arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

خوراکی‌هایی که از آب نبات بیشتر به دندان‌ها آسیب می‌زنند

همه ما می‌دانیم که خوراکی‌هایی مانند آب نبات به شدت به سلامت دندان‌ها آسیب می‌زند. اما مصرف آب نبات به تنهایی خطرناک نیست، برخی خوراکی‌های دیگر نیز نتایجی مانند آب نبات دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همه ما می‌دانیم که خوراکی‌هایی مانند آب نبات به شدت به سلامت دندان‌ها آسیب می‌زند. اما مصرف آب نبات به تنهایی خطرناک نیست، برخی خوراکی‌های دیگر نیز نتایجی مانند آب نبات دارند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند مانند آّب نبات به دندان‌ها آسیب بزند، اما کدام خوراکی ها؟

میوه خشک شده

میوه خشک شده

خوردن مداوم میوه خشک مانند خوردن آب نبات است. این خوراکی چسبندگی و قند زیادی دارد. این بدان معنی است که قند بین دندان‌های شما گیر می‌کند.

نوشابه

نوشابه گازدار

احتمالاً تعجب آور نیست که نوشابه برای دندان‌های شما مناسب نباشد. یک قوطی نوشابه ۱۲ اونسی ۳۹ گرم قند دارد، اما این تنها مشکل نیست. نوشابه بسیار اسیدی است و اسید می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. بدترین حالت این است که نوشابه را در طول روز میل کنید، زیرا باعث می‌شود دندان شما در معرض قند و اسید قرار بگیرد.

آبمیوه

آب میوه

مانند نوشابه، آب میوه می‌تواند اسیدی باشد و اغلب حاوی قند‌های افزودنی است، گاهی اوقات میزان قند موجود در آبمیوه‌های صنعتی به ۱۰ قاشق چای خوری در هر وعده می‌رسد. این قند باکتری‌هایی را در دهان شما تغذیه می‌کند که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

سس پاستا

سس پاستا

گوجه فرنگی سالم است، اما دارای خاصیت اسیدی نیز هست: خوردن مداوم سس گوجه فرنگی با اسپاگتی آسیب مینای دندان را دو برابر می‌کند. سس اسیدی می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و کربوهیدرات موجود در ماکارونی به تغذیه باکتری‌های ایجاد کننده حفره کمک می‌کند.

پاستیل

پاستیل

جویدن پاستیل مانند جویدن یک تکه آب نبات است. پاستیل‌ها حاوی شکر و چسبناک هستند، که باعث می‌شود به راحتی بین دندان‌ها گیر کنند و باعث ایجاد حفره شوند.

یخ
یخ

جویدن یخ به راحتی باعث ترک دندان می‌شود. این کار به مرور زمان باعث ضعیف شدن دندان‌ها می‌شود. وقتی افراد عادت می‌کنند یخ را گاز بزنند، سرمای شدید را به مینای دندان‌ها تزریق می‌کنند و البته با سرد شدن ناگهانی دندان ها، دندان را در معرض ترک خوردن می‌گذارند.

نظرات بینندگان