arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

مردانی، عضو ستاد کرونا: بدون رودربایستی باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت امروز اقدامی عاجل می طلبد، اظهار داشت: برخورد جدی یا تعطیلی عمومی باید صورت گیرد و بهانه های اقتصادی باید جای خود را به بهبود وضعیت سلامت اقشار مختلف جامعه بدهند زیرا اقتصاد ایران که شکوفاتر از کشورهای اروپایی و غربی نیست پس بدون رودربایستی باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری اعلام دبیر سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ماندگاری کرونا تا پایان تابستان سال آینده گفت: ادامه سختگیری‌ها و برقراری تعطیلی عمومی به بهبود وضعیت وخیم شیوع کرونا در ایران کمک قابل توجهی می‌کند.

مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه آحاد مردم تا حدود زیادی با روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آشنا شده اند و معدود افرادی ممکن است پروتکل ها را جدی نگیرند، خاطرنشان کرد: به این افراد باید تذکر داد که در حال حاضر در اوج درگیری بیماری کرونا هستیم به شکلی که وضعیت بسیار بحرانی است تا آنجا که بیمارستان هایی که مریض کرونایی بستری می کردند جایی برای پذیرش ندارند.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز اقدامی عاجل می طلبد، اظهار داشت: برخورد جدی یا تعطیلی عمومی باید صورت گیرد و بهانه های اقتصادی باید جای خود را به بهبود وضعیت سلامت اقشار مختلف جامعه بدهند زیرا اقتصاد ایران که شکوفاتر از کشورهای اروپایی و غربی نیست پس بدون رودربایستی باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه باید به تعطیلی های اسفندماه یا ایام نوروز و خلوتی و خانه نشینی آن روزها بازگردیم، یادآور شد: پیشنهاد تعطیلی را دو هفته پیش دادیم و چندین بار هم تکرار شده اما متاسفانه پیشنهاد به دلیل مخالفت عده ای، هنوز روی میز مانده است.

چرا عنوان می شود آمار واقعی با آمار اعلام شده متناقض است؟

وی درباره این موضوع که عنوان می شود تناقضی میان آمار واقعی با آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت وجود دارد، توضیح داد: تناقضی وجود ندارد صرفا موضوع این است که براساس مفاد سازمان جهانی بهداشت، مورد مثبت موردی است که تست پی سی آر مثبت داشته باشد. این تست پی سی آر هم پنجاه پنجاه حکایت از مثبت بودن یا نبودن ابتلا به کرونا دارد.

مردانی ادامه داد: بر همین مبنا استناد به آزمایش پی سی آر به این منزله است که ابتلای افرادی که تست پی سی آر آنها مثبت نشده در آمار مرگ کرونا اعلام نمی شود. همچنین چند درصد افراد با مشاهده علائم، به بیمارستان مراجعه نمی کنند و تست نمی دهد و در منزل می مانند بنابراین وضعیت آنان ثبت نمی شود.

با وجود سختگیری های پلیس، سفرها همچنان ادامه دارد

مردانی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعمال ریمه سنگین رانندگی به خودروهای متخلف همچنان در روزهای تعطیلی شاهد جاده های پر خودرو هستیم، گفت: این کار باید روزانه اتفاق بیافتد و معطوف به آخر هفته نشود. معتقدم تعطیلی عمومی یک کار جهادی و اساسی در این زمینه است یعنی باید تعطیلی عمومی صورت گیرد و فقط آتش نشانی، مراکز اورژانس، داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی باز باشد.

وی افزود: کرونا بنابر گفته دبیر سازمان جهانی بهداشت تا انتهای تابستان سال آینده با ما خواهد بود و سختگیری ها و تعطیلی عمومی کمک شایانی به نزدیک شدن به روزهای پایانی کرونا می کند.

کرونا به طور کامل از بین نمی رود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: پایان اپیدمی کرونا به منزله تمام شدن آن نیست بلکه در سطح ابتلای خفیف باقی می ماند همانند آنچه در مورد آنفلوآنزا وجود دارد.

وی افزود: در شرایط امروز در واقع دیگر خبری از رعایت کامل پروتکل ها، زدن ماسک، ضدعفونی دست ها و فاصله گذاری اجتماعی نیست.

آیا می توان امیدی به واکسن اعلامی از سوی چین داشت؟

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه واکسن اعلامی از سوی چین یا هر کشور دیگری باید به تایید سازمان جهانی بهداشت برسد تا بتوان به آن امید بست، افزود: خوشحالیم که جامعه بشری به دنبال درمان این بیماری و یافتن واکسن موثری است اما نکته حایز اهمیت تر اینکه اجازه می دهیم واکسنی وارد کشور شود که حداقل تایید سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده اند.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود.ضمن اینکه تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

نظرات بینندگان