arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۲۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹

نگرانی از وضعیت اقلیت‌های قومی جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ

گروه‌های مختلف منتسب  به اقوام بومی ایرانی و قفقازی ها جمهوری آذربایجان نگرانی شدید خود را استفاده ارتش این کشور از ظرفیت اقلیت های قومی در جنگ قره باغ کوهستانی اعلام کرده اند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا کدخدازاده: گروه‌های مختلف منتسب به اقوام بومی ایرانی و قفقازی در جمهوری آذربایجان نگرانی شدید خود را از استفادۀ ارتش این کشور از ظرفیت اقلیت‌های قومی در جنگ قراباغ اعلام کرده‌اند. «اسماعیل شعبان‌اف» رهبر یکی از گروه‌های تالشیِ در تبعید اعلام کرده است که کشته‌شدن شمار زیادی از تالش‌ها که به گفتۀ وی به اکراه در جنگ حاضر می‌شوند، موجب کاهش جمعیت این گروه قومی خواهد شد. بنا بر ادعای این گروه‌ها، نزدیک به 50 درصد کشته‌های جنگ اخیر از میان تالش‌ها، تات‌ها و لزگی‌ها بوده‌اند. خبرنگار سایت «تالش مدیا» در لنکران در روزهای نخستِ جنگ گزارش داده بود که جوان‌های تالش برای اعزام به جبهه، با زور از خانواده‌های خود جدا می‌شوند و وضعیت تراژیکی در این زمینه به وجود آمده است. (منبع)

اقوام بومی ایرانی و قفقازی که در جمهوری آذربایجان تحت فشار قرار دارند و در گذشته هر گونه استفاده از زبان یا هویت آنها در فضای عمومی ممنوع بوده، اکنون باید در خطوط مقدم جبهه‌های جنگ حاضر شوند که به دلیل استقرار نیروهای ارمنی در قراباغ کوهستانی در موقعیت بالادست، با تلفات سنگینی مواجه شده‌اند. بسیاری از این سربازها کم‌سن و سال نیز هستند و فاقد آموزش‌های کافی برای نبرد سنگین می‌باشند.

سال گذشته یکی از رهبران تالش به نام «فخرالدین عباس‌زاده» از سوی روسیه به جمهوری آذربایجان تحویل داده شده و زندانی شده است. همچنین فشارهای زیادی بر دست‌اندرکاران نشریۀ ادبی «صدای تالش» که سال‌ها پیش فقط دو شماره از آن منتشر شده است همچنان ادامه دارد. به گفتۀ کمیتۀ دفاع از تالش‌ها در روسیه، تنها در شش روز اول جنگ حدود 40 نفر از جوانان تالشی کشته شده‌اند. گروه‌های طرفدار اقلیت‌های قومی در جمهوری آذربایجان با انتشار تصاویر و نام‌های این افراد، در روزهای گذشته نشان داده‌اند که بیشتر سربازان قربانی جنگ قراباغ از میان اقلیت‌های قومی بوده‌اند. در این میان برخی از چهره‌های اجتماعی تالش نیز به دلیل افشای اسناد مربوط به همین موضوع از سوی دستگاه امنیتی دولت باکو دستگیر شده‌اند. «اسماعیل شعبان‌اف» از این موضوع ابراز نگرانی کرده است که حضور تالش‌ها و سایر اقلیت‌ها در خط مقدم و قربانی شدن آنها ممکن است بخشی از یک روند برنامه‌ریزی‌شده برای تقلیل جمعیت آنها باشد.

تالش‌های جمهوری آذربایجان در سال 1992 یک جمهوری خودمختار را در جنوب این کشور تاسیس کردند که فقط سه ماه عمر کرد. با این‌که نیروهای نظامی مخصوص تالش در آن زمان در جبهۀ جنگ قراباغ نیز حضور داشتند، اما ارتش دولت باکو با ورود به مسئله تالشستان، این جمهوری خودمختار را منحل اعلام کرد. با این وجود، رهبران تالش، نیروهای خود را از جبهۀ جنگ برای دفاع از خودمختاری فرانخواندند. از آن تاریخ تا امروز، مسئله حضور در جبهۀ جنگ در افکار عمومی تالش‌ها تبدیل به یک مسالۀ سیاسی و عقدۀ ذهنی شده است؛ زیرا حضور فعال آن‌ها در جنگ قراباغ در سال‌های 1991 تا 1994 موجب از میان‌رفتن استقلال فرهنگی و موجودیتِ زبانی آنها شد و دستاوردی نیز در پی نداشت.

