arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس / محسن رضایی: محدود کردن سن کاندیداها به ۴۵ سال در انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است / یک نماینده: هدف مجلس، کم کردن بار شورای نگهبان بود

نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کردند. این طرح حداقل سن برای ریاست جمهوری را ۴۵ سال تعیین کرده. همزمان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که محدود کردن سن ۴۵ سال در رقابت انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را تصویب کردند.

به گزارش «انتخاب»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (۱۱ آبان) قوه مقننه در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با ۱۶۰ رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در جلسه کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

حبیب اله دهمرده نماینده زابل در مجلس در موافقت با این طرح با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری ۴ سال است بر روی زمین مانده است، گفت: ما برای نامزدی برای شرکت در انتخابات مجلس چندین بار اصلاحات بر قانون انتخابات مجلس انجام داده ایم، آیا جایگاه رئیس جمهور از مجلس پایین‌تر است؟ هزاران نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند و شورای نگهبان مجبور است تعداد بسیاری از آن‌ها را رد کند و این مهم دستاویزی برای سوءاستفاده دشمنان شده است و بر روی حذف این تعداد توسط شورا مانور می‌دهند لذا درخواست دارم به کلیات این طرح رأی مثبت دهید البته جزئیات آن قابل اصلاح و بررسی است.

وی ادامه داد: تصویب این طرح را بسیار ضروری می‌دانم چرا که هنگام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری جهان بر وضعیت انتخابات ما متمرکز می‌شود و گاهی به دلیل انتشار ویدیو‌هایی در فضای مجازی ما را تمسخر نیز می‌کنند.

نماینده تبریز در مجلس در تشریح ویژگی‌های قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری، گفت: براساس این قانون ابتدا متقاضیان باید مدارکی به شورای نگهبان ارائه دهند و سپس در صورت داشتن این مدارک می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند، همچنین اگرچه اکنون مشکلات اقتصادی داریم، اما این مهم منافاتی با طرح بسیار مهم اصلاح انتخابات ریاست جمهوری ندارد این در حالی است که مجلس طرح تامین کالا‌های اساسی را به تازگی تصویب کرده است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شائبه سیاسی ندارد، اضافه کرد: متاسفانه هر طرحی آورده شود عده‌ای آن را سیاسی می‌کنند.

وی با ارائه اصلاحاتی در خصوص این طرح، بیان کرد: ثبت نام استانداران و فرمانداران باید به صورت مطلق باشد، همچنین در نظر گرفتن سن ۴۵ سال قابل استناد نیست چرا که در انتخاب نبوت نیز مبنای سن ۴۰ سال بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قضات، وکلا و روزنامه نگاران برجسته نیز باید بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند از هیات رئیسه خواست در طرح پیشنهادات وحدت رویه را رعایت کنند.

همچنین جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور، گفت: باید کسانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند که سابقه مدیریت کلان داشته و جزء رجال سیاسی باشند چرا که ویدیو‌های منتشر شده از کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری ادوار گذشته در شان ملت ایران نیست.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اگر اجازه دهیم هر فرد با هر سابقه و مدرکی در انتخابات شرکت کند در ادامه مجبور به حذف آن‌ها خواهیم شد که این مسئله برای کشور هزینه بر است.

وی حذف فرمانداران، استانداران، قضات، روزنامه نگاران و ... را جزو ایرادات این طرح دانست و گفت: این ایرادات باید در بررسی جزئیات برطرف شود ضمن آنکه در نظر گرفتن سن ۴۵ سال به عنوان یکی از شروط حضور در انتخابات منطقی نیست.

محمودزاده در پایان کلیات این طرح را مفید عنوان کرد و گفت: اگرچه جزئیات اشکالاتی دارد که باید در کمیسیون با ارائه پیشنهادات نمایندگان برطرف شود، اما تصویب کلیات آن لازمه و نیاز امروز کشور است.

 

رضایی: محدود کردن سن ۴۵ سال در رقابت انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: محدود کردن سن ۴۵ سال در رقابت انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است.

محسن رضایی در اینستاگرام نوشت: مهمترین عامل عبور کشور از مشکلات کنونی و بقای نظام، به انتقال درست و به موقع مسئولیت‌های بین نسلی بستگی دارد. متاسفانه انحراف از سی سال پیش شروع شد و انتقال بین نسلی از نسل اول به دوم صورت نگرفت!

سپس این انحراف به نسل سوم و چهارم کشیده شد. به طوری که امروز معیار جوان بودن را زیر چهل و پنج سال تعیین می‌کنند در حالی که معیار جوان بودن در دهه اول انقلاب زیر سی سال بود. نسل اول برای آنکه خودش در قدرت بماند و از ورود نسل دوم جلوگیری کند مرتب معیار جوان بودن را بالا برده است و آن‌ها را متهم به ناتوانی و آماده نبودن برای پذیرش مسئولیت‌ها کرده است؛ لذا انبوهی از جوانان انقلاب پشت در‌های مسئولیت واقع شده اند و مردم از خدمات دهی آن‌ها محروم شده اند. محدود کردن سن ۴۵ سال در رقابت انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است.

مالک شریعتی: هدف مجلس، کم کردن بار شورای نگهبان بود

مالک شریعتی در مورد مصوبه مجلس در توئیتی نوشت:

مجلس امروز با ۲ مصوبه مهم "معیشتی" و سیاسی، عیار عقلانیت خود را به رخ "ترسوها" کشید (مخالفت دولت با هردو):
۱. طرح تامین کالاهای اساسی
۲. تصویب کلیات طرح "اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری" با ۱۶۰رای، براساس سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی رهبرانقلاب که بار "شورای نگهبان" را سبک کرد

نظرات بینندگان