arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹

آمریکا طرح پوتین برای تمدید پیمان اتمی را رد کرد / کاخ سفید: پیشنهاد روسیه "بی ‌سرانجام" است

«رابرت اوبراین» مشاور امنیت کاخ سفید پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-۲ بین مسکو و واشنگتن را "بی ‌سرانجام" دانست. وی گفت: آمریکا پیشتر با هدف فرصت دادن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، پیشنهاد تمدید یک ‌ساله این پیمان را با این شرط که دو قدرت بزرگ اتمی جهان ساخت کلاهک هسته‌ای را در این مدت متوقف کنند، به کرملین داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشنهاد رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان استارت-۲ را "بی‌سرانجام" توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت کاخ سفید پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-۲ بین مسکو و واشنگتن را "بی ‌سرانجام" دانست.

وی گفت: آمریکا پیشتر با هدف فرصت دادن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، پیشنهاد تمدید یک ‌ساله این پیمان را با این شرط که دو قدرت بزرگ اتمی جهان ساخت کلاهک هسته‌ای را در این مدت متوقف کنند، به کرملین داده بود.

به گفته وی این به نفع هر دو طرف بود و ما گمان می‌کردیم وقتی که من برای دیدار با همتای [روسی] خود به ژنو می‌روم، روس‌ها مایل به پذیرش این پیشنهاد خواهند بود.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که پیشتر پیشنهاد تمدید ارایه شده از سوی آمریکا را رد کرده بود، پیشنهاد کرد که پیمان استارت-۲ بدون هر گونه پیش‌ شرطی برای یک سال دیگر تمدید شود.

رئیس جمهوری روسیه به سرگئی لاوروف وزیر خارجه خود دستور داد که در آینده نزدیک از آمریکا پاسخ قانع ‌کننده دریافت کند.

به گفته رسانه‌های روسی، پوتین قصد ندارد با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد پیمان استارت-۲ مذاکره کند.

گفتنی است امروز جمعه مساله پیمان استارت-۲ در نشست شورای امنیت روسیه به ریاست پوتین در کنار برخی موضوعات دیگر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و پیمان استارت-2 را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند؛ حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ امضا شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

مدت پیمان استارت -۲ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و مقامات و دیپلمات‌های روسی بارها در خصوص آینده آن و بی‌میلی آمریکا برای تمدید آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«مارشال بیلینگزلی» نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات به تازگی اعلام کرد که واشنگتن با روسیه بر سر برخی «مسائل اصولی» جهت تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی موسوم به «استارت‌نو» به توافق دست یافته است.

وی گفت: ما در واقع تمایل داریم پیمان استارت-۲ را برای مدتی تمدید کنیم. آنها در مقابل با محدود کردن زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند و ما هم به این مساله متمایل هستیم.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه پیشنهاد آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ را غیرقابل قبول خواند و آن را رد کرد.

 

نظرات بینندگان