arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

روسیه: واکسن کرونای ما ۹۱.۴ درصد موثر است

روسیه پس از اعلام نتایج پیشگامانه واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، ادعا کرد که واکسن کرونای این کشور ۹۱.۴ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است و هزینه آن برای هر بیمار کمتر از ۲۰ دلار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روسیه پس از اعلام نتایج پیشگامانه واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، ادعا کرد که واکسن کرونای این کشور ۹۱.۴ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است و هزینه آن برای هر بیمار کمتر از ۲۰ دلار است.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه دیلی میل، طبق اعلام صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، واکسن کرونای این کشور به نام «اسپوتنیک ۵» بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد و قیمت آن برای هر دوز کمتر از ۱۰ دلار آمریکا (۷ پوند) است.

البته این نتایج موقتی و به روز شده از طریق یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شد و هنوز هیچ اطلاعاتی از نتایج آزمایشات بالینی منتشر نشده است. واکسن کرونای روسیه توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی N F Gamaleya در مسکو ساخته شده است.

این ادعای روسیه پس از آن منتشر شد که دانشگاه آکسفورد اعلام کرد واکسن کرونای این دانشگاه که با همکاری شرکت داروسازی «آسترازنکا» ساخته شده است، ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد را که بر اساس یک ویروس اصلاح شده سرماخوردگی (آدنوویروس) از شامپانزه‌ها ساخته شده است، به آسانی می توان ذخیره و در دمای یخچال بین ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد منتقل کرد. اکنون محققان روسی اعلام کرده اند که واکسن این کشور را که بر اساس یک آدنوویروس انسانی ساخته شده است نیز می توان در این دماها ذخیره کرد.

یک دوز واکسن اسپوتنیک ۵ ، ۱۰ دلار (هفت پوند) هزینه دارد، این در حالی است که انتظار می رود هر دوز واکسن آکسفورد تنها دو پوند هزینه داشته باشد. با این وجود واکسن روسیه از واکسن های مبتنی بر آر.ان.ای شرکت فایزر و مدرنا ارزان تر است. قیمت واکسن کرونای شرکت فایزر برای هر دوز ۱۴.۸۰ پوند و واکسن کرونای شرکت مدرنا برای هر دوز ۲۴ پوند اعلام شده است.

انتظار می رود که واکسن کرونای روسیه تا فوریه ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود و این کشور امیدوار است که سالانه ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن را تولید کند.


ایرنا

نظرات بینندگان