arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۲۹۸؛ عضویت ما را هم در مجمع نجومی خواندند

«بعد از شام رفتم به مجمع نجومی. جلسه عمومی بود در تحت ریاست مسیو آپل. گویا جلسه اولی بود که مسیو آپل به ریاست می‌نشست... شارل ادوارد گیلیوم کنفرانسی در باب شعاع سبز کرد و شخصی موسوم به مسیو آنسل کنفرانسی در باب خواص سلنیوم و اثرات نور و حرارت دراو و اثر او در الکتریسیته و بالاخره منجر شد به این‌‌که نور هم اثرات مکانیکی دارد. حقیقتا انترسان [جالب توجه] بود و استفاده از این مطالب در جنگ هم کرده بودند. عضویت ما را هم خواندند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ «بعد از شام رفتم به مجمع نجومی. جلسه عمومی بود در تحت ریاست مسیو آپل. گویا جلسه اولی بود که مسیو آپل به ریاست می‌نشست... شارل ادوارد گیلیوم کنفرانسی در باب شعاع سبز کرد و شخصی موسوم به مسیو آنسل کنفرانسی در باب خواص سلنیوم و اثرات نور و حرارت دراو و اثر او در الکتریسیته و بالاخره منجر شد به این‌‌که نور هم اثرات مکانیکی دارد. حقیقتا انترسان [جالب توجه] بود و استفاده از این مطالب در جنگ هم کرده بودند. عضویت ما را هم خواندند.»

صبح مادام مرل و دخترش بر حسب قرار آمدند این‌جا. می‌گفت، وظیفه اولادم از دولت ایران قطع شده و پسرم بی‌کار است و توقع دارد که در ایران فکر کاری برایش بکنیم. قرار شد صبر کنیم تا نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] بیاید.

ناهار منزل مادام رو خوردم. بعد به هوتل موریس رفتم. معلوم شد شاه روز شنبه می‌آید، اما نصرت‌الدوله چند روزی باز می‌ماند. امان‌الله میرزا را هم خواسته‌اند که برود.

شب در هوتل خودمان شام خوردم و بعد از شام رفتم به مجمع نجومی. جلسه عمومی بود در تحت ریاست مسیو آپل. گویا جلسه اولی بود که مسیو آپل به ریاست می‌نشست. تشکر کرد و گفت: «رغبت من به علم نجوم به واسطه خواندن کتاب‌های فلاماریون شده.»

شارل ادوارد گیلیوم کنفرانسی در باب شعاع سبز کرد و شخصی موسوم به مسیو آنسل کنفرانسی در باب خواص سلنیوم و اثرات نور و حرارت دراو و اثر او در الکتریسیته و بالاخره منجر شد به این‌‌که نور هم اثرات مکانیکی دارد. حقیقتا انترسان [جالب توجه] بود و استفاده از این مطالب در جنگ هم کرده بودند. عضویت ما را هم خواندند.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۲۵۶ و ۲۵۷.

نظرات بینندگان