arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

پیشنهاد یک تهیه‌کننده برای ساماندهی دستمزد بازیگران

مهرداد فرید از راهکاری برای ساماندهی دستمزد بازیگران گفت که در نهایت نفع تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار و بازیگر را در پی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  مهرداد فرید از راهکاری برای ساماندهی دستمزد بازیگران گفت که در نهایت نفع تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار و بازیگر را در پی دارد.

مهرداد فرید تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره راهکار ساماندهی دستمزد بازیگران که در نهایت نفع تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار و بازیگر را در پی دارد، گفت: بهترین ترازو برای مشخص کردن دستمزد، بازار است؛ البته بازاری که بهنجار باشد، امنیت سرمایه را بتوان در آن حفظ کرد، متقاضی بدون هیچ مزاحمت و واسطه‌ای به بازیگرش دسترسی داشته باشد، در آن قاچاق نباشد، اموال صاحبان آثار به یغما نرود و سرمایه‌های مسموم در آن ورود نکند. اگر این ویژگی‌ها در بازار ایجاد شود، به مرور وضعیت خود تنظیمی پیش می‌آید و هرچیزی سر جای خودش قرار می‌گیرد و دستمزدها هم مشخص خواهند شد. در چنین شرایطی بازیگر نمی‌تواند دستمزدی بیش از آنچه بازار کشش دارد، مطالبه کند.

وی افزود: بدین علت تنها راه ساماندهی دستمزدها، داشتن بازار شفاف، امن و جایی است که سرمایه در آن محترم شمرده می‌شود. اگر چنین شرایطی پیش نیاید، قاعدتاً در عدم شفافیت‌ها، پول‌های بدون صاحب برای شستشو می‌آید و هرکسی هرکاری دلش بخواهد انجام می‌دهد و هیچکس نمی‌تواند جلودارش باشد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چه فرد یا ارگان و نهادی می‌تواند بازار آشفته را ساماندهی کند، گفت: در کشورهایی مانند آمریکا و هالیوود که بازار امنیت و شفافیت کافی را دارد، وقتی بازیگری دستمزد بالا طلب می‌کند بدون بررسی و روی هوا آن را پرداخت نمی‌کنند؛ چون موسساتی وجود دارند که ارزش بازیگران را بر مبنای چند فیلمی که اخیرا از آن‌ها اکران شده و میزان استقبال و فروششان تعیین می‌کنند. اگر بازیگری در سابقه نزدیکش فیلمی داشته باشد که به موفقیت نرسیده باشد آن موسسه اعلام می‌کند که این بازیگر بیش از فلان مقدار نمی‌تواند دریافت کند و خود بازیگر هم ارقام عجیب و غریبی درخواست نمی‌کند؛ چون می‌داند که در پیشینه نزدیکش فیلم شکست خورده وجود دارد.

این تهیه کننده ادامه داد: همه جای دنیا می‌دانند فروش فیلم در گیشه فراتر از هرچیز حتی قدرت کارگردان، قصه و... روی دوش بازیگران است. بدین علت آنجا موسسات به تهیه کننده‌ها کمک و عدد و رقم بازیگران را بر اساس آن چیزی که در بازار اتفاق افتاده، مشخص می‌کنند.

فرید در پایان عنوان کرد: متأسفانه در ایران چنین مسئله‌ای وجود ندارد؛ به عنوان نمونه در فیلم‌هایی که خودم تولید کردم خیلی اوقات با بازیگرانی مواجه شدم که فیلم‌های اخیرشان با شکست روبرو شده است، اما رقم‌های عجیب و غریبی درخواست کردند. در چنین شرایطی تهیه‌کننده نباید دستمزد بالایی که بازیگر طلب کرده را به شکل عقلایی پرداخت کند. اگر این کار را کرد نشان می‌دهد یا کارش را بلد نیست و یا در خفا سرمایه‌های ناسالمی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات بینندگان