arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹

مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا: نمی‌توانم دست کسی جز اسرائیل را در ترور فخری زاده ببینم / اسرائیل، امارات و سعودی برای ناکامی بایدن تدارک دیده‌اند / دنبال ایجاد طوفانی هستند که بایدن امکان بازگشت به برجام را نداشته باشد / می خواهند از واکنش ایران به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش بین تهران و واشنگتن بهره‌برداری کنند

رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت دست اسرائیل را در ترور شهید فخری‌زاده می‌بیند که به همراه رژیم‌های امارات و سعودی، برای ناکام کردن بازگشت دولت بایدن به گفت‌وگو و برجام تدارک دیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دفتر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت دست اسرائیل را در ترور شهید فخری‌زاده می‌بیند که به همراه رژیم‌های امارات و سعودی، برای ناکام کردن بازگشت دولت بایدن به گفت‌وگو و برجام تدارک دیده است.

"لری ویلکرسون" روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره عملیات تروریستی امروز و شهادت "محسن فخری زاده"، دانشمند و محقق ایرانی وزارت دفاع گفت: من نمی‌توانم دست کسی جز اسرائیل را در این موضوع ببینم. به همان اندازه، نمی‌توانم هدفی جز برای بستن راه‌های بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ببینم.

رئیس دفتر "کالین پاول" وزیر خارجه اسبق آمریکا با اشاره به اینکه برای ترور شهید فخرزاده چند سناریو نوشته شده است، اظهار کرد: این کار به دنبال تحریک ایران به واکنش و پس از آن واکنش از سوی ایالات متحده است. همین‌طور طراحان آن به دنبال ایجاد طوفانی هستند که رئیس جمهوری جدید آمریکا امکان بازگشت به برجام نداشته باشد.

ایرنا پرسید که پس از ترور سردار سلیمانی، جمهوری اسلامی به تهدیدهای ترامپ اهمیت نشان نداد و پایگاه آمریکا را هدف قرار داد. سران رژیم صهیونیستی آیا آماده پذیرش واکنش انتقامی از ایران هستند؟

سرهنگ ویلکرسون پاسخ داد: من تنها می‌توانم بگویم که نتانیاهو به طور فزاینده‌ای در حال منزوی شدن است. وی با اتهام‌های فساد روبروست و ممکن است محاکمه شود. تنها چیزی که او را حمایت می‌کند، جایگاه نخست وزیری او است. او باید نخست وزیری را با چنگ و دندان حفظ کند و برای این منظور نیاز دارد که اسرائیلی‌ها را در حالت نگرانی امنیتی نگه دارد.

وی تصریح کرد: اگر ایران واکنش نشان دهد، او از آن به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش با ایران بهره‌برداری خواهد کرد. این زنجیره واکنش‌ها تا روز ورود بایدن به کاخ سفید، کار رئیس جمهوری جدید آمریکا برای بازگشت به برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد.

این مقام ارشد دولت جورج بوش پسر که بعدا یکی از بزرگترین منتقدان اشغال عراق توسط آمریکا شد، به شکل گیری ائتلاف میان رژیم سعودی، امارات، بحرین با صهیونیست‌ها اشاره کرد و آن را در راستای مقابله با سیاست دولت بایدن دانست.

وی تاکید کرد: این مجموعه فکر می‌کنند که می‌توانند سیاست آینده بایدن را به چالش بکشند و برای این کار مصمم هستند. این کارها را می‌کنند و اقدامات بیشتری نیز در دست انجام دارند.

ویلکرسون افزود: من فکر نمی‌کنم که محمد بن سلمان به طور علنی با اسرائیل متحد شود. این گزینه آخر اوست. این کار می‌تواند واکنش شدیدی در داخل علیه وی به همراه داشته باشد.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه اعلام کرد شهید فخری‌زاده امروز در عملیات تروریستی زخم برداشتند و با توجه به شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند. متاسفانه تلاش‌های تیم پزشکی به نتیجه نرسید و ایشان به شهادت رسیدند.

وی افزود: بر اساس گزارشاتی که از این عملیات تروریستی داریم، ابتدا خودرو حامل ایشان مورد تیراندازی قرار می‌گیرد و حدود ۱۵ ثانیه بعد یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره در فاصله ۱۵ متری ایشان منفجر می‌شود و حین انفجار هم دوباره تیراندازی می‌شود و مجموعه این عوامل منجر به شهادت ایشان می شود.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب شهید فخری زاده توسط تروریست ها گفت: ایشان معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی کشور و دارای یک وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری های دفاعی کشور بودند و شاگردان بسیار زیادی برای پیشرفت علمی کشور تربیت کردند.

امیر حاتمی با بیان اینکه کارهای ایشان در حوزه دفاعی کارهای بزرگ و پرثمری است، افزود: صنعت دفاعی در صحنه مبارزه با کرونا تلاش کرد در این زمینه کمک کند و شهید فخری زاده هم در صحنه مبارزه با کرونا یکی از پیشگامان بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در این صحنه انجام شد آماده کردن کیت تشخیص کرونا بود که مجموعه تحت مدیریت ایشان از اولین هایی بود که این کار را با مسئولیت ایشان انجام داد.

وزیر دفاع از شهید فخری زاده به عنوان یک عنصر موثر در نوآوری های دفاعی یاد کرد و افزود: دشمن هر جایی که برای ملت عزیز ایران یک گام موثر و بلند برداشته شود آنجا را هدف قرار می‌دهد و وزارت دفاع به عنوان یک حوزه کاملا موثر همواره مورد نظر و تهاجم دشمن بوده است.

نظرات بینندگان