر با انتقاد از رقیب خود به خاطر کم اهمیت جلوه دادن خطر ویروس کرونا گفت "باید خیلی نگران بود."

او گفت که رئیس جمهور باید "آموزه های صحیح" را در مورد ماسک و فاصله گیری اجتماعی به دیگران منتقل کند.

ترامپ پیشتر بعد از ابتلا به ویروس کرونا از آمریکایی ها خواست از کووید-۱۹ نترسند. او بعد از سه روز بستری بودن در بیمارستان روز دوشنبه برای ادامه درمان به کاخ سفید بازگشت.

ترامپ پس از بازگشتن به کاخ سفید وارد بالکن شد تا خبرنگاران از او عکس بگیرند و فورا ماسک خود را برداشت.

پزشک ترامپ گفته او علیرغم ترک بیمارستان "هنوز کاملا سختی ها را پشت سر نگذاشته."

بایدن دوشنبه شب در سخنانی در یک سالن اجتماعات در شهر میامی فلوریدا که شبکه ان‌بی‌سی میزان آن بود گفت "خوشحال" است که رئیس جمهور درحال بهبودی است.

اما او افزود "امیدوارم رئیس جمهور با پشت سر گذاشتن این شرایط... آموزه های صحیح را به مردم آمریکا منتقل کند. زدن ماسک مهم است."

"تنها چیزی که من شنیدم یکی از توییت های او بود که اساسا می گفت خیلی نگران این موضوع (همه گیری) نباشید. اما باید خیلی نگران بود. ۲۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند."

آمار ابتلا و مرگ در اثر ویروس کرونا در آمریکا از هر کشور دیگری در جهان بالاتر است.

میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، هم در ویدئویی از واکنش ترامپ به ویروس انتقاد کرد و از مردم خواست طوری به بایدن رای دهند که "انگار زندگی شما به آن بستگی دارد."

او در اشاره به دونالد ترامپ گفت: "هفت ماه بعد، او هنوز طرحی برای مقابله با این ویروس ندارد. هفت ماه بعد، او هنوز به طور مرتب ماسک نمی زند و دیگران را به همین رفتار تشویق می کند - حتی درحالی که این گام های ساده می تواند جان تعداد بی شماری را نجات دهد. در عوض او با وانمود کردن به اینکه این همه گیری تهدیدی واقعی نیست در مردم شک و تردید ایجاد می کند."

درحالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات روز سوم نوامبر باقی مانده ابتلای ترامپ به کووید کمپین انتخاباتی او را مختل کرده است.

ابتلای سایر مقام ها

سه شنبه گزارش شد که استیون میلر مشاور کاخ سفید که از یاران نزدیک ترامپ است هم به ویروس کرونا مبتلا شده است.

همزمان مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و سایر رهبران نظامی این کشور بعد از مثبت شدن تست کرونا یک مقام ارشد گارد ساحلی خود را قرنطینه کرده اند.

دریاسالار چارلز ری، معاون فرمانده کل گارد ساحلی آمریکا، بعد از ظاهر شدن علائم خفیف تست داد که مثبت شد.

پنتاگون گفت سایر مقام ها بعد از شرکت در نشستی با او که هفته پیش برگزار شد "برای رعایت حداکثر احتیاط" خود را قرنطینه کرده اند. تست هیچ یک از آنها مثبت نبوده است.

تست کرونا دست کم ۱۳ نفر که به ترامپ نزدیک هستند مثبت بوده است. به علاوه چندین کارمند جز کاخ سفید هم مریض شده اند.

ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا و چند سناتور جمهوری خواه هم مبتلا شده اند. گفته می شود علائم خانم ترامپ که ۵۰ سال دارد خفیف است و او در کاخ سفید قرنطینه است.

ترامپ از زمان بازگشت چه کرده؟

عصر دوشنبه ترامپ درحالی که کت و شلوار و کراوات پوشیده بود از مرکز پزشکی والتر رید ارتش در اطراف واشنگتن دی سی خارج شد. او ماسکی به صورت داشت.

او که با هلی کوپتر به کاخ سفید منتقل شد بلافاصله به بالکن معروف به ترومن رفت، ماسک را از صورتش برداشت، و بعد سلام نظامی داد.

ساعتی بعد او توییتی از یک کلیپ ویدئویی به سبک تبلیغات انتخاباتی منتشر کرد که بازگشت او را با موزیکی هیجان آور به کاخ سفید نشان می داد.

او همچنین در پیامی ویدئویی مردم را تشویق کرد سر کارهایشان برگردند.

او گفت: "شما آن (ویروس کرونا) را شکست خواهید داد. ما در خط مقدم خواهیم بود. من به عنوان رهبر شما، مجبور بودم چنین کنیم. می دانستم خطر دارد، اما مجبور بودم. من در خط مقدم ایستادم و رهبری کردم."

او همچنین گفت: "حالا بهترم، شاید مصون باشم، نمی دانم."

سازمان بهداشت جهانی می گوید هنوز نمی توان گفت کسانی که بهبود یافته اند در برابر ابتلای مجدد به کووید-۱۹ مصونیت دارند و اگر چنین باشد این مصونیت چقدر دوام دارد. پزشک رئیس جمهور آمریکا معتقد است او هنوز کاملا خوب نشده.

ترامپ همچنین قول داد که واکسن "به سرعت از راه برسد" هرچند مدیر سازمان کنترل بیماری های آمریکا (سی دی سی) ماه پیش گفت انتظار ندارد واکسن تا پیش از اواسط سال آینده در دسترس عموم باشد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از ترک بیمارستان گفت از کووید نترسند و افزود "به زودی" کارزار انتخاباتی را از سر خواهد گرفت.

براساس راهنماهای بهداشت عمومی آمریکا افرادی که علائم کووید-۱۹ دارند باید حداقل برای ۱۰ روز بعد از ظهور اولیه علائم در قرنطینه باشند. کاخ سفید می گوید ترامپ ابتدا روز پنجشنبه این علائم را نشان داد.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به توییت زدن در این باره ادامه داد و نوشت که "عالی هستم!".

فیسبوک یک پست او که در آن ادعا می کرد کووید-۱۹ "کمتر" از آنفلوآنزا مرگبار است را حذف کرد و همزمان توییتر این پیام او را پشت هشداری تحت عنوان "حاوی اطلاعات گمراه کننده و بالقوه زیانبار" پنهان کرد.

پزشکان چه می گویند؟

شان کانلی پزشک او عصر دوشنبه گفت که رئیس جمهور که سطح اکسیژن خون او جمعه و شنبه افت کرده بود با بازگشت به کاخ سفید "از مراقبت های بی وقفه و تراز اول درمانی برخوردار خواهد بود."

او به این سوال که تست کرونای ترامپ آخرین بار کی منفی بود پاسخ نداد یا جزییات درمان او را ارائه نکرد. او با اشاره به قوانین حریم خصوصی بیمار، اطلاعاتی درباره اسکن ریه برای یافتن نشانه های ذات الریه ارائه نکرد.

او تایید کرد که ترامپ همچنان از داروی دگزامتازون که یک نوع استروئید است استفاده می کند و تاکنون سه دوز داروی ضدویروسی رمدسیویر دریافت کرده.

او در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور از سلامت کافی برای بازگشت به کارزار انتخاباتی برخوردار است گفت: "خواهیم دید."

او افزود: "اگر حال او تا دوشنبه (آینده) تغییر نکند یا بهتر شود، بعد همه می توانیم نفس راحتی بکشیم."

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان