arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

فیسک، کهنه خبرنگار انگلیسی و راوی انقلاب ایران و جنگ عراق با ایران درگذشت

"رابرت فیسک" یکی از بزرگترین و جنجالی ترین خبرنگار انگلیس در حوزه بین الملل و منتقد جنگ های آمریکا علیه کشورهای منطقه در سن ۷۴ سالگی درگذشت. وی رویداد هایی مانند جنگ داخلی لبنان، حمله روسیه به افغانستان، انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق را پوشش خبری داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"رابرت فیسک" یکی از بزرگترین و جنجالی ترین خبرنگار انگلیس در حوزه بین الملل و منتقد جنگ های آمریکا علیه کشورهای منطقه در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا از روزنامه ایرلند تایمز، رابرت فیسک که در سال ۲۰۰۵ توسط روزنامه نیویورک تایمز به " مشهورترین خبرنگار خارجی در انگلیس" توصیف شد بعد از چند روز بستری در بیمارستان در شهر دوبلین درگذشت.

فعالیت حرفه ای فیسک در روزنامه نگاری با "ساندی اکسپرس" در لندن آغاز شد اما این رابطه کوتاه بود و خیلی زود به روزنامه تایمز نقل مکان کرد.

پس از کسب شهرت و نام برای تهیه گزارشات از ایرلند شمالی، فیسک برای مدت کوتاهی به پرتغال و سپس به بیروت رفت و در آنجا به بار دیگر برای تایمز با عنوان خبرنگار خاورمیانه مشغول به فعالیت شد.

وی علاوه براین، دیگر رویداد ها مانند جنگ داخلی لبنان، حمله روسیه به افغانستان، انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق را پوشش خبری داد.

وی پس از مشاجره با "روپرت مورداک" در سال ۱۹۸۹ به لندن ایندیپندنت پیوست و تا زمان مرگ به کار در این نشریه ادامه داد. این قابل درک است که او در روزهای اخیر قصد بازگشت به خاورمیانه را داشت.

خبرنگار منتقد آمریکا

فیسک در مورد جنگ اول خلیج فارس با حضور در منطقه گزارشات زیادی ارائه کرد. وی همچنین جنگ ها به رهبری آمریکا در افغانستان و عراق را پوشش می داد و غالباً در گزارشات خود درگیری آمریکا در منطقه را محکوم می کرد.

فیسک یکی از معدود خبرنگاران غربی بود که با اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده مصاحبه داشته است، کاری که سه بار در دهه ۱۹۹۰ انجام داد.

وی همچنین پنج حمله اسرائیل، جنگ داخلی الجزایر، حمله صدام حسین به کویت و انقلاب های عربی ۲۰۱۱ را پوشش داد.

فیسک حتی در زمان درگیری در بالکان کار خبری میکرد و اخیراً به درگیری در سوریه پرداخت.

وی در طول فعالیت حرفه ای خود جوایز زیادی از جمله جایزه اورول روزنامه نگاری، روزنامه نگاری بین المللی سال بریتانیا و گزارشگر خارجی سال را در چندین نوبت دریافت کرد.

همچنین از چندین دانشگاه مختلف به این خبرنگار صاحب نام مدرک افتخاری و دکترا اعطا شد.

از جمله مشهورترین کتابهای وی می توان به نقطه بازگشت: حمله ای که انگلیسی ها را در اولستر شکست داد، حیف ملت: لبنان در جنگ و جنگ بزرگ برای تمدن - فتح خاورمیانه اشاره کرد.

نظرات بینندگان