arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

بایدن پیروز آراء الکترال کالج و رسما چهل‌وششمین رئیس جمهور آمریکا شد

جو بایدن نامزد حزب دموکرات تا این لحظه با کسب ۳۰۲ رای گزینشگران انتخاباتی، به طور رسمی پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جو بایدن نامزد حزب دموکرات تا این لحظه با کسب ۳۰۲ رای گزینشگران انتخاباتی، به طور رسمی پیروز رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

به گزارش «انتخاب»، بر اساس نظام انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا، رأی‌دهندگان در واقع رأی خود را برای انتخاب اعضای «کالج الکترال» یا «مجمع گزینندگان» به صندوق می‌اندازند و آنها نیز به نوبه خود، هفته‌ها پس از برگزاری انتخابات، به طور رسمی به نامزدها رأی می‌دهند.

بر اساس روال انتخابات در آمریکا، رأی‌گیری مجمع گزینندگان تشریفاتی است. اما امسال به دلیل تلاش مداوم ترامپ برای زیر سوال بردن انتخابات و درخواست لغو نتایج آن با ادعای تقلب، رأی‌گیری اعضا این نهاد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در آمریکا به ندرت پیش می‌آید که رأی کالج الکترال با نتیجه مرحله پیش از آن مغایرت داشته باشد. با این حال، این اتفاق در دوره قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۶ افتاد و در حالی که آرا مردمی هیلاری کلینتون بیشتر بود، دونالد ترامپ در نتیجه انتخابات نهایی کالج گزینندگان، پیروز شد.

نشست گزینشگران موسوم به الکترال کالج از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت ورمونت آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند.

مجموع آرای گزینشگران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵۳۸ رای است که سه رای آن مربوط به منطقه ویژه کلمبیا و واشنگتن دی سی است.

هر نامزدی که بتواند حداقل ۲۷۰ رای گزینشگران را به دست آورد، پیروز رقابت و رئیس جمهوری آینده خواهد بود مگر اینکه در زمان اعلام این نتایج به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه، نسبت به نتایج اعلامی، اعتراضی مطرح شود.

این اعتراض باید در هر دو مجلس سنا و نمایندگان وارد دانسته شود تا نتایج تغییر یابد که با وجود اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان، این کار محتمل نخواهد بود.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در ۶ ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در ۲۰ ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کنند، هرچند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌تراشی در انتقال قدرت هستند.

نظرات بینندگان