arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

پیشروی اروپا در جنگ تجاری با ایالات متحده؛ دریافت مجوز وضع تعرفه تنبیهی بر کالاهای آمریکایی

اتحادیه اروپا با صدور رای سازمان تجارت جهانی، حق اعمال تعرفه بر واردات ۴ میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده را به تلافی اعطای یارانه دولتی‌ به شرکت بوئینگ به دست آورد؛ رخدادی که سه هفته مانده به برگزاری انتخابات آمریکا می‌تواند به افزایش دامنه جنگ تجاری میان دو طرف دامن بزند. رابرت لایتایزر، نماینده ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی صدور این حکم را با توجه به لغو تخفیف مالیاتی شرکت بوئینگ فاقد وجاهت قانونی خوانده و تهدید کرده که در صورت اصرار دو طرف بر اجرای این حکم، آمریکا اقدام متقابلی را انجام خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه اروپا با صدور رای سازمان تجارت جهانی، حق اعمال تعرفه بر واردات ۴ میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده را به تلافی اعطای یارانه دولتی‌ به شرکت بوئینگ به دست آورد؛ رخدادی که سه هفته مانده به برگزاری انتخابات آمریکا می‌تواند به افزایش دامنه جنگ تجاری میان دو طرف دامن بزند.

تصمیم‌گیری نهایی سازمان تجارت جهانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، در پاسخ به اعتراض سال گذشته اتحادیه اروپا به وضع تعرفه آمریکا بر واردات ۷.۵ میلیارد دلار کالای ساخت اروپا اعلام شد که ایالات متحده در اعتراض به کمک‌های دولتی به هواپیماسازی ایرباس اعمال کرده بود.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا از ۱۶ سال پیش درگیر یک نبرد حقوقی در مورد یارانه دولتی شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس هستند. با وجود اعلام علاقمندی دو طرف برای حل و فصل این پرونده، هر یک دیگری به امتناع از انجام گفتگوی جدی در این خصوص متهم کرده‌اند.

رابرت لایتایزر، نماینده ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی صدور این حکم را با توجه به لغو تخفیف مالیاتی شرکت بوئینگ فاقد وجاهت قانونی خوانده و تهدید کرده که در صورت اصرار دو طرف بر اجرای این حکم، آمریکا اقدام متقابلی را انجام خواهد داد.

در مقابل کمیسیون اروپا که حامی اعطای وام دولتی از سوی فرانسه و اسپانیا به ایرباس است، اعلام کرده که یافتن نقاط مشترک برای همکاری با یکدیگر منوط به لغو تعرفه‌های واردات اقلام اروپایی از جمله شراب و ویسکی از سوی واشنگتن خواهد بود.

منابع اروپایی همچنین گفته‌اند که اتحادیه اروپا قصد دارد افزون بر اعمال تعرفه بر واردات محصولات و قطعات تولیدی شرکت بوئینگ، یک مجموعه تعرفه ۴ میلیارد دلاری دیگری را برای مقابله با اقدام احتمالی آمریکا آماده کرده کند.

رایان ایر، بزرگ‌ترین مشتری اروپایی بوئینگ از این شرکت خواسته تا هر گونه افزایش تعرفه واردات به اروپا را خود متقبل شود و قیمت‌های پیشین را افزایش ندهد. قیمت هر سهم شرکت بوئینگ تاکنون در واکنش به انتشار این خبر ۳ درصد کاهش یافته است.

کمتر تحلیلگری انتظار دارد که اختلاف‌های تجاری میان اروپا و آمریکا تا پیش از برگزاری ناختابات ریاست جمهوری سوم نوامبر(۱۳ آبان) حلو فصل شود.

منبع: یورونیوز

 

نظرات بینندگان