arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۶ آبان ۱۲۹۸؛ بعضی نطق‌های احمد شاه را به فرانسه ترتیب دادیم

صبح زودتر به هوتل موریس رفته بعضی نطق‌ها که شاه در انگلستان باید بکند و به انگلیسی نوشته شده بود به فرانسه ترتیب دادیم. انگلیسی را ظاهرا ناصرالملک نوشته است. مستنصرالسلطنه هم در این کار کمک کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ برحسب خواهش نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] صبح زودتر به هوتل موریس رفته بعضی نطق‌ها که شاه در انگلستان باید بکند و به انگلیسی نوشته شده بود به فرانسه ترتیب دادیم. انگلیسی را ظاهرا ناصرالملک نوشته است. مستنصرالسلطنه هم در این کار کمک کرد.

نزدیک ظهر بر حسب معهود به هوتل کلاریج رفته با آذربایجانی‌ها داخل مذاکره شدیم و قرار شد بقیه مذاکرات را عصر بکنیم. ناهار منزل مادام رو خوردم و به هوتل موریس رفتم و باز به کار نطق‌ها مشغول شدیم و دیدیم مجال برای رفتن نزد آذربایجانی‌ها نیست. عذر خواستیم و کار کردیم تا وقت شام. آن‌گاه به اتفاق انتظام‌الملک و وحیدالملک رفتیم به رستوران ایطالیایی شام خوردیم و بعد از شام چون باران می‌آمد و هوا سرد بد به گردش نپرداختیم، فقط به تاورن المپیا رفته قدری سیاحت کردیم و به منزل برگشتیم.

حضرات آذربایجانی‌ها مردمان ساده کم‌مایه‌ای هستند اما خیلی به استقلال مملکت خودشان مایل‌اند. عیب کار در این است که معلوم نیست چه اندازه این‌ها نفوذ و اعتبار در مملکت خود دارند. در هر حال مذاکرات ما با این‌ها زمینه‌سازی و روشن کردن مطالب است.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۲۵۲ و ۲۵۳.

نظرات بینندگان