arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

واکسیناسیون افراد در معرض خطر کرونا در مسکو آغاز شد / آموزگاران، پزشکان و مددکاران اجتماعی در اولویت هستند

کارگروه کروناویروس شهر مسکو روز شنبه توزیع واکسن کرونای اسپوتنیک V را از طریق ۷۰ کلینیک در این شهر برای افراد در معرض بیشترین خطر کرونا آغاز کرد. این واکسن ساخت روسیه در ابتدا در اختیار پزشکان و سایر کارکنان پزشکی، آموزگاران و مددکاران اجتماعی قرار می‌گیرد، چرا که این افراد بیش از دیگران در معرض تماس با ویروس کرونا هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارگروه کروناویروس شهر مسکو روز شنبه توزیع واکسن کرونای اسپوتنیک V را از طریق ۷۰ کلینیک در این شهر برای افراد در معرض بیشترین خطر کرونا آغاز کرد.

به گزارش همشهری به نقل از رویترز این واکسن ساخت روسیه در ابتدا در اختیار پزشکان و سایر کارکنان پزشکی، آموزگاران و مددکاران اجتماعی قرار می‌گیرد، چرا که این افراد بیش از دیگران در معرض تماس با ویروس کرونا هستند.

یک آموزگار مدرسه ابتدایی در مسکو در ساعات اولیه روز شنبه این پیام متنی تلفنی را دریافت کرد: «شما در یک موسسه آموزشی کار می‌کنید و برای دریافت رایگان واکسن کووید-۱۹ در اولویت قرار دارید.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری داوطلبانه در این کشور را از ابتدای هفته داده است. پوتین گفت روسیه در طول چند روز آینده ۲ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد.

کیریل دیمیتریف، رئیس بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز جمعه گفت انتظار می‌رود روسیه این ماه حدود ۲ میلیون نفر از مردم این کشور را واکسینه کند.

سرگئی سوبیانان، شهردار مسکو روز جمعه در وب‌سایتش نوشت: «در پنج ساعت نخست ۵۰۰۰ نفر برای واکسن ثبت نام کرده‌اند- شامل آموزگاران، پزشکان، مددکاران اجتماعی یعنی افرادی که امروز سلامت و جانشان را بیش از دیگران به خطر می‌اندازند.»

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه قبلا اعلام کرده بود که بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر افراد در معرض خطر بالای عفونت کرونا واکسینه شده‌اند.

مسکو شهری با جمعیت حدود ۱۳ میلیون نفر کانون اصلی شیوع کروناویروس در روسیه بوده است.

سن افرادی که واکسن دریافت می‌کنند تا ۶۰ سال تعیین شده است. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای معین، زنان باردار و افراد دچار بیماری تنفسی برای در دو هفته گذشته از واکسیناسیون منع شده‌اند.

روسیه دو واکسن کووید-۱۹ تولید کرده است، یکی واکسن اسپوتنیک V که بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه از آن حمایت می‌کند و دیگری واکسن ساخته‌شده بوسیله انستیتوی وکتور سیبری که کارآمایی‌هایا نهایی آن هنوز کامل نشده است.

دانشمندان درباره سرعت روسیه در تایید واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون همگانی با آن پیش از تکمیل کارآزمایی‌های بالینی درباره بی‌خطر بودن و اثربخشی ابراز نگرانی کرده‌اند.

اسپوتنیک V در دو تزریق تجویز می‌شود که دوز دوم ۲۱ روز پس از دوز اول داده می‌شود.

نظرات بینندگان