گفتنی است که تالش‌ها و تات‌ها در شهرهای جنوبی جمهوری آذربایجان و هم‌مرز با ایران استقرار دارند و عمدۀ جمعیت آنها در شهرهای لنکران، ماسالی، آستارا، صابرآباد و جلیل‌آباد متمرکز است. این گروه‌های قومی مجموعاً حدود 20 درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهند. همچنین بخشی از مردم جزیرۀ آبشرون که شامل باکو نیز می‌شود تات‌تبار هستند.

رضا کدخدازاده: کارشناس ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱۵۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
80
99
انتخاب جون ازمطلبی که نوشتی مطمن هستی اینا ادعای روسها وارامنستان است
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
84
105
باید یک اعتراف تلخ بکنم،یه زمانی خیلی این سایت انتخاب رو دوست داشتم.فکر میکردم با رسانه های دیگه فرق داره،
هر روز چند بار به این سایت سر میزدم و خبر ها و نوشته هاشو کامل میخوندم.
البته الانم همینکارو میکنم ولی اینبار هر روز فقط از کانال تلگرام این رسانه تیتر ها رو میخونم اکثرا هم دنبال اسم این کژخدازاده میگردم تا ببینم آ خرین بار چه چرت و پرتایی علیه آذربایجان و ترک ها نوشته. تا فقط بیام اینجا کامنت اعتراضی بنویسم. اکثرا هم هیچ فحش و بد و بیراهی نمیگم تا نظرمو تو سایت بذارن که خب تا الان این اتفاق نیافتاده.
این کژخدازاده رسما اعتبار این رسانه رو زیر سؤال برده هرچند کاملا مشخصه که مسؤولان و گردانندگان این رسانه هم.............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
آقای کدخدا زاده بسیار درست تحلیل کرده .آذربایجان بخشی از خاک پاک ایران بوده و تالشی ها وتات ها و... از اقوام آریایی و ایرانی اند . آذربایجان با انداختن خود به دامان اردوغان دیکتاتور بجایی نخواهد رسید .اردوغان ۳۰ میلیون کرد کرمانج را سرکوب می کند و آذربایجان هم تات ها و تالش‌ها را . کردها و تات ها و تالش ها از اقوام اصیل ایرانی اند از سایت انتخاب سپاسگزارم و خواهش می کنم که مردم ایران را بیشتر با این سوابق و حقایق تاریخی آشنا کند و کمی هم به سرکوب بی رحمانه قوم بزرگ کردان کرمانج توسط اردوغان بپردازد . پاینده باشید
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
115
146
انتخاب واقعا خجالت هم خوب چیزیه! شما چطور جمعیت ۵۰درصدی ترک های ایران و عدم تدریس زبان مادری آن ها در مدارس و در کل رسمی نشدن زبان این جمعیت را تا به حال هیچ اشاره ای نکرده اید؟! اما حالا به جمعیت چندهزار نفری که کمتر از دو درصد جمعیت جمهوری آذربایجان هست پرداخت می کنید! عجب رویی دارید!!
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کی گفته جمعیت تالشا تو جمهوری آذربایجان چند هزار نفر ؟؟؟جمعیت تالشا بین یک میلیون تا ۱/۵میلیون نفره عزیز که ده درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان هستند
رهگذر
|
Germany
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
60
75
با سلام
این انفاق عجیبی نیست. معمولا اقلیت های ایرانی زبان حوزه شوروی قربانی حکومت ها شدند. این شیوه، روش استالین برای تنبیه اقلیت های سرکش بود و در جنگ دوم جهانی بارها استفاذه کرده از این راه حل. الان هم جمهوری آذربایجان این کار را میکند.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
88
95
مطلب قابل تاملی است. ایران باید از اقلیتهایش حمایت معنوی کند در قفقاز. تالش ها شیعه و فارسی زبان هستند. جز ایران پناهی ندارند... تات ها و تالشها را تنها نذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
کاملا با شما موافقم،این اقوام اصیل ایرانی هستند و ب یاری خدا و آقا امام زمان ب مام میهن باز میگردند
نظرات بینندگان