arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

وکیل کیست و چگونه یک وکیل خوب انتخاب کنیم؟

درست است که وکیل دادگستری دارای اطلاعات عمومی راجع به قوانین است؛ با اینحال امروزه وکالت نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای تخصص های متعددی می باشد: وکیل تجاری، وکیل خانواده، وکیل کیفری، وکیل امور حسبی و.... از جمله این موارد می باشند. سعی کنید تا وکیلی را انتخاب کنید که تخصص وی مرتبط با موضوع پرونده شما باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروزه روابط اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، شغلی و شخصی افراد دارای پیچیدگی های فراوانی شده است. در بسیاری از مواقع نیازمند مشاوره وکیل متخصصی هستیم تا بتوانیم ابعاد مختلف زندگی خود را به نحوی که بیشترین منفعت را برای ما داشته و کمترین خسارت را متحمل شویم، سر و سامان دهیم. مطابق اصل 35 قانون اساسی: «در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.»

با توجه به تخصصی بودن هر یک از موارد فوق، مشورت با وکیلی که در یک موضوع خاص دارای تجربه و مهارت باشد، بهترین نتیجه ممکن را به همراه خواهد داشت. انتخاب یک وکیل خوب و ماهر مستلزم آگاهی نسبت به مواردی است که در ادامه بدانها می پردازیم.

تعریف وکیل

وکیل، فردی است که به موجب عقد (قرارداد) وکالت از طرف شخص دیگر برای انجام کاری، مامور می شود. در واقع وکیل به عنوان نمایندۀ شخص دیگر برای انجام کار خاصی، شناخته می شود. شخصی که وکیل را انتخاب نموده است، می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

قرارداد وکالت

قرارداد وکالت باید در چهارچوب قانون مدنی تنظیم گردد و مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد. وکالت یک عقد جایز است؛ یعنی در هر زمان می توان آن را فسخ نمود. همچنین مورد وکالت، باید کار یا کارهایی باشد که موکل، شخصا بتواند آنها را انجام دهد و مانع قانونی در مسیر انجام این امور وجود نداشته باشد. وکیل نیز باید اهلیت قانونی برای امور محوله را داشته باشد.

برای انتخاب بهترین وکیل چه باید کرد؟

پرونده های قضایی در بسیاری از موارد دارای پیچیدگی هایی است که بدون داشتن آگاهی از قوانین، نمیتوان نتیجۀ مدنظر و دلخواه را بدست آورد. بنابراین توصیۀ اکید می شود که با گرفتن یک وکیل خوب، علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت، بهترین نتیجۀ ممکن را برای خود رقم بزنید. در ادامه به مهمترین ویژگیهای یک وکیل خوب اشاره می کنیم:

• تخصص وکیل:

درست است که وکیل دادگستری دارای اطلاعات عمومی راجع به قوانین است؛ با اینحال امروزه وکالت نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای تخصص های متعددی می باشد: وکیل تجاری، وکیل خانواده، وکیل کیفری، وکیل امور حسبی و.... از جمله این موارد می باشند. سعی کنید تا وکیلی را انتخاب کنید که تخصص وی مرتبط با موضوع پرونده شما باشد.

• پایه ی وکالت:

در ایران سه گروه از وکلا می توانند به عنوان وکیل رسمی به پیگیری پرونده در مراجع قضایی بپردازند: وکیل پایه یک، وکیل پایه دو، کارآموز وکالت. برای انتخاب بهترین وکیل، باید از سطحِ پیچیدگی و فنی پرونده ی خود و همچنین پایۀ وکیل موردنظر، مطلع باشید. وکیل پایه دو و کارآموز وکالت دارای محدودیت هایی برای انجام برخی از پرونده ها دارند؛ همچنین وکیل پایه یک به ویژه اگر در ابتدای دوران وکالت خود باشد، در موارد خاصی نمی تواند در موضوع یک پرونده وارد شود. بنابراین قبل از انعقاد قرارداد وکالت از صلاحیت وکیل خود مطمئن شوید.

• تجربه وکالت:

علاوه بر تخصص وکیل و گرایش تحصیلی وی (در صورت داشتن تحصیلات تکمیلی) تجربه عملی وکیل، حائز اهمیت بالایی است. سابقه ی کاری، زمان فعالیت او در کسوت وکیل و حوزه های تخصصی وی از مواردی می باشد که بهتر است مدنظر قرار داده شود.

• حسن شهرت:

خوشنامی وکیل خوب به اندازه تخصص و تجربه او دارای اهمیت است.

• امانت، رازداری و صداقت:

شاید به جرات بتوان گفت که رازداری وکیل و حفظ اسرار موکل یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید داشته باشد. وکیل رازدار و صادق، از اطلاعات شما به نفع خود استفاده نخواهد کرد؛ با رقیب شما وارد معامله نشده و تمام تلاش خود را معطوف به احقاق حق موکل می نماید.

سایت حقوقی بنیاد وکلا

سایت بنیاد وکلا پلتفرمی با تمرکز ویژه بر نیازهای حقوقی جامعه ایجاد نموده است. در این سامانه متخصصین، وکلا و مشاوران حقوقی باتجربه گرد هم آمده و خدمات حقوقی حرفه ای را به افرادی که نیاز به این خدمات دارند، ارائه نمایند. خدمات سایت حقوقی بنیاد وکلا شامل پاسخگویی رایگان به پرسش های حقوقی، ارائۀ مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی حضوری، انتشار مقالات حقوقی و... می باشد.

انتخاب وکیل از بنیاد وکلا

یکی از اصلی ترین خدمات بنیاد وکلا، جستجوی وکیل و انتخاب وکیل می باشد؛ وکلای سایت بنیاد وکلا شامل وکلای پایه یک، وکیل پایه یک و پایه دو قوه قضاییه، کارآموز قوه قضاییه، کارآموز کانون وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی دادگستری هستند. هریک از وکلای این سامانه دارای پروفایل شخصی بوده و به راحتی می توانید میزان تحصیلات، نوع تخصص، میزان تجربه و همچنین حوزه ی جغرافیایی آنها را مشاهده کنید.

شما از هر کجای ایران که باشید، می توانید بهترین وکلای شهر خود را در سایت بنیاد وکلا پیدا کرده و از خدمات حقوقی آنها بهره مند گردید. همچنین امکان جستجوی وکیل بر مبنای حوزه تخصصی و کاری وی نیز وجود دارد. علاوه بر این، امتیاز هر کدام از وکلای بنیاد وکلا که توسط کاربران و مشتریان به آنها داده شده است، قابل مشاهده می باشد؛ این ویژگی می تواند در انتخاب وکیل مناسب، شما را یاری دهد.

نظرات بینندگان