arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹

نقد و بررسی کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نقد و بررسی کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو (h1)

مبحث قرابت معنایی پرتست ترین بخش ادبیات در کنکور سراسریست و مطالعه و تست زنی آن نیازمند یادگیری مفاهیم در سطحی بالاتر از کتاب درسی است. از کتاب قرابت معنایی جامع نظام جدید نشر الگو با حجم زیاد که فقط بحث قرابت را پوشش می دهد، توقع یک درسنامه ی کامل و تست های پرشمار داریم که البته کتاب فوق با همین هدف تالیف شده و دارای بخش های مختلفی است که در فهرست آن قابل مشاهده است و پیشروی کلی آن به شکل درس به درس است. لحن کتاب نیز رسمی است. قبل از خرید اینترنتی کتاب قرابت معنایی نشر الگو از سایت چی بخونم ادامه این مطلب را بخوانید.

 

آموزش (درسنامه) قرابت معنایی نشر الگو

درسنامه ی کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو از چند بخش اصلی تشکیل شده که هر کدام را جداگانه بررسی می کنیم. بخش مفاهیم پرتکرار یکی از ارکان اصلی آموزش کتاب است که در آن مفهوم هایی که در کنکور پرتکرار هستند و یادگیری آن ها لازم است را مورد بررسی قرار می دهد. این بخش از 65 مفهوم به وجود آمده که همگی در راستای کنکور و کتاب درسی هستند و در هر مورد یک توضیح چندخطی کوتاه به علاوه چندین بیت آورده شده که این ابیات از داخل و خارج کتاب هستند و به خوبی آن مفهوم را پوشش می دهند.

قسمت دوم که بزرگترین بخش درسنامه است تحلیل مفهومی عبارات سه کتاب درسی فارسی دهم، فارسی یازدهم و فارسی دوازدهم است. توجه داریم که درج مفهوم با معنی کردن بیت تفاوت دارد و در کنکور دانستن مفهوم کفایت می کند و در این درسنامه هم همین رویکرد اتخاذ شده است. البته برای هر مفهوم تعدادی بیت خارج کتاب می بینیم که بنظر تعداد آنها زیاد است و شاید برای بعضی داوطلبین کنکور بیشتر از حد ایده آل محسوب شود. در مجموع این قسمت در سطح کتاب و کنکوری سراسری است و با مطالعه ی آن می توان به عمده ی تست های کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو پاسخ داد و این قسمت به دانش آموزان ضعیف کمک بیشتری می کند، چرا که آن ها بیشتر به یادگیری مفاهیم و معادل کردن ابیات نیاز دارند.

قسمت دیگر کتاب بررسی آیات و روایات عربی است. گاهی رخ می دهد که در تستی با آیه ای عربی مواجه می شوید که هیچ درکی از آن ندارید و قاعدتا تست را از دست می دهید. در این بخش تمام عبارات عربی سه کتاب درسی فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم جمع آوری شده اند که نگرانی ای از این بابت وجود نداشته باشد. دو قسمت دیگر کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو به تکنیک هایی از قرابت (که زیاد هم نیستند) و مقدمه ای بر شیوه ی خوانش درست شعر و مواردی که همه بهتر است بدانند پرداخته شده؛ این مطالب اصلی ترین کمک را به ضعفای این درس می کند و اکثر دانش آموزان با سطح متوسط به بالا در جریان آن ها هستند و البته می توانست حجم بیشتری به آن ها اختصاص داده شود.

 

تست (تمرین) قرابت معنایی نشر الگو

برخلاف بسیاری از کتب که تست ها را در سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم تقسیم بندی کرده اند، در کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو قسمت بزرگی از تست ها از این تقسیم بندی تبعیت نکرده اند. می دانیم که پیشرفت در بحث قرابت به شکل پله پله و تدریجی در تست زنی است و به جای زدن تست های درس به درس که مفهوم آن درس را می دانیم، در این کتاب تست هایی تحت عنوان »نون شب« آورده شده که آزمون های 5 تسته در یک صفحه هستند. یعنی شما هر شب باید 5 تست بزنید که البته سرفصل مشخصی ندارند و با آن رفته رفته پیشرفت کنید.

این جریان اتخاذ شده را می توان راه خوبی برای پیشرفت دانش آموزان دانست و البته ممکن است برای دانش آموزان بسیار ضعیف چندان خوشایند نباشد و در آن گیر کنند. البته اگر اراده و استمرار به خرج دهند می توانند از این سد عبور کنند. حدود نیمی از تست ها (740 تست از 1454 تست) در همین بخش نون شب قرار گرفته اند و الباقی به شکل درس به درس آمده اند که در میان آن ها به تعداد خوبی از تست های کنکور و آزمون های آزمایشی نشانه (مدارس برتر) و قلمچی نیز استفاده شده. در مجموع پوشش مطالب استاندارد و تیپ بندی ها متنوع است و از سطح کنکور تبعیت شده؛ هرچند به ندرت تست های بسیار دشوار و چالشی در آن دیده می شود.

پاسخ تست های کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو کمترین حجم ممکن را دارد و به هیچ عنوان در آن نکته و مطالب مفصل دیده نمی شود. البته خود مولف هم در مقدمه توضیح داده است که به شکل منظورداری این شیوه را پیش گرفته که ذهن دانش آموز خودش به تحلیل بپردازد و محتاج پاسخ نباشد. به هر شکل حواستان باشد که با پاسخ تشریحی مفصلی رو به رو نخواهید بود. در مجموع اگر بخواهیم کلیت تستی کتاب را تحلیل کنیم باید ابتدا به تعداد بالای تست ها توجه کنیم که شاید همه نتوانند از پس آن بربیایند. البته اگر شخصی بتواند تمام تست ها را تمرین کند، با توجه به روند کلی کتاب بعید است در کنکور سراسری نتیجه ی نامطلوبی بگیرد.

 

جدول کمی تست های قرابت معنایی نشر الگو

موضوع

تعداد تست

نون شب (آزمون های 5 تسته)

740

فارسی دوازدهم

247

فارسی یازدهم

290

فارسی دهم

123

تست های کنکور سراسری 98

54

مجموع

1454

 

ظاهر کتاب قرابت معنایی نشر الگو

ظاهر کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو پرظرافت و البته ساده طراحی شده و در مطالعه ی آن به هیچ وجه چشمتان خسته نمی شود. فونت و سایز آن خوانا و واضح است و استفاده از رنگ صورتی ملایم به عنوان تم آن ظاهر خوبی به کتاب و صفحه آرایی آن داده و البته طرح جلد ظریفانه ای هم دارد. ضمن آن که صفحات استفاده شده در حال حاضر سفیدرنگ هستند و با صفحات کاهی رنگ سروکار نداریم.

 

جمع بندی

شیوه ی کلی مطالعه و تست زنی بحث قرابت برای موفقیت در کنکور در کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو گنجانده شده و اگر بتوانید با حجم نسبتا سنگین آن کنار بیایید، استفاده از آن به شکل موازی با معلم و یا برای آزمون های آزمایشی خود می تواند کمک کننده باشد. ضمن آن که استفاده ی مداوم بخش نون شب می توانند تیر خلاصی بر این بحث مهم در کنکور سراسری باشد. اگر به دنبال یک کتاب با محتوای بسیار آموزشی هستید، شاید انتخاب دیگری نیز وجود داشته باشد و بار آموزشی این کتاب چندان زیاد نیست و بیشتر حجم آن تست ها هستند. یعنی آموزش به روش تمرین.

 

نظرات بینندگان