arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

اصلاح قانون اساسی الجزائر در همه‌پرسی رأی آورد

مقامات مسئول برگزاری انتخابات در الجزائر اعلام کردند که حدود شصت و هفت درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی، رأی «آری» به صندوق ریخته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزائر در غیاب رئیس جمهور خود که برای آزمایش پزشکی مربوط به ویروس کرونا به آلمان رفته است، روز یکشنبه اول نوامبر همزمان با «عید انقلاب» (آزادی کشور از استعمار فرانسه)، همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی برگزار کرد.

به گزارش رسانه‌های الجزائری، «محمد شرفی» رئیس نهاد ملی مستقل انتخابات در کنفرانسی خبری از رأی آری مردم به اصلاحات قانون اساسی خبر داد و گفت: ۶۶.۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به اصلاح قانون اساسی، «آری» گفتند. 

به گزارش وبگاه روزنامه «الشروق» الجزایر، شرفی گفت، مجموع آرای «آری» که به صندوق ریخته شده ۳ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۱۸ رأی و معادل ۶۶.۸۰ درصد و مجموع آرای «خیر» یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۸۶۷ رأی و معادل ۳۳.۲۰ درصد کل آراء است. 

با آنکه اولین همه‌پرسی پس از سقوط دولت «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای قانون اساسی جدید این کشور که قرار است «الجزایر جدید» را رقم بزند، با مشارکت ضعیف مردمی روبه‌رو شد و نهاد انتخاباتی میزان مشارکت را  ۲۳.۷ در سراسر کشور اعلام کرد اما شرفی گفت، با توجه به شرایط بهداشتی در سایه شیوع کرونا، همه‌پرسی در سطح مطلوب برگزار شد. 

طبق این گزارش، این مقام مسئول در پاسخ به انتقادها درباره مشارکت ضعیف مردم گفت، قطعا شرایط بهداشتی نقشی مهم [در این کاهش] ایفا کرد اما رؤسای جمهور کشورهای بزرگی هستند که با ۱۷ درصد آراء رئیس شده‌اند. 

خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری «فرانس ۲۴» امروز در گزارش خود از نتیجه همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی، مشارکت ضعیف مردم را به «تحریم وسیع الجزائری‌ها» تعبیر کردند و نوشتند، «الجزائری‌ها روند أخذ رأی برای اصلاح قانون اساسی را که قرار است مبنای الجزایر جدید باشد و به رئیس جمهور عبدالمجید تبون، صاحب این ابتکار، مشروعیت ببخشد، کسی که خودش به دلیل درمان پزشکی خارج از کشور و غایب بزرگ این همه‌پرسی بود، به شکل گسترده تحریم کردند». 

منبع: فارس

نظرات بینندگان