arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹

« وحدت، مودت و اخلاص سه رمز موفقیت آیین مسلمانی »

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

« وحدت، مودت و اخلاص سه رمز موفقیت آیین مسلمانی »

در آستانه‌ی میلاد باشکوه آخرین فرستاده الهی قرار داریم، پیامبری که خداوند سبحان او را رحمه للعالمین معرفی کرده است. پیامبر رحمت (ص) با اتکاء به پیام‌های آسمانی و منش اخلاقی خاص خود که برای خدا خالص شده بود، توانست در عرض کمتر از ربع قرن از میان مردمی که بواسطه‌ی تعصبات جاهلی همواره در جنگ و ستیز بودند و از انتقام‌جویی های بی‌حاصل خسته گشته و فجیع ترین رفتارهای بشری نظیر زنده به گور کردن دختران را در تاریخ حیاتشان رقم می زدند، انسانهایی با فضیلت، خویشتندار، طالب صلح و منادی آزادی و عدالت بار آورد که سرگذشت هر یک از آن‌ها حماسه های زیبا از حیات طیبه‌ی انسانی را در پرتو تعالیم پیامبراسلام (ص) به نمایش می گذارد.

بررسی زندگی انسانهای بزرگی چون ابوذر، سلمان، مقداد، بلال حبشی، عمار، یاسر و ده‌ها صحابی پاکبازی که به آیین پیامبر رحمت و مهربانی خالصانه گرویدند، به خوبی نشان می‌دهد آنجا که تعالیم اخلاقی پیامبر (ص) در جان و روح انسان‌ها رسوخ یافت، اسلام درخشش خود را در جان‌های مطهر به خوبی انعکاس داده است.

آیین پیامبر رحمت (ص) که مبتنی بر فطرت پاک انسانی بود توانست با عمق بیشتری در جان‌های مردم ستمدیده که خواهان تغییر شرایط جامعه خود بودند به سرعت نفوذ و رسوخ یابد و آثار خود را در مدت کوتاهی ظاهرکند. موجوداتی که بر سر موضوعات بی‌ارزش به جان هم می افتادند و کشتارهای خونین را با قساوت تمام به راه می‌انداختند و حتی بر تعداد مرده ها و کشته های قبیله‌ی خود تفاخر می کردند، به انسان‌هایی موحد، دردآشنا، اهل گذشت، فداکار، ایثارگر، مجاهد در راه خدا و اهل تسامح و مدارا تبدیل شدند! به طوری که همه تلاش می کردند در خو گرفتن به نیکی ها و جلب رضایت خدا و رسولش بر هم پیشی گیرند.

آنچه از دعوت رسول مکرم اسلام (ص) عاید محیط منحط و جاهلیت زده‌ی جزیره العرب شده بود، با آثار بزرگترین تمدن‌های بشری از نظر فرهنگی و اخلاقی قابل مقایسه گردید و بدین سبب این آیین فطری در هر شوره‌زاری در جان‌های پاک به سرعت جریان می یافت و آن ها را شکوفا می کرد.

پیامبر اسلام (ص) دعوت خود را در جلب توجه مردم به خداوند یگانه و عظمت و قدرت او و جهان پس از مرگ و لزوم بندگی او خلاصه کرد، تا انسان‌ها با اعتقاد به این دو اصل مبنایی و اساسی بتوانند خود را تزکیه دهند و از بند نفس سرکش برهانند و خویش را برای بندگی خدا آماده کنند و در سایه تخلق به اخلاق محمدی مدینه‌ی فاضله‌ای را در یثرب به نام مدینه النبی بنا کنند.

