arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹

پیشنهاد منع تردد و تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ در روزهای ۲۹ و۳۰ آذر برای جلوگیری از تجمعات در شب یلدا

سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا به تشریح مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت و گفت: پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است در ۲۹ و ۳۰ آذر است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا به تشریح مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت و گفت: پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است در ۲۹ و ۳۰ آذر است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی، گفت: هفته گذشته مصوبه‌ای در ارتباط با منع تردد در شهرهای قرمز و نارنجی از ۹ شب تا ۴ صبح داشتیم که در آن قید شده بود این محدودیت در شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت اجرا شود، با بررسی مجدد این محدودیت به شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر هم تعمیم پیدا کرد. بحث اقدام و عملیاتی کردن محدودیت‌ها فشار زیادی به ناجا وارد می‌کند و الان در هر شهر نارنجی فارغ از جمعیتشان محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود.

پیشنهاد منع تردد و تعطیلی مشاغل در شب یلدا از ساعت ۱۸

وی افزود: پیشنهاد دیگری که امروز در ستاد مطرح‌شد بحث منع تردد و کاهش فعالیت کسب و کار از ساعت ۱۸ به بعد در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۲۹ و۳۰ آذر) بود، چرا که نگرانی‌های بسیار جدی در رابطه با برگزاری دورهمی و شب‌نشینی در این شب‌ وجود دارد. موضوع دیگر این بود که وزارت ارتباطات در صورت امکان برای شب یلدا تسهیلاتی ارائه دهد. همچنین افزایش برنامه‌های سرگرم کننده صدا و سیما برای شب یلدا از تاکیدات ما بود. امیدواریم موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا و پرهیز از تجمعات جدی گرفته شود. پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد و اطلاع‌رسانی درمورد آن انجام خواهد شد.

حمل‌ونقل عمومی؛ معضلی در کلانشهرها

وی با اشاره به معضل حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: این موضوع یکی از مشکلات و معضلات ما در کلانشهرها بویژه در پایتخت است. برای اضافه کردن وسیله به ناوگان حمل و نقل عمومی مصوبه پیشنهادی داشتیم که تاپایان سال ۴۰۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود.

نگرانی از خیز مجدد بیماری در دی و بهمن

رییسی ادامه داد: اکنون بعد از محدودیت‌هایی که ایجاد شد شاهد یک آرامش نسبی هستیم، ورودی به بیمارستان‌ها و موارد مرگ و میر کاهش یافته است. از هفته قبل تا الان هزار مرگ‌ کرونایی کم شده است، یعنی ۱۰۰۰ خانواده از داغدار شدن نجات یافتند. اگر پروتکل‌ها رعایت نشود به طور قطع آمار افزایشی خواهد شد چون رفتار ویروس به ما نشان داده است به محض عدم کنترل آمار بالا می‌رود. سرد شدن هوا، دورهمی خانوادگی که بیش از ۵۰ درصد بستری‌های فعلی بیمارستان‌ها مربوط به این افراد است ادامه دار باشد سبب می‌شود در اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه پیک مجدد داشته باشیم. گاهی در اوج بحران هستیم‌ می‌گوییم ای کاش زودتر کاری کرده بودیم اما اکنون در شرایط نسبتا مساعدی هستیم که اگر رعایت نکنیم در دی‌ماه و بهمن ماه خیز مجدد خواهیم داشت.

وی با اشاره به آثار هوای سرد بر بیماری کرونا، گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است طی ۶ هفته گذشته در جهان، موارد مرگ و میر کرونا ۶۰ درصد افزایش یافته است. این نشان دهنده تاثیر هوای سرد و ارتباط آن با بیماری است. البته اثر سرما به این شکل است که در این ایام افراد در محیط‌های بسته و با تهویه نامطلوب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و این موضوع شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.

رییسی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم اصناف و کسبه در این فشار اقتصادی کسب و کار خود را تعطیل کردند تا سلامتی برگردد و حیف است با دورهمی و شب نشینی این دستاورد را از دست دهیم. از اسفندماه سال قبل با بیماری کلنجار می‌رویم. در سیزده‌بدر و عید رعایت کردیم و در اردیبهشت ماه اوضاع بسیار خوبی داشتیم. پس از آن با ساده انگاری بیماری خیز شدید داشتیم و اکنون تازه کادر درمان زمان پیدا کردند نفسی بکشند. البته هنوز موفقیت کامل حاصل نشده است و باید تا زمانی که هوا سرد است دورهمی‌ها را به حداقل برسانیم.

سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار کرد: البته همین الان هم بیش از ۲۰۰ نفر در روز جان خود را از دست می‌دهند که تنها یک عدد نیست بلکه عزیزان یک خانواده هستند که می‌توان با رعایت پروتکل‌ها جلوی این اتفاق را گرفت. می‌دانیم ماسک زدن کار ساده‌ای نیست اما خوشحالیم که امروز دیگر در میان مردم جا افتاده است.

