arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹

عراقچی: ایران با ارائه طرح ابتکاری به‌دنبال حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ است / امنیت مرزنشینان برای ما بسیار مهم است

عباس عراقچی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان از ستون‌های ایران هستند، اظهار داشت: امنیت مرزنشینان و مردم برای ما بسیار مهم است و من قبل از آغاز سفر خود به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه از مرزهای استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل بازدید کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با ارائه طرح ابتکاری به‌دنبال حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ است، گفت: در سفر به کشورهای منطقه این طرح را تبیین خواهم کرد.

به گزارش  تسنیم از تبریز، به‌نقل از روابط‌عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، عباس عراقچی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان از ستون‌های ایران هستند، اظهار داشت: امنیت مرزنشینان و مردم برای ما بسیار مهم است و من قبل از آغاز سفر خود به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه از مرزهای استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل بازدید کردم.

وی اضافه کرد: ایران سه سد مشترک با جمهوری آذربایجان دارد و مسائلی در این‌باره وجود دارد که در سفر خود به باکو با طرف آذربایجانی گفت‌وگو خواهیم کرد.‌ همچنین در این سفر منطقه‌ای حامل ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای حل مسالمت‌آمیز جنگ میان دو همسایه هستیم که در دیدارهایم با مقام‌های این کشورها به تبیین آن خواهم پرداخت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد با کمک همه کشورهای موثر منطقه، آرامش و صلح در منطقه حکمفرما شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به وجود بیش از 130 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و وقوع درگیری‌های قره‌باغ در امتداد این مرزها، گفت: با وجود اصابت صدها خمپاره و راکت، حتی یک نفر از مرزنشینان ما در منطقه خداآفرین خانه‌های خود را ترک نکردند.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به بازدیدهای خود از منطقه گفت: در این بازدیدها مرزنشینان اظهار می‌کردند که ما مدافع امنیت و استقلال ایران هستیم و خاک و خانه خود را ترک نمی‌کنیم.

وی هویت ایران مدرن را مدیون دلیرمردان و شیرزنان آذربایجانی ذکر کرد و گفت: در انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی آذربایجانی‌ها با از جان گذشتگی، برای اقتدار و سربلندی ایران تلاش کردند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید با گسترش رفاه و عدالت در همه جای ایران و نگاهی نو به اقوام، از ظرفیت‌های آن‌ها برای قدرتمندی و توسعه بیشتر ایران استفاده شود چون ایران متشکل از اقوام مختلف است که عاشق این سرزمین هستند.

وی با اشاره به نامه های قبلی خود برای وزارت خارجه درباره امنیت مرزها گفت: جمهوری آذربایجان و ارمنستان همسایه ما هستند و ما با احترام به تمامیت ارضی کشورها، طرفدار حل مسالمت آمیز مناقشه و پایان دادن به اشغالگری هستیم و به طور حتم دستگاه دیپلماسی کشور نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/115/ ز

نظرات بینندگان