arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹

گیتار الکتریک چگونه کار می کنند؟

کافیست از یک گیتاریست بپرسید گیتار الکتریک چیست تا چپ چپ به شما نگاه کند – "یک گیتار که دارای پیکاپ است؟" پیش از آن که وارد بحث الکترونیک شویم، بررسی خواهیم کرد که خود گیتار چگونه ساخته می شود و تُن آن چگونه ساخته می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گیتار الکتریک چگونه کار می کنند؟

گیتار الکتریک همان تاثیری را روی موسیقی مدرن داشته که پیانو فورته و ویولن سل در دوره های قبل از آن روی موسیقی داشته اند. اگرچه برخی از منتقدان این ساز برای دهه هاست که می گویند عمر این ساز به سر خواهد آمد، اما گیتار الکتریک امروزه به عنوان نماد موسیقی راک و بلوز و تقریبا تمام انواع پراگرسیو متال مدرن شناخته می شود.

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که در میان انبوه گزینه ها برای خرید گیتار، گیتار الکتریک محبوب شما چگونه کار می کند؟ منصفانه است اگر بگوییم پیکاپ ها و تیل پیس گیتارها نیاز به تغییرات اساسی دارند تا مدرن تر شوند. اما از باقی جهات نمی توان ایرادی به این ساز وارد کرد، چرا که طراحی های کلاسیک گیتارها امروزه جزو محبوب ترین گزینه ها در بین انواع نوازنده ها هستند. در این مقاله نگاهی به مباحث مکانیکی و الکترونیکی گیتارهای الکتریک خواهیم انداخت و به شما توضیح خواهیم داد که چرا علیرغم تلاش هایی که صورت می گیرد، این ساز به این زودی ها از میان نخواهد رفت.

مکانیک گیتارهای الکتریک مدرن

کافیست از یک گیتاریست بپرسید گیتار الکتریک چیست تا چپ چپ به شما نگاه کند – "یک گیتار که دارای پیکاپ است؟" پیش از آن که وارد بحث الکترونیک شویم، بررسی خواهیم کرد که خود گیتار چگونه ساخته می شود و تُن آن چگونه ساخته می شود.

بدنه

بدنه ی گیتار الکتریک می توانید از نوع سالید (یک تکه)، سمی هالو (نیمه توخالی) یا هالو (کاملا توخالی) باشد. این بدنه به عنوان تکیه گاه بریج و قطعات الکترونیکی گیتار عمل می کند. بیشتر بدنه ها به شکلی طراحی می شوند که بر أساس قیمت گیتار که به نوازنده اجازه ی استرام کردن، نگه داشتن و تعامل آسان با ساز را از پوزیشن نشسته یا ایستاده بدهد. برخلاف گیتارهای آکوستیک، گیتارهای الکتریک فاقد حفره ی صدا هستند، به همین علت امپلیفیکیشن صدای ساز به صورت الکترونیکی اتفاق می افتد.

نِک، فرت و فینگر بُرد

نِک گیتار سیم ها را پشتیبانی می کند و تکیه گاهی برای نات و تیونرهاست. نِک گیتار همچنین طول اسکیل گیتار را تعیین می کند که همان فاصله ی بین نات و فرت دوازدهم است (که در عدد دو ضرب می شود). نِک گیتار معمولا به وسیله ی پیچ، چسب یا حالت ساختی که به آن neck-through گفته می شود به بدنه ی گیتار متصل می شود و به این وسیله نِک و بدنه به یک تکه چوب تبدیل می شوند. بخش جلویی نِک که انگشت ها روی آن قرار می گیرند را فرت بُرد یا فینگر بُرد می گویند. فرت های فلزی در طول فرت بُرد تعبیه شده اند تا نت های مختلف را به وجود آورند.

سیم ها

سیم ها چیزی هستند که تُن صدا را در گیتار الکتریک تولید می کنند. سیم ها محکم بسته می شوند و به وسیله ی نات، بریج و تیونرها کوک می شوند. به لحاظ طراحی، سیم های گیتار الکتریک از نیکل، فولاد یا ترکیبی از دیگر مواد فرومغناطیسی ساخته می شوند.

بریج و نات

در گیتارهای الکتریک رایج، بریج جاییست که سیم ها به آن وصل می شوند و از آن به سمت نات و تیونرها کشیده می شوند. بریج ها ممکن است از نوع متحرک باشند، مانند چیزی که در تیل پیس ویبراتو دیده می شوند؛ و یا این که از نوع ثابت باشند که به آن ها هاردتیل گفته می شود. نات گیتار هم سیم ها روی خود جای می دهد؛ نات می تواند از نوع باز یا قفل شونده باشد که در حالت دوم دندانه هایی روی آن وجود دارد که موجب می شود سیم ها از کوک خارج نشوند.

تیونرها

تیونینگ ماشین ها یا همان تیونرهای گیتارهای الکتریک مدرن، بخشی هستند که سیم ها دور آن ها پیچیده می شوند. هرچه سیم ها بیشتر دور آن پیچیده شوند، pitch صدا بالاتر می رود و هرچه سیم کمتر به دور آن پیچیده شود، کوک سیم پایین تر می آید. تیونرها در انواع مختلفی وجود دارند، مانند تیونرهای لاکینگ و سِلف کلیپینگ.