لزوم استفاده از تجارب سایر کشورها در مدیریت کرونا

وی با اشاره با آمار جهانی کرونا، تصریح کرد: اروپا و آمریکا در حوزه سلامت و اقتصاد کشورهای پیشرفته‌ای هستند ولی از طرف دیگر میزان رعایت پروتکل‌ها در این کشورها سبب تجربه شرایط سخت برایشان شده است. اکنون آلمان مرگ بالاتر از ۵۲۵ نفر در روز را تجربه می‌کند و یا آمریکا مرگ روزانه بیش از ۳۰۰۰ هزارنفر را تجربه کرده است. این در حالی است که کشورهای ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، تایلند و... در کنترل بیماری موفق بودند و علت آن هم قانون‌پذیری بالای مردم است. کره جنوبی با ابزار مسئولیت اجتماعی و قانون پذیری و سیستم دیجیتال به موفقیت کنترل بیماری رسیده است. ما هم پا به پای دنیا به فکر دولت الکترونیک بودیم اما اجرایی نکردیم و در مرحله عمل به دلیل زیرساخت‌ها و عدم سرمایه‌گذاری توفیق نداشتیم. همچنین این کشورها تجربه مدیریت sars و mers را داشتند و این موضوع هم عاملی برای موفقیت در کنترل بیماری است. گاهی چاره‌ای جز محدودیت و جریمه نداریم اما با ادامه‌دار شدن روند بیماری نمی‌توان این شیوه را ادامه داد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی مناسبی تاکنون صورت گرفته است و مردم می‌دانند باید در خانه بمانند. ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش تردد و... تاکنون بارها اطلاع‌رسانی شده است. بودن در یک فضای بسته با تعداد افراد زیاد احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. در دورهمی‌های خانوادگی کسی ماسک نمی‌زند و تصور می‌کنند کسی از عمه یا خاله‌اش بیماری را نمی‌گیرد. در دورهمی‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم و احتمال انتقال ویروس افزایش می‌یابد. این در حالی است که دورهمی‌ها عموما بیش از یک ساعت طول می‌کشد و در تمام مدت در فضای بسته نشسته‌ایم.

جهش ویروس عاملی برای افزایش سرعت انتقال آن

رییسی ادامه داد: جهش‌های ژنی مختلفی در ویروس کووید۱۹ رخ داده و قدرت سرایت و انتقال آن افزایش یافته است و به همین دلیل سنین پایین‌تر هم درگیر بیماری می‌شوند چون حجم بیشتری از ویروس آزاد می‌شود و میزان چسبندگی آن بیشتر است. این تصور که به محض تزریق واکسن ایمنی ایجاد می‌شود اصلا درست نیست. کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس واکسیناسیون را آغاز کردند ولی با آغاز تزریق واکسن زنجیره بیماری بلافاصله قطع نمی‌شود، مدتی زمان می‌برد تا ایمنی در بدن ایجاد شود، مدتی زمان می‌برد تا ایمنی در بدن افراد ایجاد شود و از طرفی واکسن هم به میزان مشخصی اثربخشی دارد. ما هنوز تجربه و مطالعه‌ای نداریم که مثلا یک سال بعد از تزریق واکسن چه اتفاقی می‌افتد چون واکسیناسیون تازه آغاز شده است. ضمن امیدواری نسبت به قطع زنجیره بیماری و واکسیناسیون همچنان باید رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم.

محدودیت‌های هوشمند عامل اصلی مدیریت بیماری

رییسی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا از حدود ۴ هفته قبل تصمیم بسیار خوبی گرفت که آنهم هوشمندسازی محدودیت‌ها بود یعنی اگر بر اساس شاخص‌ها و معیارها در سطح یک شهر ببینیم بیماری می‌تواند به سایر نقاط هم منتقل شود، سریعا به سراغ این شهرها خواهیم رفت. حدود دو هفته قبل ۳۴ شهر قرمز داشتیم و مستقیما به سراغ آنها رفتیم، از این تعداد ۷ شهر وضعیت بسیار بحرانی‌تری داشتند، پس از اعمال محدودیت ویژه و اجرای ۱۰۰ درصدی محدودیت‌ها موفق شدیم اوضاع را کنترل کنیم. در این بین فرمانداران، استانداران و مقامات استانی بسیار به ما کمک کرده‌اند.

