arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

وزیرخارجه سعودی: امیدواریم بحران قطر بزودی حل و فصل شود / پیشرفت هایی در این زمینه وجود داشته

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ارتباط با حل بحران با قطر گفت که ریاض در مسیر حل و فصل این بحران پیش می‌رود و امیدوار است که بحران به‌زودی حل و فصل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیرخارجه عربستان سعودی، امروز (شنبه) در جریان نشست «گفت‌و‌گوهای منامه» به موضوع حل بحران با قطر پرداخت.

منابع بحرینی شامگاه روز گذشته از ورود وزیر خارجه سعودی به بحرین برای مشارکت در گفت‌و‌گوی منامه خبر داده بودند.

به گزارش شبکه «العربیه» وزیرخارجه عربستان سعودی در ابتدای اظهارات خود گفت که ریاض به تقویت توان شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم‌های آن پایبند است.

او در ادامه گفت که شاه این کشور بر هماهنگی و یکپارچگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پافشاری دارد.

وزیر خارجه سعودی در ادامه به مسئله حل بحران با قطر پرداخت و گفت: «ما تلاش می‌کنیم و برای حل بحران خلیج [فارس] پیش می‌رویم و امیدواریم که حل و فصل این مسئله بزودی رخ دهد».

عصر روز گذشته بود که وزیر خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌و‌گوهای صورت گرفته در ارتباط با بحران قطر «ثمربخش» بوده است.

پس از اعلام این بیانیه، وزرای خارجه قطر و عربستان سعودی ضمن تشکر از کویت، از بیانیه یادشده استقبال کردند.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: «در ارتباط با قطر، پیشرفتی وجود دارد و امیدواریم که به نتیجه پایانی راضی‌کننده برای تمام طرف‌ها برسیم».

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

با این حال وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه اظهاراتش افزود:‌ «اکنون اولویت با بازگرداندن مذاکرات فلسطین و اسرائیل است. برپایی کشور مستقل فلسطین، تنها راه عادی‌سازی با اسرائیل است».

وزیر خارجه عربستان سعودی شامگاه روز جمعه نیز در نشست گفت‌و‌گوهای مدیترانه، صلح با رژیم صهیونیستی را «گامی مهم» قلمداد کرد و در این خصوص گفت که توافق صلح با «اسرائیل» مانع الحاق سرزمین‌های فلسطین شده است و از سوی دیگر، این مسئله در تقویت ثبات منطقه نقش دارد.

نظرات بینندگان