arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹

وزیر اسرائیلی: هیئت سودان به تل‌آویو می‌آید/ نقشه نتانیاهو برای بازگرداندن مهاجران سودانی

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) اعلام کرد، یک هیئت از سودان به زودی به تل‌آویو سفر خواهد کرد و سپس خودش نیز در راس یک هیئت اسرائیلی به خارطوم خواهد رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) اعلام کرد، یک هیئت از سودان به زودی به تل‌آویو سفر خواهد کرد و سپس خودش نیز در راس یک هیئت اسرائیلی به خارطوم خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در مصاحبه ای که روزنامه "السودانی" منتشر کرد، ضمن اعلام خبر مذکور گفت، رژیم صهیونیستی در زمینه‌های مختلف با سودان همکاری خواهد داشت و قرارداد همکاری امنیتی دوجانبه و تبادل کالا و سرمایه گذاری را امضا می‌کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین توافق عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را تصمیمی غیرقابل قبول و تجاوزی به ملت فلسطین دانست.

همچنین گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از کشورهای عربی بیشتر و فلسطینی‌ها خواست با این رژیم راه صلح را در پیش بگیرند.

وی در واکنش به توافق عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و سودان گفت، این تصمیمی شجاعانه و تاریخی است که کل خاورمیانه را به سمت آینده‌ای از ثبات و شکوفایی سوق می‌دهد!

اشکنازی گفت: از کشورهای عربی بیشتر و رهبری فلسطین می‌خواهم راه صلح و تغییر خاورمیانه برای آینده فرزندانمان را انتخاب کنند.

وی افزود: پس از گذشت ۵۳ سال از کنفرانس "بی‌اعتبار" خارطوم که در آن رهبران کشورهای عربی بیانیه "سه نه" را تصویب کردند، اسرائیل امروز در واقعیت "پنج بله" یعنی صلح با مصر، اردن، امارات و بحرین و اکنون نیز صلح با سودان به سر می‌برد.

اشکنازی از دولت آمریکا به خاطر رهبری این اقدام مهم (روند عادی سازی روابط) قدردانی کرد.

همچنین رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دولت سودان با بازگرداندن سودانی‌هایی که طی سال‌های گذشته به صورت غیرقانونی وارد اراضی اشغالی شده بودند، موافقت کرد.

روزنامه اورشلیم پست نوشت، هزاران سودانی طی ۱۵ سال گذشته وارد اراضی اشغالی شدند که از این تعداد ۶۰۰۰ تن به صورت دائمی در این اراضی مانده‌اند. تل‌آویو قصد دارد کمیته ویژه‌ای برای بازگرداندن تعداد زیادی از آنها به سودان تشکیل دهد. بسیاری از این افراد از مهاجران و پناهجویان هستند.

توافقنامه عادی سازی روابط با سودان امکاناتی فرای سطح دیپلماتیک به دولت اشغالگر می‌دهد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور تشکیل تیمی حرفه‌ای را داده که قرار است مساله بازگشت سودانی‌ها را که در سال‌های گذشه به اسرائیل رفته‌اند، بررسی کند.

براساس این گزارش، قرار است در مرحله اول حدود ۶۰۰۰ مهاجر سودانی به کشورشان بازگردانده شوند. این مساله در مذاکرات دو طرف بررسی و بر لزوم بازگرداندن آنها به سودان تاکید شد.

یک منبع اسرائیلی‌ گفت: این تصمیم به منزله بزرگترین حجم بازگرداندان مهاجران است.

به گفته سازمان مهاجرت رژیم صهیونیستی، در حال حاضر ۶۲۸۵ سودانی در اسرائیل هستند که حدود ۲۰ درصد کل مهاجران موجود در اسرائیل را تشکیل می‌دهند؛ مهاجرانی که تعداد آنها به ۳۱ هزار تن می‌رسد که اکثرشان اریتره‌ای هستند.

عدم وجود روابط میان دو طرف در گذشته مانع از بازگزداندن سودانی‌های پناهنده و مهاجران غیر قانونی به کشورشان شده بود.

توافق بر سر بازگرداندن سودانی‌ها میان خارطوم و تل‌آویو یک روز پس از اعلام صلح دو طرف با میانجیگری آمریکا صورت گرفت.

نظرات بینندگان