arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹
سخنان مهم شهردار تهران دو سال پس از انقلاب؛

از تصمیم برای جیره‌بندی بنزین تا جمعیت سه برابر شده تهران

جیره‌بندی که ظرف این هفته اعلام خواهد شد حدود ۳۰ لیتر بنزین در ماه برای هر اتومبیل شخصی می‌باشد./ در مهرماه سال ۵۸ تعداد مسافران یک میلیون نفر در روز بود که این رقم در شهریور ۵۹ به دو میلیون و در هفته بسیج به ۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسید و تعداد اتوبوس‌ها نیز به دو برابر افزایش یافت و سرعت متوسط اتوبوس‌ها از ۱۱ و نیم به ۲۰ کیلومتر در ساعت رسید و فروش بلیط ۱۲۰ درصد افزایش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ ۱۴ روز پس از آغاز رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مهندس محمد توسلی شهردار وقت تهران در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری پارس از تصمیم برای جیره‌بندی بنزین خبر داد، بنا بر این تصمیم جیره هر اتومبیل شخصی ۳۰ لیتر در ماه بود. مهندس توسلی در این مصاحبه همچنین شمار خودروهای شرکت واحد در سطح تهران اعم از اتوبوس و مینی‌بوس را اعلام کرد و ضمن آن آمار جالبی از افزایش تعداد مسافران تهرانی در طول روز ارائه کرد آماری که از مهر ۵۸ تا مهر ۵۹ سه برابر افزایش یافته بود. مشروح سخنان ایشان که در روزنامه کیهان مورخ ۱۳ مهر ۵۹ منتشر شد به این شرح بود:

 

جیره‌بندی حدود ۳۰ لیتر بنزین در ماه برای هر اتومبیل شخصی می‌باشد

امیدوارم مردم کشور ما به‌خصوص ساکنان شهرهای بزرگ شرایط جنگی کنونی و کمبود مواد سوختی را همچون هفته قبل در نظر داشته باشند و این مشکلات و ضایعات را با فداکاری و ایثار و با طیب خاطر پذیرا باشند تا ان‌شاءالله پس از پیروزی حق بر باطل و عادی شدن وضعیت اضطراری کشور کار عادی و روزمره خود را آغاز کند.

ترتیبی داده خواهد شد تا از نظر تامین مواد سوختی در کار واحدهای تولیدی و خدمات شهری وقفه‌ای حاصل نشود و ستادی به منظور بررسی ضوابط مربوط تشکیل می‌شود تا اتومبیل‌های شخصی بتوانند برای کارهای حیاتی و فوری خود بنزدین به اندازه کافی به دست آورند و احتمالا این جیره‌بندی که ظرف این هفته اعلام خواهد شد حدود ۳۰ لیتر بنزین در ماه برای هر اتومبیل شخصی می‌باشد.

در حالی که پالایشگاه آبادان که ۶۰ درصد تولیدات سوختی را فراهم می‌کرد عملا تعطیل شده است این وظیفه شرعی هر مسلمان متعهد ایرانی است که در این شرایط حساس و اضطراری نهایت صرفه‌جویی را نموده و این آمادگی را داشته باشد که در صورت تعطیل برخی دیگر از تصفیه‌خانه‌ها با این روحیه عالی که در آنان دیده شده باز هم بیش‌تر صرفه‌جویی نمایند.

 

آمار اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شرکت واحد در تهران

آمار اتوبوس‌های شرکت واحد که امروز در سطح شهر فعالیت دارند عبارت‌اند از ۲۲۶۹ دستگاه اتوبوس و ۶۱۳ دستگاه مینی‌بوس متعلق به شرکت واحد و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس اجاره‌ای که در اختیار این شرکت می‌باشند و ضمنا قرار است ظرف دو سه روز از تردد کلیه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شخصی در سطح شهر جلوگیری شود تا صاحبان آن با کرایه‌های عادلانه با شرکت واحد همکاری نمایند. همچنین اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سازمان‌های دولتی باید در اختیار شرکت واحد قرار گیرند و برای سازمان‌هایی که نحوه کار آن‌ها ضرورت دارد در سطح شهر فعالیت کنند. با تشخیص شرکت واحد و سازمان ترافیک برای آن‌ها کارت مجاز صادر خواهد شد و اتوبوس‌های ارتشی که در تهران بوده و در جریان جنگ نمی‌باشند در شرکت واحد قرار می‌گیرند و با همکاری وزیر صنایع و معادن از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های کارخانجات در ساعات بی‌کاری طبق شرایطی در خطوط شرکت واحد استفاده خواهد شد.

با توجه به افزایش اتوبوس و تحرکی که در مدیریت شرکت واحد پدید آمده و با توجه به آشنایی مردم شهر با مسیر خطوط و عادت به استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس شرکت واحد ظرف هفته گذشته و همچنین تصویب و اجرای پیشنهاد شهرداری تهران دایر بر توزیع ساعات شروع و انجام کار سازمان‌های دولتی دیگر آن ازدحام مسافران در صبح و بعدازظهرها نخواهد بود و به تدریج با همکاری مردم این مشکل برطرف خواهد شد.

طرح ترافیک و ادامه آن جزو طرح‌های بهبود ترافیک تهران نیست فقط به اقتضای شرایط جنگ و کمبود مواد سوختی این تصمیم گرفته شده ولی عملا نتایج تجربی خوبی برای برنامه‌ریزان طرح بهبود ترافیک در آینده خواهد داشت.

مجددا از کسانی که آمادگی جسمی داشته و راه آن‌ها نزدیک است می‌خواهم که پیاده حرکت کرده و اتوبوس‌ها را در اختیار افراد مسن و کسانی که راه‌ آن‌ها دور است قرار دهند.

 

شمار مسافران تهرانی در طول روز

در مهرماه سال ۵۸ تعداد مسافران یک میلیون نفر در روز بود که این رقم در شهریور ۵۹ به دو میلیون و در هفته بسیج به ۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسید و تعداد اتوبوس‌ها نیز به دو برابر افزایش یافت و سرعت متوسط اتوبوس‌ها از ۱۱ و نیم به ۲۰ کیلومتر در ساعت رسید و فروش بلیط ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

نصب صندوق‌های اخذ سکه در اتوبوس‌ها شروع شده و تا کامل شدن آن علاوه بر کارت‌هایی که کارکنان دولت داشته و کارت‌هایی که افراد عادی از بانک دریافت می‌دارند کتابچه‌های بلیط نیز از طریق بانک‌ها در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت تا در مورد تهیه بلیط ناراحتی نداشته و وقت کمتری صرف شود.

ضمن تشکر از رانندگان و دیگر کارکنان شرکت واحد که بیش‌ترین خدمات را اخیرا عرضه می‌دارند از رانندگان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شرکت واحد می‌خواهم از توقف بی‌مورد اجتناب کرده تا مسافران در ایستگاه‌ها سرگردان و منتظر نباشند و بعدازظهرها تا مسافر وجود دارد به کار خود ادامه دهند و در وضعیت قرمز در کنار خیابان‌ها توقف نمایند و از مردم و برادران پاسدار و کمیته‌ها درخواست می‌کنم که با این رانندگان همکاری لازم را معمول دارند و در هنگام شب و وضعیت سفید اجازه دهند اتوبوس‌هایی که چراغ آن‌ها با رنگ آبی پوشیده شده است با نور پایین حرکت کنند زیرا در صورت خاموشی چراغ‌ها عملا آن‌ها نخواهند توانست حرکت کرده مسافران را جابه‌جا نمایند.

نظرات بینندگان