arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

۶۵ درصد از مبتلایان به کرونا به قرنطینه خانگی پایبند نیستند

عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت : ۶۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا به قرنطینه خانگی دو هفته‌ای پایبند نیستند و این وضعیت زنگ خطری برای شیوع بیشتر کرونا در شهرستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت : ۶۵ درصد از افراد مبتلا به کرونا به قرنطینه خانگی دو هفته‌ای پایبند نیستند و این وضعیت زنگ خطری برای شیوع بیشتر کرونا در شهرستان است.

دکتر حسینعلی نیک بخت  افزود : اگر چه میزان عدم پایبندی به قرنطینه خانگی ۸۰ درصد بوده و در ماه اخیر بهتر شده، ولی تا حد مطلوب و شرایط کنترل بیماری در جامعه فاصله داریم و در این زمینه علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی و حمایت های اجتماعی و روانی صورت گیرد که همکاری های بین بخشی را می طلبد.

وی ادامه داد: بازارچه های محلی، برگزاری مراسم و حضور در مراکز خدماتی قابل توجه است که آموزش، فرهنگ سازی و نظارت بیشتر را می طلبد.

نیک بخت بیان داشت: نتایج پایش و ردیابی بیماران کرونایی نشان داد که به طور متوسط هر یک از بیماران با حداقل سه نفر تماس نزدیک داشتند و در این میان باعث ابتلا ۵۰ نفر به بیماری کووید-۱۹ شدند که از این موارد ۴۸ مورد در خانواده بود بنابراین خانواده به عنوان یک کانون مهم انتشار بیماری باید مد نظر آموزش و فرهنگ سازی قرار گیرد.

وی آسیب پذیری افراد در سنین بالا را بیشتر دانست و افزود : در پایشی که صورت گرفت مشخص شد میانگین سن بیماران سرپایی ۴۷ سال و بیماران بستری ۵۸ سال بوده که نشان می دهد میانگین سنی افراد بستری حداقل یک دهه بیشتر از بیماران سرپایی می باشد.

نیک‌بخت با بیان اینکه برای کنترل بیماری و مهار اپیدمی در جامعه و شهرستان تنها راهکار اساسی، مهم و کاربردی کاهش میزان تماس مؤثر بیماران با افراد سالم در جامعه است ، افزود : اگر فردی آلوده شود به‌طور متوسط ۱۲ روز می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند و از طرفی هم اگر جامعه پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند یک فرد در این مدت می‌تواند ۱۴ تماس مؤثر داشته باشد و در هر تماس این احتمال وجود دارد که فرد جدیدی به بیماری مبتلا شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم ردیابی کاهش میزان تماس مؤثر در جامعه می باشد ، ادامه داد : تجربه سایر کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بودند نشان می‌دهد که برای مقابله با اپیدمی کووید -۱۹ هدف اصلی، قطع زنجیره انتقال می باشد که بیماریابی فعال و ایزولاسیون، پیگیری موارد تماس و قرنطینه و انجام تست به میزان کافی و ارائه مراقبت‌های بالینی مناسب است.

عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت : چهار استراتژی اصلی که به تازگی توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان شد نیز تأکیدی بر ردیابی تماس در جامعه است که این موارد شامل تشدید پروتکل‌های بهداشتی، انجام تست (آزمایش) فراوان، ایزوله کردن (جداسازی) بیماران و آموزش و اطلاع‌رسانی است.

دکتر نیک‌بخت افزود: در موضوع ردیابی تماس با بیماران در شهرستان بابل، واحد بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی به‌ طور روزانه لیست خطی بیماران بستری ، سرپایی و موارد تست مثبت را از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته دریافت کرده و بر اساس مشخصات و آدرس در اختیار مراکز بهداشتی درمانی جهت پیگیری درمان و مراقبت، ردیابی تماس در افراد تماس نزدیک با این بیمار، آموزش و نظارت بر قرنطینه قرار می‌گیرد.

مدیر برنامه پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید -۱۹معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در این مرحله از ۲۹۴ نفر ۱۶۴ نفر ساکن روستا و بقیه ساکن شهر بودند ، بیان داشت: یکی از شاخص های خوب، شناسایی سریع بیماران جهت کاهش تماس مؤثر در جامعه است .

وی توضیح داد : مدت زمان شروع علایم تا دریافت درمان اگر چه در فروردین ماه بیش از ۶ روز بوده اما در این مرحله به حدود متوسط ۲ روز کاهش یافته و حدود ۵۰ درصد بیماران کمتر از یک روز در حال حاضر شناسایی می شوند.

دکتر نیک بخت بیان داشت: حدود یک سوم افراد اعلام کردند که به طور قطعی با یک بیمار دچار علایم تنفسی، تماس نزدیک داشتند و این تماس نزدیک در حدود نیمی در خانواده و تا حدود یک سوم در محل کار و شرکت در مراسم و اجتماعات نیز در رده های بعدی قرار داشتند.

دو سوم شاغلان در محیط کار پرخطر هستند

عضو کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه باید آموزش جداسازی فرد بیمار در خانواده ها با شدت و نظارت بیشتری ادامه یابد ، گفت : آنچه که جلب توجه می کند و عدد آن از کمتر از ۱۰ درصد در اوایل شروع بیماری، به بیش از ۳۰ درصد در مهر ماه رسیده، بخش انتشار بیماری در محل کار افراد می باشد. از سوی دیگر حدود دو سوم از شاغلین بر اساس سئوالات پرسیده شده در محیط کار پر خطر هستند.

وی افزود : بنا بر این لازم است نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود و از ورود کارکنان و مراجعان بدون ماسک به ادارات جلوگیری شود ، فاصله اجتماعی رعایت شده و همچنین کارکنان بیمار به مدت حداقل دو هفته نباید در محل کار حضور یابند و در نهایت نباید از انتشار بیماری از طریق مراسم و اجتماعات از جمله مهمانی های خانوادگی به عنوان یک کانون مهم انتشار بیماری در جامعه غفلت کرد.

دکتر نیک‌بخت افزود: این نتایج با تلاش کارگروه اپیدمیولوژی و آمار با همکاری واحد بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل به دست آمده است.

ایرنا

نظرات بینندگان