arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

وزیر خارجه فرانسه: ۲۰۲۰ سال وحشتناکی بود

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که از نظر او سال ۲۰۲۰ شاهد تلاقی مجموعه وقایعی بود که "به متزلزل شدن پایه‌های نظم چند جانبه و تضعیف ارزشهای دموکراسی‌ها منجر شدند".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با نشریه فیگارو درباره سال ۲۰۲۰ گفت: ما یک سال وحشتناک را زندگی کردیم. سالی که شروعش با تشدید خشونتها در ارتباط با ترور ژنرال قاسم سلیمانی همراه بود؛ اتفاقی که میتوانست باعث شعله ور شدن درگیری ها در این بخش از خاورمیانه و زمینگیر ساختن اقدامات علیه داعش شود. در ادامه این ساله شاهد تشدید خشونتهای بی رحمانه در جهان همراه با بحران همه گیری کروناویروس و تبعات اقتصادی و اجتماعی که همچنان در آنها به سر می بریم بود. سال وحشتناکی بود چون که شاهد تداوم فرار به جلوهای دولت دونالد ترامپ بودیم که تا نهایت به اصرار بر ایدئولوژی ملی‌گرایانه و افراط‌گر ادامه داد به حدی که حتی در وسط همه‌گیری بیماری از سازمان بهداشت جهانی خارج شد.

لودریان ادامه داد: سال وحشتناکی بود چون هم ما در فرانسه و هم در اروپا کمپین خشونت و نفرت را تجربه کرده و از حملات تروریستی رنج بردیم. زیرا بحرانها تشدید شدند که جدیدترین موردش بحران قره باغ بود؛ جنگی واقعی و سخت همراه با به کارگیری تجهیزات مدرن بین دو کشور. زیرا که ترکیه اقدامات خصمانه خود را تشدید کرده و امنیت کل حوزه مدیترانه را تهدید کرد. شرکای عمده فرانسه درگیر چالشهای دراماتیک شدند همچون لبنان که در حال غرق شدن در بحران است. در نهایت سالی وحشتناک بود چون منطقه ساحل درگیر تلاطم سیاسی شد. همه اینها در پس زمینه مساله بریگزیت اتفاق افتادند. ما بنا بر این شاهد تلاقی چالشهایی بودیم که پایه‌های نظم چندجانبه را متزلزل کرده و ارزشهای دموکراسی‌ها را تضعیف کردند.

لودریان در ادامه افزود: در هر صورت ما تاب آوردیم. ما موفق شدیم پایه و اساسها را حفظ کنیم. سازمان بهداشت جهانی زنده ماند و پذیرفت که تغییر کند. ما توافق پاریس را به رغم خروج آمریکایی ها و همچنین ائتلاف ضد داعش را در حالی که آمریکا مکررا چشم پوشی خود نسبت به آن را اعلام می‌کرد نجات دادیم.

وی ادامه داد: ما وحدت و ایده اروپا را به رغم بریگزیت نجات دادیم.

لودریان در ادامه درباره اینکه آیا با انتخاب جو بایدن تغییراتی را در جهان شاهد بوده گفت: تا کنون رهبران جدید آمریکا هرگونه تماسی را رد کرده و به اصل "یک ریاست جمهوری در هر نوبت" وفادار مانده‌اند. اما بیانیه‌های بایدن را از زمان کمپینش و از زمان رسیدنش به ریاست جمهوری مورد توجه قرار داده‌اند. سه مساله در سطح بین المللی به روش جدیدی مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. نخست مساله آب و هوا. بایدن گفته مایل به بازگشت به توافق آب وهوایی پاریس است. چیزی که به هنگام تصمیم اروپایی ها برای بالا بردن استانداردهایشان در این حوزه مهم بود. از اواخر ژانویه ما شرکای آمریکایی خواهیم داشت که خواسته هایی نزدیک به خواسته‌های ما را نشان خواهند داد. مساله بعدی مساله سلامت است. دولت جدید آمریکا تمایلش را برای بازگشت به سازمان بهداشت جهانی و اقدام در راستای همگانی ساختن واکسنها اعلام کرده است. در پایان مساله توافق هسته‌ای با ایران. بایدن احتمالا به توافق برجام باز می گردد. اما ما نیازی به در نظر گرفتن این که ریاست جمهوری ترامپ صرفا یک پرانتز برای یک مدت بود نداریم و ما روابط ترانس آتلانتیک را بازیابی خواهیم کرد.

او تصریح کرد: طی این چهار سال خیلی چیزها تغییر کرده‌اند. روابط میان قدرتها بدتر شده و رویارویی بین چین و آمریکا اولویت پیدا کرده و قدرتهای دیگری نیز در این امر با به کار گیری ظرفیت تهاجمی خود شرکت کرده‌اند. اروپا هم تغییر کرده و بالغ تر شده و بر حاکمیت و قدرت خود تاکید کرده و با موضع جدیدی وارد اصلاح روابط ترانس آتلانتیک شده است. نه برای این که رقابت کند بلکه برای اینکه روابطی متعادل‌تر داشته و بر هویت خود تاکید کند. این یک توافق جدید است. ما خوش بین هستیم چون آمریکا نیاز به همپیمانانی قدرتمند خواهد داشت. به نفع آنهاست که یک روابط ترانس آتلانتیک متعادل داشته باشند.

لودریان در ادامه به مساله تنشها با ترکیه پرداخته و گفت: ترکیه از پاییز طی مداخله های تمام عیارش در سراسر مدیترانه فرار به جلوهایش را تشدید کرده و قوانین بین المللی و تعهداتش به عنوان همپیمان را نادیده گرفته است. همراه با یک سری کارهای انجام شده غیر قابل قبول. این کشور همچنین این تحول منفی را با کمپینهای نفرت و بی ثبات سازی علیه فرانسه و همچنین علیه اروپا تشدید کرده و به ارزشهای ما حمله کرده و تلاش داشته ما را بی ثبات سازد. این افراط ها بر خلاف آنچه که ترکیه فکر می کند، باعث هوشیاری شرکای ما شده‌اند. آنها طی دو مرحله رخ دادند. نخست با مداخله مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ناتو در حالی که از ترکیه خواست مواضعش و تعهداتش به عنوان همپیمان را شفاف کند و دست از اقدامات بی ثبات کننده‌اش بردارد و سپس تصمیم شورای اروپا برای اعمال تحریمهای فوری در ارتباط با وضعیت شرق مدیترانه. این شورا همچنین از ترکیه خواست تعهدات و ارزشهایش را شفاف سازی کند. در صورتی که این کشور رفتارش را تغییر ندهد ابتکارهای جدیدی در ماه مارس اتخاذ خواهند شد.

نظرات بینندگان