arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
الجزیره:

ترامپ یا بایدن؛ آیا سیاست آمریکا در قبال اسرائیل تغییر می‌کند؟

نصیر العمری، عضو حزب دموکرات گفت: سیاست خارجی ترامپ در خصوص روابط با اسرائیل به پایگاه انتخاباتی اش -که وابسته به محافظه کاران و راست گرایانی است که حمایت از اسرائیل را یک پیروزی برای آمریکا می‌دانند- خدمت می‌کند. العمری همچنین به این مساله اشاره کرد که عادی سازی برخی دولت‌های عربی با اسرائیل، به معنای مرگ عملیات صلح یا تحقق راه حل دو دولت نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ یا بایدن؟ آیا سیاست آمریکا در قبال اسرائیل تغییر می‌کند؟

الجزیره نوشت: همزمان با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شبکه الجزیره در برنامه «از واشنگتن» به بررسی سیاست خارجی ایالات متحده بویژه در مورد اسرائیل پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در این برنامه، همچنین تاثیر کرونا بر اقتصاد آمریکا و جمهوری خواهانی که دیگر از ترامپ حمایت نمی‌کنند، صحبت شد. با اینکه سیاست خارجی از صلاحیت‌های کاخ سفید است و این مساله بار‌ها از سوی ترامپ تکرار شده است- همانطور که در پرونده حذف نام سودان از لیست دولت‌های حامی تروریسم، اتفاق افتاد و این کشور به سمت عادی سازی با اسرائیل سوق داده شد- قانون اساسی آمریکا، صلاحیت‌هایی در این باره را به کنگره نیز اختصاص می‌دهد.

در شرایطی که رئیس جمهور صلاحیت‌های گسترده‌ای در مورد امضای معاهده‌ها با طرف‌های بین المللی دارد، کنگره هم مسئول تصویب یا ردّ این قراردادهاست.

در حالی که جمهوری خواهان اغلبیت اعضای مجلس فعلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۳۵ نفر از اعضای فعلی آن در انتخابات دوره بعدی مجلس نیز شرکت می‌کنند، از این رو، جمهوری خواهان امیدوارند که در مجلس آینده نیز از اغلبیت برخوردار باشند.

در خصوص روابط آمریکا و اسرائیل در صورت انتخاب نامزد دموکرات، جو بایدن، سول انوزیس، رئیس سابق حزب جمهوری خواه در ایالت میشیگان گفت: این امر در آینده پیچیده خواهد بود، بویژه آنکه ترامپ اقدامات خود در مورد به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل و سوق دادن دولت‌های عربی نظیر امارات، بحرین و سودان به سمت عادی سازی را شجاعانه توصیف می‌کند.

 

انوزیس افزود: تغییر این سیاست‌ها توسط بایدن، روابط ایالات متحده با اسرائیل را پیچیده می‌کند، ضمن آنکه به نظر می‌رسد بایدن روابط آمریکا با اسرائیل را به شرایط دوره ریاست باراک اوباما بازگرداند.

در مقابل، نصیر العمری، عضو حزب دموکرات گفت: سیاست خارجی ترامپ در خصوص روابط با اسرائیل به پایگاه انتخاباتی اش -که وابسته به محافظه کاران و راست گرایانی است که حمایت از اسرائیل را یک پیروزی برای آمریکا می‌دانند- خدمت می‌کند. العمری همچنین به این مساله اشاره کرد که عادی سازی برخی دولت‌های عربی با اسرائیل، به معنای مرگ عملیات صلح یا تحقق راه حل دو دولت نیست.

وی ترامپ را رئیس جمهوری بی محابا خواند که تمام اصول حزب جمهوری خواه در رابطه با مساله فلسطین را تغییر داد.

از سوی دیگر، خالد الصفوری، تحلیگر مسائل سیاسی و رئیس موسسه مصلحت ملی، بر این عقیده است که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و حفظ اغلبیت جمهوری خواه در کنگره، دولت آمریکا به خط مشی هجومی تری برای تحقق خواسته‌های جمهوری خواهان که از ۵۰ سال پیش برای تحقق ان تلاش کرده اند، روی می‌آورد.

صفوری تصریح کرد که بسیاری از جمهوری خواهان با وجود باوری که به ناشایست بودن ترامپ برای ریاست جمهوری دارند، معتقدند که وی دستاورد‌هایی داشته است که هیچ رئیس جمهوری قبل از او، نتوانسته به ان دست یابد، از جمله کاهش مالیات، از بین بردن بسیاری از موانع و مشکلات اقتصادی و تعیین ۳ عضو در دادگاه عالی و ...

نظرات بینندگان