arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۶ آبان ۱۳۷۶: رفیق حریری سلام امیر عبدالله و سلطان سلمان از امرای سعودی را رساند؛ گفت، آمریکایی‌ها مایل به رفع اختلاف با ایران هستند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [حسن] شفتى آمد. از نحوه عزل خویش گله داشت و براى شغل جدید -کـه چنـد وزارتخانه او را دعوت کرده‌اند - مشورت کـرد. قرآنـى آورد، از طـرف حکـام سـعودى کـه براى من هدیه فرستاده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

 

 

سقوط ارزش سهام در بورس‌های شرق و سپس آمریکا و غرب از مسایل مهـم روز اسـت.

ساعت نُه صبح، نخست‌وزیر لبنان آقاى رفیق، حریرى، همراه شش وزیرش آمدنـد. ملاقـات گرمى بود. وضع لبنان را و مشکلات سیاسى و امنیتى و اقتصادى شان را و انتظـار کمـک از ایـران را و تفـاهم نامـه هـا را گفـت و از نتـایج مـذاکرتش اظهـار رضـایت کـرد. مـن هـم از مشکلات لبنان، به خاطر تجاوزات اسراییل اظهـار تأسـف کـردم و بـراى همکـارى در رفـع مشکلات اظهارآمادگى نمودم. تقاضاى مذاکره خـصوصى کـرد. گفـت، خواسـتار خریـد نفت از ایران براى مدت ده سال با تخفیف و مهلت است ؛ سالیانه حدود یـک میلیـارد دلار. سلام امیرعبداالله و سلطان سلمان از امراي سعودى را ابلاغ کرد و گفت، آمریکـایی‌هـا هـم مایل به رفع اختلافات با ایران اند.

 

[اعـضاي هیـأت امنـاي] گـروه فرهنگـى فـدك آمدنـد. نظـر مـشورتى و حمایـت از مـن خواستند؛ با توجه به تماشاى برنامه تئاترشان در تالار وحدت. آقاى منصور واعظى، مـسئول فرهنگسراهاى شهردارى تهران آمد. گزارشى را از کیفیت شـکل گـرفتن سـازمان فرهنگـی به دستور رهبـرى و انتزاع اداره امـور فرهنگـى از شـهردارى تهـران را داد و از عـدم همکارى [آقاي غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران، شکایت نمود.

آقاى [سیدکاظم] میرولد، رییس دیوان محاسبات آمد. گزارشى از عملکرد و کمبود نیرو و جذب داد و از سوء عملکرد گذشتگان گفت که به بهانه هاى واهى، بـراى اکثـر مـدیران، پرونده تخلف درست کرده اند و تبلیغات منفى داشته انـد. گفـت ، خـودش حتـى حاضـر بـه مصاحبه هم نشده و بسیارى از پروند ههاى واهى را اصلاح کرده است. اهمیت تفریغ بودجه را گفت و پیشنهادهایى در جهت تقویت مدیران داشت و از خدمات دوران مـسئولیت مـن، به عنوان گامهاى شجاعانه تاریخى یاد کرد. آدم خوب و معتدلى است.

اخوى محمد، [معاون اجرایـی ریـیس جمهـور] آمـد و گفـت، مـدیران وزارت اطلاعـات مى گویند، دو هفته اى است که عوامل سرویس آمریکا [CIA] با نمایندگى‌هـاى مـا تمـاس مى گیرند؛ با تحبیب و تهدید. عصر آقاى [غلامحسین] بلندیان، معـاون امنیتـى وزیـر کـشور آمد. گزارشـى از مـشکلات فـراوان ادارى و امنیتـى داد کـه در اثـر نبـودن ناجـا [= نیـروي انتظامی] در اختیار وزیرکشور پیش آمده و اعلان خطرکرد. پیشنهادهایى بـراى حـل مـشکل داشت.

آقاى [حسن] شفتى آمد. از نحوه عزل خویش گله داشت و براى شغل جدید -کـه چنـد وزارتخانه او را دعوت کرده‌اند - مشورت کـرد. قرآنـى آورد، از طـرف حکـام سـعودى کـه براى من هدیه فرستاده بودند. آقاى [سیدمحسن] یحیوى، [نماینـده تهـران ] آمـد و خواسـت که براى اجراى فکر اسکان نیروهاى ایثارگر در کنار مرزها، پیگیرى کـنم و از خـدمات مـن قدردانى کرد .

نظرات بینندگان