arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹

لغو ویزای گروهی ایران و روسیه باز هم عقب افتاد

با اوج گرفتن ویروس کرونا، سفر وزیر گردشگری ایران به مسکو برای امضاء توافق‌نامه لغو ویزای گروهی ایران و روسیه بار دیگر به تعویق افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با اوج گرفتن ویروس کرونا، سفر وزیر گردشگری ایران به مسکو برای امضاء توافق‌نامه لغو ویزای گروهی ایران و روسیه بار دیگر به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان که قرار بود این روزها در رأس هیاتی متشکل از بخش خصوصی گردشگری ایران به روسیه برود تا توافق‌نامه لغو روادید گروهی بین دو کشور امضا و اجرایی شود، اینک به همراه هیأت گردشگری در ترکیه به سر می‌برد و درحال دیدار و رایزنی با مقامات گردشگری این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه که چندی پیش نسبت به نهایی شدن توافق لغو روادید با ایران در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرده بود، تصمیم برای اجرای این توافق را به شرایط همه‌گیری در روسیه و ایران و وضعیت قرنطینه در دو کشور منوط دانسته بود. پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد که روسیه، با اوج گرفتن ویروس کرونا اجرای این پروژه را به زمان دیگری موکول کرده و سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان به مسکو فعلا لغو شده است.

پیش‌تر، نشست B2B که قرار بود با حضور آژانس‌های گردشگری ایران و روسیه همزمان با سفر وزیر گردشگری ایران به مسکو برگزار شود، لغو شد. این نشست قرار بود ۲۷ تا ۳۰ مهرماه برگزار شود اما انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یک هفته پیش از فرا رسیدن موعد مقرر، اعلام کرد: «در خصوص سفر دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه، حسب اعلام سفیر ایران در مسکو، مراجع ذی‌ربط روسیه به دلیل آغاز موج جدید شیوع ویروس کرونا در این کشور با برگزاری نشست مشترک بخش خصوصی و صنایع دستی در این سفر موافقت نکرده‌اند.»

با این حال وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران آغاز سفرهای گروهی میان ایران و روسیه را بدون نیاز به روادید، نوید داده است.

او توضیح داده است: «لغو روادید مشمول مسافران انفرادی نمی‌شود، بلکه شامل تور گردشگری است، یعنی گروه‌های متشکل از حداقل ۵ نفر و حداکثر ۵۰ نفر. بنابراین لغو روادید در قالب آژانس‌های گردشگری دو کشور برای تورهای ۵ تا ۵۰ نفره به اجرا گذاشته می‌شود.»

مونسان درباره برنامه لغو کامل روادید بین ایران و روسیه گفته است: «فعلاً برنامه‌ای برای لغو ویزای انفرادی میان دو کشور وجود ندارد. طبیعی است که ابتدا منتظر نتیجه تجربه لغو ویزای گروهی باشیم و پس از آن اگر نیازی احساس شد به فکر ویزای انفرادی نیز خواهیم بود که باید از طریق وزارت امور خارجه اقدام شود، اما بخشی که به ما مربوط است موضوع توسعه گردشگری است که بیشتر مربوط به ویزای گروهی و تورهای گردشگری می‌شود.»

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال ۲۰۱۸ لغو شود اما امضای توافق نامه و اجرای آن تا کنون به تعویق افتاده است.

روسیه به تازگی قانون صدور ویزای الکترونیکی را برای شهروندان ۵۲ کشور از جمله ایران برقرار کرده است. بر اساس این حکم نخست وزیر روسیه، اتباع این ۵۲ کشور می توانند از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۹) با ویزای الکترونیکی به مدت ۱۶ روز به روسیه سفر کنند و هزینه کنسولی این روادید ۴۰ دلار برای هر نفر اعلام شده است. مقررات ویزای الکترونیکی متفاوت از لغو ویزای گروهی است.

مرزهای روسیه و ایران از زمان شیوع ویروس کرونا کماکان به روی گردشگران دو کشور مسدود است. پروازهایی که بین روسیه و تهران برقرار شده نیز فقط مجاز به جابه‌جایی مسافرانی هستند که اجازه اقامت در این کشورها را دارند.

نظرات بینندگان