arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

روشی جدید برای تشخیص ویدئو‌های «دیپ فیک»

یک تیم تحقیقاتی ابزاری را برای تشخیص فیلم‌های مبتنی بر دیپ فیک طراحی کرده اند که می‌تواند به راحتی این نوع فیلم‌ها را تشخیص دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تیم تحقیقاتی ابزاری را برای تشخیص فیلم‌های مبتنی بر دیپ فیک طراحی کرده اند که می‌تواند به راحتی این نوع فیلم‌ها را تشخیص دهد.


به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، محققان این ابزار را با استفاده از یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی فیلم‌های باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا آزمایش کردند. شبکه عصبی بیش از ۹۰ ٪ موفقیت در تشخیص این نوع فیلم‌ها داشت.


محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی این برنامه را طراحی کرده اند که با استفاده از هوش مصنوعی، فیلم‌های دیپ فیک را کشف می‌کند. به طور معمول فیلم‌های مبتنی بر دیپ فیک را می‌توان با استفاده از فناوری‌های تغییر چهره یا همگام سازی لب تهیه کرد. گاهی این نوع فیلم‌ها تا حدی به واقعیت نزدیکند که تشخیص فیلم‌های جعلی از اصلی قابل تشخیص نیست. در برخی موارد این نوع فیلم‌ها تا حدی شبیه به واقعیتند که تشخیصشان بسیار دشوار می‌شود.

«دیپ فیک»
همگام سازی لب‌ها در این تکنولوژی بسیار ظریف است و تشخیص آن دشوارتر است. این فناوری قسمت کوچکی از تصویر را دستکاری می‌کند، و سپس حرکات لب را با دیپ فیک ترکیب می‌کند که با روشی که دهان فرد در صورت گفتن کلمات خاصی تطابق دارد بسیار نزدیک است.


البته نباید فراموش کرد که هر اندازه تکنولوژی‌های تشخیص فناوری دیپ فیک گسترده می‌شود، طراحی‌های مبتنی بر دیپ فیک نیز گسترده‌تر می‌شوند.

نظرات بینندگان