arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹

زلزله قزوین ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: لرزش تهران تحت تاثیر وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری در محدوده آوج بوده که کانون زلزله حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد و گسل آوج ارتباطی با گسل‌های عبوری تهران ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا درباره زلزله چند دقیقه قبل در همدان و تهران اظهار داشت: ساعت 15:02 و 15:04 شاهد وقوع دو زلزله متوالی در شمال‌غربی همدان در محدوده آوج به سمت جنوب‌شرقی این منطقه بودیم که بزرگی زلزله اول 3.9 ریشتر و پس از 2 دقیقه زلزله دوم به بزرگی 5.4 ریشتر رخ داد.

وی افزود: منطقه آوج در محدوده مناطق لرزه‌خیز است که سابقه زلزله مخرب هم داشته است و این زلزله در امتداد گسل آوج و گسل کوشک نصرت رخ داده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این دو گسل از مهمترین گسل‌های منطقه هستند، گفت: زمین‌لرزه معروف و مخربی در امتداد گسل آوج رخ داده است.

بیت‌اللهی درباره احساس زلزله در تهران پس از وقوع زلزله در محدوده آوج بیان داشت: لرزش تهران تحت تاثیر وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری در محدوده آوج بوده که کانون زلزله حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

وی با بیان اینکه احتمالا زلزله 3.9 ریشتری پیش‌لرزه بوده است، گفت: احتمال می‌دهیم زمین‌لرزه 5.4 ریشتری زمین‌لرزه اصلی باشد چراکه معمولا زلزله اصلی همین اعداد است و زلزله 3.9 ریشتری پیش‌لرزه زلزله 5.4 ریشتری محسوب می‌شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع زمین‌لرزه دیگر در تهران وجود داشت، بیان کرد: همان‌طور که می‌بینیم ساز و کار این زلزله و گستردگی آن از سمت شمال‌غرب به جنوب‌شرق است و تهران در مسیر این گسل قرار ندارد. همچنین به طور قطع این زلزله احساس شده هیچ ارتباطی با گسل‌های تهران نمی‌تواند داشته باشد.

بیت‌اللهی افزود: بر اساس فعالیت‌های گسل، به نظر می‌آید اگر زلزله‌ای هم رخ دهد به سمت ساوه و جنوب‌شرق آوج باشد و نه به سمت شهر تهران. همچنین همان‌طور که گفتم گسل آوج ارتباطی با گسل‌های عبوری تهران ندارد.

نظرات بینندگان