arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی دوشنبه ۱۱ آبان ۱۲۹۸؛ به تئاتر رفتیم؛ از حیث رقص و آواز محظوظ شدیم اما حقیقتا هرزگی است؛ این عمل زن ها و مردها ربطی به آزادی ندارد

وحیدالملک آمد رفتیم به رستوران Prunier ناهار خوردیم و آمدم منزل. رفتم اصلاح ریش کردم و نزد خیاط رفته لباس امتحان کردم و سری به هوتل موریس زدم و آمدم منزل قدری کتاب خواندم تا وحیدالملک آمد. رفتیم به تئاتر Bouffes Parisienبازی Phi Phiبود. از حیث رقص و آواز و مسخرگی بسیار خوب بود و محظوظ شدیم، اما حقیقتا هرزگی است و تعجب می کنم که مردمان نجیب چطور به این تئاترها می روند، و شاید هم که نمی روند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح زود وحیدالملک این جا آمد و رفتیم به گار دو نر که بلیط گرفته به نواحی خراب شده برویم. مدتی معطل شدیم و نتوانستیم بلیط بگیریم. برف هم به شدت می آمد (دوسه روز است که برف می آید) و هوا سرد بود. عاقبت منصرف شدیم. من برگشتم به خانه قدری چیز نوشتم و سری به هوتل موریس زدم و برگشتم.

وحیدالملک آمد رفتیم به رستوران Prunier ناهار خوردیم و آمدم منزل. رفتم اصلاح ریش کردم و نزد خیاط رفته لباس امتحان کردم و سری به هوتل موریس زدم و آمدم منزل قدری کتاب خواندم تا وحیدالملک آمد. رفتیم رستوران ایطالیایی غذا خوردیم. و رفتیم به تئاتر Bouffes Parisienبازی Phi Phiبود. از حیث رقص و آواز و مسخرگی بسیار خوب بود و محظوظ شدیم، اما حقیقتا هرزگی است و تعجب می کنم که مردمان نجیب چطور به این تئاترها می روند، و شاید هم که نمی روند.

بعد با وحیدالملک مبلغی در موضوع عفت و بی عفتی مباحثه کردیم و او را هم نمی توانم بفهمانم که این عمل اخلاق زن ها و مردها ربطی به آزادی ندارد و اگرچه در مباحثه مغلوب و عاجز است، اما باز می گوید آزادی که شد این طور می شود و تحقیق مطلب و فلسفه مسئله عصمت و عفت را کسی در صدد فهم برنمی آید.

نظرات بینندگان