arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹

آزادی ۵۳۳ نفر از زندانیان با پابند الکترونیکی/ مرخصی پایان حبس ۴۰۰ نفر از مددجویان

جلسه هم‌اندیشی پایش پرونده زندانیان با حضور اعضای شورای قضایی در اداره کل زندان‌های استان تهران برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلسه هم‌اندیشی پایش پرونده زندانیان با حضور اعضای شورای قضایی در اداره کل زندان‌های استان تهران برگزار شد.

 جلسه هم اندیشی شورای قضایی با حضور قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران، میرزایی مطلق معاون قضایی رییس کل دادگستری، مقدس بازرس ویژه دادگستری، بابایی معاون قضایی دادگستری و رئیس برنامه ریزی و انفورماتیک، حیات الغیب مدیرکل زندان های استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین فیروزجائی و رحمانیان معاونین قضایی دادستان در محل اداره کل زندان های استان برگزار گردید.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران در جلسه هم اندیشی شورای قضایی که به منظور پایش قضایی پرونده زندانیان این استان برگزار شده بود، گفت: با راه اندازی دادسراهای الکترونیک و عدم اعزام زندانی به مراجع قضایی، در مرحله اول پرونده ها سریع تر بررسی شده، در مرحله بعد امنیت زندان ها، ارتقاء پیدا کرده، از صرف هزینه و زمان جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: برنامه جامع فرایند هوشمند اجرای احکام تدوین شده، به صورت پایلوت در تهران برای اجرای دستور قوه قضائیه و بهبود شرایط رسیدگی به پرونده ها و پایش زندانیان اجرا گردد.

مسعود ستایشی تصریح کرد: بر اساس گزارش های مستند، موضوع عفو و رسیدگی به درخواست مرخصی زندانیان به روز شده که این امر حاکی از زحمات شبانه روزی قضات و نیز همکاری مدیرکل زندان های استان تهران و کارکنان قضایی و مددکاری مجموعه دارد و فضا و ساختمان های مجهز در بازداشتگاه اوین، ندامتگاه های تهران بزرگ و زنان جهت شوراهای حل اختلاف، دفاتر قضایی و دادگاه و دادسرای عمومی و انقلاب احداث شده است.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده، در حال حاضر تعداد زندانیانی که در تهران به پرداخت بدهی، ردمال یا جریمه کمتر از بیست میلیون تومان محکوم شده اند، انگشت شمار هستند و در این مسیر، مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نیز از طریق ادارات اوقاف و شهرک های صنعتی برای آزادی زندانیان نیازمند اهداء گردید که از طریق انجمن حمایت از زندانیان و اجراهای احکام به شکات پرداخت گردید.

بنا به این گزارش، مدیرکل زندان های استان تهران نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت خدمات قضایی گفت: بخش عمده مشکل این استان که با گستردگی جمعیت، با چندین استان کشور برابری می کند، موضوع اعزام زندانیان به مراکز قضایی بود و علاوه بر اتلاف وقت و هزینه، دارای تبعات منفی مانند حضور زندانی با دستبند و پابند در مراکز قضایی و انظار عمومی بود، علاوه بر این در روزهای مقابله با کرونا نیز ضرورت ایجاب می کرد دادرسی الکترونیک توسعه یابد.

سیدحشمت اله حیات الغیب افزود: در راستای اجرای بخشنامه قوه قضائیه و تأکیدات سازمان زندان ها مبنی بر توسعه برنامه های کاهش جمعیت کیفری، از ابتدای شروع طرح پایش تاکنون، ۱۲هزار و ۴۷۲ مورد درخواست زندانیان استان تهران، به مراجع قضایی ارسال شده، همچنین ۱۲۰۰ مجوز برای مددجویان قزلحصار و ۳۰۰ مجوز برای مددجویان تهران بزرگ جهت اشتغال در کارخانجات صادر شده است.

وی همچنین اظهار داشت: ۵۳۳ نفر در حال حاضر با پابند الکترونیکی آزاد شده یا در مرخصی به سر می برند، برای یک هزار نفر از زندانیان نیز پیشنهاد استفاده از این امتیاز داده ایم و آمادگی داریم به هر تعداد که مراجع قضایی حکم پابند صادر کنند، به سرعت در اختیارشان قرار دهیم.

حیات الغیب ادامه داد: طی مدت اخیر، ۴۹۹ مورد دادرسی الکترونیک انجام شده و امیدوار هستیم با همکاری مراجع قضایی سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی همچنین گفت: خوشبختانه طی هفته گذشته با تلاش مراجع قضایی، حجت الاسلام والمسلمین فیروزجائی معاون دادستان در امور زندان ها، مدیران زندان ها، روسای ادارات قضایی و مددکاران ۴۰۰ نفر به مرخصی پایان حبس اعزام شدند و این امر مرهون خدمات جهادگونه شبانه روزی و حتی ایام تعطیلات این افراد است.

وی اظهار امیدواری کرد جلسات هم اندیشی به صورت مستمر ادامه داشته، زندانیان بیشتری مورد پایش قرار گرفته، چنانچه مستحق آزادی باشند، آزاد گردند.

همچنین در این جلسه که مهرانگیز سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب، کاظمی معاون دادستان در امور اجرای احکام کیفری، ترازوزر معاون قضایی محاکم عمومی و انقلاب، برازش نماینده حوزه قائم مقام دادگستری کل استان تهران، فتحی مدیر ندامتگاه تهران بزرگ، کمالی مدیر ندامتگاه قزلحصار و محمدی مدیر بازداشتگاه اوین، برزگر رئیس اداره قضایی زندان های استان و برخی از مسئولان و کارشناسان قضایی نیز حضور داشتند، مسائل و مشکلات موجود در امر پایش دقیق زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته، نتایج آن به تصویب اعضای حاضر رسید و مقرر شد هم اندیشی بعدی هفته آینده در سالن جلسات ولایت برگزار شود.

 ایلنا

نظرات بینندگان