حالا که از بخش های مکانیکی گیتار الکتریک آگاه شدیم، به سراغ بخش های الکترونیکی آن می رویم.

پیکاپ ها

پیکاپ های گیتار الکتریک بر اساس قاعده ی القای الکترومغناطیسی فارادی عمل می کند. به بیان ساده، انرژی ارتعاشی سیم های دارای ترکیبات آهن، به وسیله ی آهنرباهایی که در پیکاپ ها وجود دارد به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. این انرژی در قالب یک سیگنال ضعیف از گیتار خارج می شود و انرژی این سیگنال سپس به وسیله ی یک پری امپلی فایر یا امپلی فایر اکسترنال افزایش پیدا می کند. پانچ کلین و کرانچ قدرتمندی که گیتار الکتریک در اختیار سبک هایی مانند راک و بلوز قرار داده، مدیون مبتکرانی مانند Seth Lover، Leo Fender، Seymour Duncan و TV Jones است. البته پیکاپ های گیتار تنها یکی از متغیرهایی هستند که صدای گیتار را شکل می دهند. پیکاپ های محبوب سینگل کویل، هامباکر و P-90 بدون وجود دیگر اختراعات مانند پات ها، سوییچ ها، استامپ باکس ها و امپلی فایرها نمی توانستند جذابیت چندانی ایجاد کنند.

پتانسیومترها و سوییچ ها

تا پیش از دهه های سی و چهل میلادی، پیکاپ ها به صورت عمده تولید نمی شدند، و این پیکاپ ها یا به وسیله ی خود نوازندگان ساخته می شدند یا نوازندگان سفارش می دادند که روی گیتارشان چنین چیزی نصب شود. اگر گیتاریستی می خواست که صدای ساز آکوستیک خود را امپلی فای کند، باید یک پیکاپ را داخل یا روی حفره صدای ساز قرار می داد و کابلی را از آن به یک اسپیکر می کشید. اما به لطف افرادی مانند لئو فندر و لس پاول، گیتاهاریی که پس از دهه ی 1950 میلادی عرضه شدند از همان ابتدا دارای پیکاپ و پتانسیومتر یا همان پات بودند. پات ها مقاومت هایی پسیو هستند که بین پیکاپ ها، زمین الکتریکی و خروجی قرار می گیرند. پات ها به گیتاریست ها این امکان را می دهند که تنالیته و خروجی گیتار را مستقیما از طریق خود ساز کنترل کنند. پیدایش پات ها دنیای جدیدی از قابلیت های خلاقانه را برای گیتاریست ها فراهم کرد؛ حالا گیتاریست ها می توانستند لِول امپلی فایر را بالا نگه دارد و با استفاده از دکمه ی چرخشی ولومی که روی گیتار قرار داشت لِول صدای گیتار را در طول اجرا به آسانی تغییر دهد. این قابلیت ها با پیدایش سوییچ های سلکتور پیکاپ و گیتارهای چند پیکاپه افزایش یافت و گیتاریست ها و گیتاریست ها امکانات تازه ای برای اکسپرسیون اجراهایشان پیدا کردند.

امپلی فایر و پدال ها

تا به اینجای مطلب تنها به نحوه ی تولید تُن توسط خود گیتار الکتریک و تولید صدا به صورت اینترنال پرداخته ایم. اما جادوی اصلی این ساز در نحوه ی ایست که صدا را به صورت اکسترنال تولید می کند، یعنی با کمک امپلی فایرها و استامپ باکس ها. دیودها، آی سی ها، لامپ ها و مقاومت ها به همراه دیگر قطعات الکتریکی مانند خود پیکاپ ها در محبوب شدن گیتار الکتریک نقش داشته اند. با اطمینان می توان گفت اگر به خاطر جیمی هندریکس و امپلی فایر مارشال و پدال های دیلی او نبود، بسیاری از ما امروز گیتاریست نبودیم.

یکی از چیزهای جالبی که در مورد امپلی فایرها وجود دارد این است که چطور با وجود طراحی دارای نقصی خود توانسته اند جایگاهی همیشگی پیدا کنند. قسمت خروجی تیوب یک امپلی فایر Blackface Deluxe نسبت به امپلی فایرهای مدرن Class D مشخصات دیستورشن بسیار بی کیفیتی دارد؛ اما به واسطه ی افراد معروفی که از این امپل فایر استفاده کرده اند و همچنین به خاطر پاسخگویی شبیه به وکال و خشن آن، Blackface Deluxe جایگاه ثابتی در تاریخ موسیقی پیدا کرده است.

جمع بندی

امیدواریم از خواندن این مطلب کوتاه راجع به چگونگی عملکرد گیتارهای الکتریک لذت برده باشید. اگرچه شما برای این که گیتاریست خوبی باشید نیازی به دانستن این اطلاعات ندارید، اما هرچه بیشتر راجع به تاریخچه و نوع عملکرد سازتان بدانید، قدر آن را بیشتر خواهید دانست.

نظرات بینندگان