arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹
گزارش "انتخاب" از درگیری ها در مصر (7):

فرار وزیر کشور از مصر//ورود غارتگران به موزه مصر/پیوستن برخی از ارتشیان به مردم/تسخیر تانک های ارتش توسط معترضین

لحظاتی پیش، خبرنگار گاردین گزارش داد، پلیس در قاهره شروع به تیراندازی کرده است. مردم از درب خودوها و وسایل دیگر برای محافظت از خود استفاده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی تظاهرات گسترده در مصر، وزیر کشور مصر از طریق فرودگاه قاهره این کشور را ترک کرد.
 

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب، شبکه تلویزیونی بی بی سی اعلام کرد: حبیب العادلی وزیر کشور مصر از طریق فرودگاه بین المللی قاهره این کشور را ترک کرد.

" احمد شفیق" مامور تشکیل کابینه جدید مصر شد

العربیه گزارش داد، درحالیکه مردم مصر برکناری شخص حسنی مبارک را خواستار هستند وی فرد دیگری به نام  احمد شفیق را مسئول تشکیل کابینه کرد .

انتخاب معاون رئیس جمهور توسط مبارک

خبرگزاری رسمی مصر اعلام کرد که حسنی مبارک، عمر سلیمان را که رئیس سازمان اطلاعاتی مصر می باشد، را معاون خود اعلام کرده است.


آتش گشودن پلیس بر روی مردم


اسوشیتدپرس گزارش داد:  پلیس در نزدیکی وزارت کشور بر روی مردم اتش گشود و عده ای زخمی شدند. مشخص نبود که انها از گلوله های پلاستیکی استفاده کردند یا از فشنگ های واقعی. در همین حال، ماموران با بمباران سنگ از سوی مردم مواجه شده اند. اما لحظاتی پیش، خبرنگار گاردین گزارش داد، پلیس در قاهره شروع به تیراندازی کرده است. مردم از درب خودوها و وسایل دیگر برای محافظت از خود استفاده می کنند.

خبرنگار گاردین می گوید که تیراندازی با فشنگ های واقعی است . وی افزود: یکی از نزدیکترین منابع خبری من، چند دقیقه پیش کشته شد.

یکی از تظاهرکنندگان به خبرنگار این روزنامه انگلیسی گفت: ما حسنی مبارک را نمی خواهیم. ما می رویم دنبالش.وی افزود: انهایی که مصر را دوست دارند، نابودش نکنند.


غارت موزه مصر

تلویزیون مصر اعلام کرد که شب گذشته، غارتگران، وارد موزه ملی مصر شدند و اقدام به غارت برخی اشیا نمودند و همچنین دو مومیایی را نابود کرده اند.

یک باستان شناس گفت: من واقعا وقتی که امروز صبح وارد اینجا شدم و با مومیایی های نابود شده مواجه شدم، ناراحت شدم.  وی افزود: برخی دیشب خواستند به زور وارد موزه شوند اما با مقاومت مردم مواجه شدند. اما انها سرانجام از راه دیگری وارد اینجا شده اند و دو مومیایی ارزشمند را نابود کردند.

موضع نامشخص ارتش

خبرنگار گاردین گفت: هنوز موضع ارتش گیج کننده است و کسی از ان خبر ندارد. وی افزود: بیرون وزارت کشور دیدم که یک تانک برای مردم دست تکان می داد. اما دقایقی بعد به سوی مردم حرکت کرد و با پرتاب سنگ از سوی معترضین مواجه شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد: یک ژنرال ارتش به تظاهرکنندگان پیوست و مردم از روی خوشحالی او را بلند کرده و شعار هایی بر ضد حسنی مبارک دادند. این ژنرال ارتش در ادامه عکس حسنی مبارک را پاره کرد.

حفاظت ارتش از ثروتمندان

رویترز گزارش داد: خودورهای نظامی در سراسر قاهره قرار گرفته اند تا از ساکنان ثروتمند شهر محافظت کنند. این اقدام پس از غارتگری برخی صورت گرفته است.


همچنین خودورهایی نظامی ماموریت یافته اند تا از هتل های 5 ستاره محافظت کنند.

خالی شدن پلیس از شهر قاهره

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبر فوری اعلام کرد: دستگاه های امنیتی و پلیس مصر هیچ حضوری در قاهره و اسکندریه ندارند.



معترضان مصري از مرکز پليس شهر نصر سلاح بدست آوردند

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد معترضان مصری از مرکز پلیس شهر نصر سلاح بدست آوردند.

العربیه همچنین از درگیریهای مسلحانه در مقر دستگاه امنیت کشور در شهر نصر خبر داد.

مردم مصر تانک هاي ارتش را به تصرف درآوردند

یورونیوز گزارش داد:  بر خلاف اعلام حکومت نظامی در مصر، امروز شهرهای این کشور شاهد حضور گسترده معترضان به دولت حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بودند. برخی معترضان با سردادن شعار  الله اکبر  چندین دستگاه تانک متعلق به ارتش مصر را به تسخیر خود در آوردند. در حالی که برخی گزارش ها حاکی از حضور سنگین نیروهای ارتشی در شهرهای مصر است، معترضان از نیروهای نظامی می خواهند به مردم بپیوند.



حسن عبدالرحمن پست وزارت کشور مصر را به عهده گرفت

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد خبرهای تائید نشده حاکیست سرلشگر حسن عبدالرحمن پست وزارت کشور مصر را به عهده گرفته است.

همچنین این خبرها حاکیست سامی عنان پست وزارت دفاع را به عهده گرفته است.

استعفاي جمال مبارک از دبير سياست هاي حزب حاکم

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد خبرهای تایید نشده از استعفای جمال مبارک پسر حسنی مبارک رئیس جمهور مصر از دبیر سیاست های حزب ملی حاکم این کشور حکایت دارد.
62 کشته ؛ آخرین آمار کشته های اعتراضات مصری ها
 
مقام‌هاى امنيتى مصر مى‌گويند دست‌كم ۶۲ نفر در طول دو روز گذشته، در جريان اعتراض‌هاى خيابانى عليه دولت كشته شده‌اند.
 
به گفته‌ى مقام‌هاى امنيتى همچنين تا كنون  ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات ضددولتى و در جريان درگيرى پليس با معترضان، زخمى شده‌اند.
با اين حال منابع مستقل تعداد كشته‌شدگان را بيش از آمار رسمى اعلام‌شده از سوى دولت مى‌دانند و مى‌گويند تنها در جريان درگيرى‌هاى امروز (شنبه) حدود ۱۰۰ نفر از مخالفان دولت كشته
نظرات بینندگان