همه‌ی رفتارهای نبوی در عرصه‌ی مدیریت جامعه ای که از دعوت پیامبر (ص) استقبال و مهاجرین ازجان گذشته را در خود جای داده بود، سرشار از جلوه های ایثار، فداکاری، مواسات، حلم و بردباری، آزادگی و جوانمردیست که قبل از ظهور اسلام مشابه آنها را در تاریخ عرب جاهلی کمتر می‌توان سراغ یافت. مردم یثرب که سالها از نزاع و کشتار و جنگ‌های خونین بین دو قبیله اوس و خزرج در رنج و عذاب بودند، پیامبر (ص) و یاران اندکش را چون نگینی در برگرفتند و به افتخار ورود پیامبر (ص) یثرب را شهر پیامبر نامیدند و آماده‌ی همه‌گونه فداکاری و جانفشانی برای گسترش آیین پیامبر (ص) گردیدند و این همه میسر نمی شد جز به واسطه‌ی خلق عظیم محمد رسول الله (ص)، که خداوند او را بدین صفت عالی در کلام خود وصف نموده است.

پیامبر اسلام (ص) در سخنی معروف هدف از بعثت خود را انتشار اخلاق و مکارم انسانی و تکمیل و تتمیم آنها معرفی می کند، « انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ». آری رمز ماندگاری و گسترش سریع آیین پیامبر (ص)، آداب مسلمانی، رعایت حقوق انسان‌ها و به رسمیت شناخته شدن حقوق فطری و الهی انسان‌ها بود که جلوه های فراوان آن را به خصوص در تاریخ عهد پیامبر (ص) به وضوح تمام می توان یافت. کتاب ارزشمند « سنن النبی» از علامه طباطبایی (ره) مفسر بزرگ قرآن کریم مجموعه‌ای از این فضیلت‌های ملموس اخلاقی را که آیین پیامبر نوظهور را به سرعت در اعماق جهان درخشش داد، در خود گردآورده است که مطالعه‌ی مکرر آن به جویندگان سیره و سنت پیامبر (ص) توصیه می شود.

امید است هفته‌ی وحدت که ایام میان دو روایت متفاوت اهل سنت و شیعه از روز ولادت پیامبر (ص) است، محوری برای بازگشت به آیین حقیقی پیامبر رحمت (ص) برای همه‌ی فرق دینی با همة اختلاف‌نظرهایی که در طول ۱۵ قرن پس از ظهور اسلام حاصل شده است، بتواند قرار گیرد و همگان با تاسی از کلام آسمانی و ماندگار رسول خدا (ص) و سیره و سنت او و اولیای الهی با فهم عمیق دین و آموزه‌های پیامبر مهربانی و مکارم اخلاق به دامن اسلام برگردند و با پرهیز از پیرایه ها و تحجر فکری و با بصیرت، راه بندگی خدا و کمال را در سایه آیین پیامبر عظیم‌الشان اسلام جستجو کنند و با تفقه در دین، خردورزی و بردباری شریعت سهله و سمحه پیامبر (ص) را در جهان بگسترانند و عطر زندگی شرافتمندانه و مسالمت آمیز را در سایه بندگی پروردگار یکتا در جهان پراکنده سازند.

بی‌تردید اگر پیامبر (ص) و اسلامی که برای نجات بشریت معرفی و ترویج نمود، باز شناخته شود و به قول آن نویسندة معروف؛ « محمد (ص) پیامبریست که باید از نو شناخته شود »، حتی با شناختی نو از عیسی مسیح (ع) و موسی کلیم الله، غبارها و پیرایه ها از چهره‌ی آیین آسمانی آنها زدوده شده تا حقیقت ادیان الهی و نقش آنها در اصلاح مسیر جامعه‌، بشریت سرگشته را سامان بخشد.

چنانچه این شناخت و تعمق از نو اتفاق بیفتد چهره‌ی انسانی و شفاف آیین پیامبر (ص) با وجود همة خصومت‌هایی که سردمداران کفر و دست‌نشاندگان شیطان بر علیه پیامبر حسن خلق و آیین او روا می دارند و ستیزه‌جویی های بی‌حاصل آنان، فراگیر خواهد شد و بشریت را به ساحل نجات خواهد رساند، کافیست ما در عمل و رفتار ثابت کنیم که مسلمانیم و آیین پیامبر رحمت را برگزیده ایم.

