arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹

بیش از ۱۵ درصد مرگ ناشی از کرونا با آلودگی هوا مرتبط است

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی به کووید ۱۹ در جهان و ۱۸ درصد تلفات ناشی از این ویروس در آمریکا می‌تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی به کووید ۱۹ در جهان و ۱۸ درصد تلفات ناشی از این ویروس در آمریکا می‌تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا باشد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان با تشریح این پژوهش تاکید کردند: این بدان معناست که آلودگی هوا ممکن است در تقریباً ۴۰ هزار مورد از بیش از ۲۲۰ هزار مورد مرگ و میر منتسب به ویروس کرونا در آمریکا نقش داشته باشد.

توماس مونزل استاد مرکز پزشکی دانشگاه «یوهانس گوتنبرگ» در آلمان که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت در بیانیه ای اعلام کرد: چنانچه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا و آلودگی با ویروس کووید ۱۹ با هم ترکیب شود، در آن صورت با یک اثر جانبی مضاعفی بر سلامتی به ویژه در زمینه سلامت قلب و رگ های خونی مواجه هستیم که می تواند به آسیب پذیری بیشتر و مقاومت کمتر در برابر کووید-۱۹ منجر شود.

وی افزود: اگر بیماری قلبی دارید، در آن صورت آلودگی هوا و ویروس کرونا مشکلاتی ایجاد می کنند که می تواند منجر به ابتلا به حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته شود.

به گفته محققان، یافته های این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل داده های مطالعات قبلی آمریکا و چین در مورد آلودگی هوا و همچنین موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ تا پایان ماه ژوئن در سطح جهان است.

این پژوهشگران یادآور شدند که این یافته ها را با تصاویر ماهواره ای که نشان می دهند جهان در معرض ذرات آلاینده ریزی به عنوان ذرات معلق یا PM قرار دارد، ترکیب کردند.

آنها در این مطالعه محور توجه خود را به طور خاص بر قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده ریز PM۲.۵ یا ذرات معلق به قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر متمرکز کردند. تصور می شود که این ذرات کوچک، بیشترین تاثیرات را بر سلامتی دارند.

محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به شرایط جوی و شبکه های نظارت بر آلودگی مستقر در زمین، مدلی برای محاسبه کسری از مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ ایجاد کردند که می تواند ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات PM۲.۵ باشد.

برآوردها برای هر کشور نشان می دهد که آلودگی هوا به ۲۹ درصد از مرگ و میر های مرتبط با ویروس کرونا در جمهوری چک، ۲۷ درصد در چین، ۲۶ درصد در آلمان، ۱۸ درصد در فرانسه، ۱۶ درصد در سوئد، ۱۵ درصد در ایتالیا، ۱۴ درصد در انگلیس، ۱۲ درصد در برزیل، هشت درصد در جمهوری ایرلند، ۶ درصد در سرزمین های اشغالی فلسطین، ۳ درصد در استرالیا؛ و یک درصد در نیوزیلند کمک کرده است ...

طبق گفته محققان، برآورد می شود که این درصدها «بخشی از مرگ و میر ناشی از کرونا است که با قرار گرفتن در معرض سطوح پایین آلودگی هوا می توان از آنها جلوگیری کرد.»

نتایج این مطالعه در مجله Cardiovascular Research منتشر شده است.

ایرنا

نظرات بینندگان