arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

45 سالگی مرز ابتلا به سرطان روده بزرگ

با توجه به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به سرطان روده بزرگ در سنین جوانی، محققان توصیه می کنند که افراد در سنین پایین تر اقدام به غربالگری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به سرطان روده بزرگ در سنین جوانی، محققان توصیه می کنند که افراد در سنین پایین تر اقدام به غربالگری کنند.

 سرطان روده بزرگ یکی از خطرناک ترین سرطان هاست که به ویژه در سنین بالا بیشتر دیده می شود اما چند سالی است محققان شاهد شمار بالای ابتلا به این سرطان در جوانان بوده اند.

پیش از این متخصصان توصیه می کردند که افراد از 50 سالگی به بعد نسبت به سلامت روده بزرگ خود آزمایش هایی را انجام دهند اما با توجه به رشد آمار جوانان مبتلا، پیشنهاد می کنند که این کار را 5 سال زودتر یعنی از 45 سالگی به بعد انجام دهند.

این غربالگری زودهنگام با رشد آگاهی افراد، می تواند اقدامی سریع تر از موعد در این گروه سنی باشد که ممکن است از خطری که آنها را تهدید می کند، بی اطلاع باشند. این فرآیند تشخیصی چنانچه در مراحل ابتدایی شروع بیماری انجام شود بسیار بهتر است و شانس درمان را بالاتر می برد.

به گزارش abcnews، این دستورالعمل های جدید اهمیت بالایی دارند و نوعی علامت هشداردهنده نسبت به شیوع بالای سرطان روده به شمار می رود. نرخ ابتلا به این سرطان حدود 2 درصد در هر سال افزایش یافته و از دهه 1990 بیشتر در افراد زیر 50 سال مشاهده می شود بنابراین پزشکان توصیه کرده اند سن غربالگری نسبت به این بیماری به زیر 50 سال کاهش یابد.

سرطان روده بزرگ سیستم گوارشی بخش انتهایی را درگیری می کند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، در حالی که سرطان ریه مهم ترین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکاست، سرطان روده بزرگ دومین عامل به شمار می رود اما در عین حال یکی از درمان پذیرترین سرطان هاست و به ویژه اگر در مراحل ابتدایی شناسایی شود، به راحتی قابل درمان است.

تا پیش از این، بسیاری تصور می کردند که سرطان روده بزرگ تنها افراد سالمند را درگیر می کند اما شواهدی که طی سال های اخیر به دست آمده نشان می دهد که شمار مبتلایان به این سرطان بین جوانان طی سال های اخیر به طور قابل توجهی در حال رشد است و همین امر، محققان را بر آن داشت تا به لزوم آزمایش و تداخلات زودهنگام درمانی تأکید کنند.

کسانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند باید از سن 45 سالگی غربالگری و آزمایش های مربوطه را انجام دهند. داشتن سابقه ابتلا در خانواده، نداشتن سبک زندگی سالم، تحرک نداشتن و رژیم غذایی ناسالم از جمله عوامل پرخطری است که افراد را در معرض خطر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که سیاه پوستان به ویژه در سنین پایین تر بیشتر از سفیدپوستان در معرض ابتلا قرار دارند.

 

نظرات بینندگان