سهم بالای استان‌های شمالی در تعداد شهرهای قرمز

وی افزود: اکنون ۱۲ شهر قرمز داریم که عمده این شهرها در دو استان است. هفته گذشته فقط ۴ استان اردبیل، گیلان، مازندارن و گلستان هنوز در وضعیت قرمز باقی‌مانده بودند که خوشبختانه اردبیل و گلستان از وضعیت قرمز خارج شدند و دو استان گیلان و مازندران هنوز در وضعیت قرمز هستند. در بین همین دو استان هم مازندارن ۵ شهر قرمز و گیلان ۴ شهر قرمز دارد بنابراین برای خارج کردن این استان‌ها از وضعیت قرمز اولویت ما کم کردن بیماری در شهرهای قرمز است. در استان مازندارن، آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا و در استان گیلان، آستارا، بندر انزلی، رودسر و توالش است. همچنین زرین‌دشت در استان فارس، بافق در استان کرمان و گمیشان در استان گلستان هم وضعیت قرمز دارند. در میان این ۱۲ شهر قرمز، ۵ شهر آستارا، توالش، گلوگاه، آمل و نکا وضعیت صعودی بیماری را تجربه می‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: اکنون روند بیماری در گیلان صعودی است. در مازندارن هم روند صعودی متوقف شده است اما هنوز شاهد آغاز روند نزولی نیستیم.

رعایت ۸۷ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم

وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: میانگین رعایت پروتکل‌ها ۸۷ درصد است و فوق‌العاده خوب رعایت شده است. همکاری مردم در محدودیت‌هایی که اعمال شد بالاتر از ۹۰ درصد است. اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

سهم موثر نیروی انتظامی در اعمال محدودیت‌ها

وی درخصوص تردد خودروها، بیان کرد: تردد خودروهای بین شهری ۳۱ درصد کاهش یافته است. تصادفات خسارتی ۴۶ درصد و فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است. نیروی انتظامی بسیار به ما کمک می‌کند و روزانه حدود ۱۱ هزار نفر در نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند و تا الان بیش از ۲۰۰ هزار نیرو برای کنترل ترددها مشارکت داشته‌اند. بر اساس جریمه‌ای که نیروی انتظامی گزارش داده است تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه برای تردد ۹ شب تا ۴ صبح صورت گرفته است. همچنین به دو میلیون خودرو که در حال خروج از شهرها بودند تذکر دادند که سفر نروند و ۷۷۲ هزار نقض محدودیت را شناسایی کردند که علاوه بر جریمه مجبور به بازگشت کردند. در عین حال ۵۲ هزار جریمه در شهرهای نارنجی و ۶۰ هزار جریمه تردد هم در شهر قرمز صورت گرفته است.

طرح محله محور «شهید سلیمانی» در چه مرحله‌ای است؟

وی درباره طرح شهید سلیمانی، گفت: روزانه زیر ۷۰ هزار تست روزانه انجام می‌شود ولی پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم. مشکلی در تامین کیت نداریم ولی مشکل در انجام تست‌ است چون بار مراجعه به مراکز کمتر شده است، قسمت بزرگ فعالیت ما سنجش اطرافیان فرد کرونا مثبت است. در سازماندهی و اجرا تا هفته قبل در مرحله استقرار بودیم و تاکنون ۷۲۳ هزار خانواده آسیب پذیر کرونا تحت پوشش گروه‌های حمایتی ما قرار گرفتند. حدود ۵۰۰ هزار مراقبت تاکنون انجام شده است و روز گذشته حدود ۲۲ هزار تست سریع از اطرافیان افراد کرونا مثبت در درب منازل گرفته‌شد.

وی درباره وضعیت قرنطینه بیماران، گفت: ۸۳۰۰ تخت قرنطینه شامل مهمانسرا و هتل‌ها آماده داریم، تقریبا سه روز است که این اقدام آغاز شده است و اکنون ۳۵۷ نفر الان در این قرنطینه‌ها هستند. درمورد سالمندان هم برنامه مفصل و علمی داریم. حدود ۸ میلیون نفر سالمند داریم‌. و بررسی کردیم سالمندانی که ۴ فاکتور دارند بیشتر مورد توجه قرار گیرند: کسانی که بالای ۷۵ سال هستند، کسانی که تنها زندگی می‌کنند، افراد دارای معلولیت هستند و سالمندی که یکی از اطرافیانش کرونا مثبت است را شناسایی کردیم و تسهیلات ویژه برایشان قائل شدیم. کسانی که این ۴ فاکتور را داشته باشند در میان کل سالمندان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر هستند. در هر محله شاید ۴۰ نفر از این سالمندان سکونت داشته باشند که مراقب سلامت شناسایی کرده و به تیم‌های حمایتی معرفی می‌کند تا سالمند نگران خروج از منزل و... نباشد.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، با تاکید بر لزوم ترک دورهمی‌ها بویژه در شب یلدا، گفت: خواهش می‌کنیم مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند. برای یک ساعت گفت و گو کردن می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند.

نظرات بینندگان