جلوة حقانیت آیین پیامبر (ص) اگر توسط ما مسلمانان در محاق قرار نگیرد قادر به روشن کردن دنیای ظلمانی بشریت خواهد بود و این مفهوم خاتمیت است که نورانیت و حقانیت آیین فطری و الهی روزی جهان را فراخواهد گرفت و با اراده‌ی خود انسان‌ها و با هدایت الهی مجدداً احیاگر دین خدا و آیین پیامبر رحمت (ص) تجلی جهانی خواهد یافت.

ایده‌ی جهانی سازی این تفکر الهی را شیاطین به سرقت برده اند، اما آنچه در این روند جهانی سازی اتفاق خواهد افتاد زدوده شدن فطرت بشر از زنگارها و انتخاب آزادانه‌ی دین و دینداریست و نه تسلط زورمدارانه‌ی شیاطینی که درصدد تغییر و استحاله جسم و روح انسانها هستند و می خواهند وحدت و یگانگی انسانها را به تسلط افکار شیطانی یکسان بر آنان مبدل و جسم و روح انسانها را به بهانه‌ی جهانی سازی تسخیرکنند و تحت سلطه‌ی ظالمانه‌ی خویش قرار دهند، اینجاست که تفاوت دو جهان‌بینی شیطانی و الهی مشخص می شود که یکی با زور و زر و تزویر می خواهد جهان را به زیر سلطه درآورد و دیگری انسانها را در کمال آزادی به پیروی از آیین حیاتبخشی فرا می‌خواند که موجب پیدایش حیات طیبه، وحدت و یگانگی، آگاهی و برخورداری از همه‌ی حقوق انسانی خود و جامعه خواهد بود و این هنر مسلمانان راستین است که با اخلاص و توکل به مبداء لایزال الهی، منطق اسلام را با صبوری و حلم فراوان و اخلاق حسنه‌ی برگرفته از خلق و منش پیامبر رحمت و بخشش سرلوحه‌ی استمرار این دعوت آسمانی قراردهند و فطرت‌های پاک را به سوی دینی که سعادت بشر در آن تضمین شده است، سوق دهند.

مسلمانان سراسر جهان می‌بایست هنر نفوذ در دلها را بیاموزند و بیاموزانند و بدانند دین خدا در فطرت انسان‌ها فقط با محبت و مدار و منطق، عمل صالح و رفتار شایسته رسوخ و نفوذ خواهد یافت و میوه‌ی شیرین خود را ظهور و بروز خواهد داد. این همه تلاش جبهه‌ی استکبار برای بدنامی اسلام و پیامبر رحمت (ص) ناشی از عملکرد بسیاری از افراد نامسلمانی نظیر گروه‌های کج فهم و یا دشمن ساخته همچون القاعده، داعش و طالبان است که در کسوت اسلام خواهی و با سوء استفاده از ظواهر شریعت به تمنیات اسلام هراسی دشمنان کمک کرده اند و نقش این قبیل مسلمان‌ها در مهجور ماندن اسلام پیامبر (ص) کمتر از دشمنان قسم خورده‌ی این آیین الهی نیست.

بر همه‌ی کسانی دغدغه‌ی دین و دینداری و حیات مسلمانی دارند فرض است که در مقابل تحریف دین و آشفته نشان دادن رفتار مسلمانی، سرسختانه بایستند و نگذارند تمنیات نفسانی از خدا بی‌خبران جاه طلب در قالب مسلمانی، مردم دنیا را که در عطش عدالت و احقاق حقوق انسانی خود می سوزند، ناخواسته به هراس از آیین مودت و محبت و انسانیت وا دارد.

 

سید شهاب‌الدین چاوشی

نظرات بینندگان