arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

اگر شاه به ایران تحویل داده می‌شد چه سرنوشتی در انتظارش بود؟

اگر شاه را برگردانند، او را طبق قوانین اسلام محاکمه خواهیم کرد./ رأیی که در مورد شاه صادر خواهد شد، او را در زمره پیشوای مفسدین قلمداد خواهیم کرد و او با چنین اتهامی محاکمه خواهد گردید. و کیفر چنین فردی اعدام مخصوصی است که در قرآن از آن نام برده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۵۸ پس از اتمام یازدهمین جلسه شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز که برای رسیدگی به اتهامات ۵ نفر از امیران و افسران اداره دادرسی ارتش در رژیم گذشته تشکیل شده بود، خبرنگار تلویزیون کشور سوئد با آیت‌الله محمدی گیلانی حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب مصاحبه تلویزیونی ترتیب داد، بخش‌هایی از این مصاحبه را، که مشروح آن در روزنامه کیهان مورخ چهارشنبه ۷ آذر ۵۸ منتشر شد، در ادامه می‌خوانید:

 

آیا در دادگاه‌های انقلاب، قسمت خاصی از قوانین اسلامی اجرا می‌گردند؟

قوانین اسلام یک مجموعه متشابهی است، در این مجموعه آن‌چه که از آن استفاده می‌شود از جزئیات آن استفاده می‌شود و گاهی اوقات بر حسب ضرورت از قوانین مالی و زناشویی استفاده می‌گردد، که روی هم رفته از یک قسمت قوانین اسلام استفاده می‌شود.

 

اگر گروگان‌های سفارت آمریکا را برای محاکمه به دادگاه بیاورند، شما آن‌ها را محاکمه خواهید کرد؟

اگر بر حسب دستور امام آن‌ها را به این‌جا بیاورند و آن‌ها متهم به جاسوسی باشند، بر طبق موازین اسلامی که برای جاسوسی در نظر گرفته شده است آن‌ها را محاکمه خواهیم کرد و به کیفر نیز خواهیم رساند.

 

اگر شاه را بیاورند او را محاکمه خواهید کرد؟

بله اگر شاه را برگردانند، او را طبق قوانین اسلام محاکمه خواهیم کرد.

 

چه رأیی در مورد شاه اتخاذ خواهید نمود؟

رأیی که در مورد شاه صادر خواهد شد، او را در زمره پیشوای مفسدین قلمداد خواهیم کرد و او با چنین اتهامی محاکمه خواهد گردید. و کیفر چنین فردی اعدام مخصوصی است که در قرآن از آن نام برده شده است. [حاکم شرع از مترجم خواست مطالب او را برای خبرنگاران سوئدی ترجمه کند.] به آقایان بگویید که توجه داشته باشند که تاکنون در سراسر کشو و از طریق دادگاه‌های انقلاب تنها حدود ۳۰۰ نفر از از جانیانی که مرتکب قتل هزاران هزار نفر از مردم ایران شده بودند به کیفر اعدام رسیده‌اند در حالی که در این مدت هزار نفر از پاسداران ما توسط ساواکی‌ها و عوامل وابسته به رژیم کشته شده‌اند.

نظرات بینندگان