arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

گونه جدید ویروس کرونای انگلیسی خطر مرگ بیشتری ندارد

درست در روزهایی که مردم بریتانیا خوشحال از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا در این کشور، به استقبال کریسمس و سال نو میلادی می‌رفتند، با انتشار ویروسی مواجه شدند که برخلاف گونه قبلی‌اش حالا پسوند «انگلیسی» دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درست در روزهایی که مردم بریتانیا خوشحال از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا در این کشور، به استقبال کریسمس و سال نو میلادی می‌رفتند، با انتشار ویروسی مواجه شدند که برخلاف گونه قبلی‌اش حالا پسوند «انگلیسی» دارد.

البته به گفته مسئولان این کشور، ویروسی که بریتانیایی‌ها آن را VUI- ۲۰۲۰۱۲/۰۱» نامگذاری کرده‌اند، نوع جهش یافته کووید 19 است و آن‌طور که بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید، تنها تفاوت آن با گونه قبلی این است که 70 برابر بیشتر قدرت سرایت دارد. اگرچه مقامات بریتانیا و سازمان‌های جهانی اعلام کردند «شواهدی درباره شدت میزان مرگباری نوع جدید ویروس، تفاوت رفتار آن در برابر درمان واکسن یا روند درمانی آن وجود ندارد.»

اما سرعت بالای انتشار گونه جدید، کافی بود تا سناریوی مقابله کشورها در مواجهه با کرونایی که از ووهان چین آغاز شد، این بار سریع‌تر تکرار شود؛ بر همین اساس بود که شماری از کشورها یکی پس از دیگری مرزهای خود را به روی بریتانیا و بریتانیایی‌ها بستند.«کرونای انگلیسی» از کجا آمد؟یک هفته پیش بود که مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا به نمایندگان پارلمان این کشور گفت گونه جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شده که ممکن است سرعت شیوع بیشتری داشته باشد.

این در حالی بود که دانمارک به تازگی بحران ناشی از نوع جهش یافته کرونا در نوعی راسو به نام مینک را از سر گذرانده بود و در بریتانیا نیز گونه‌ای از کرونا تحت عنوان «گونه اسپانیایی» شناخته می‌شد، اما فعلاً فرض بر این است که کرونای انگلیسی، با گونه‌هایی که در دانمارک و هلند شناسایی شده است، فرق دارد.

بمب کرونای جدید چه زمانی ترکید؟

اگرچه هفته گذشته نخستین خبر در این باره منتشر شد و بعد از سوی نخست‌وزیر انگلیس رسمیت یافت، اما به گفته پروفسور آلن مک‌نالی استاد دانشگاه برمینگام، تحقیقات در این باره در چند هفته گذشته انجام شده بود. همزمان اعلام شد این گونه جدید نخستین بار در ماه سپتامبر(شهریور-مهر) مشاهده شد و حالا در ماه نوامبر(آبان-آذر) حدود یک چهارم از مبتلایان به کرونا در لندن به این نوع جدید مبتلا شده‌اند.

کرونای انگلیسی از مرزهای بریتانیا خارج شده است؟«ماریا ون کرخوو» سرپرست فنی بخش کووید۱۹ در سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که نوع جدید از کروناویروس تاکنون در دانمارک، هلند و استرالیا شناسایی شده است. همچنین مقام‌های وزارت بهداشت ایتالیا اعلام کردند که این کشور اولین بیمار مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا را شناسایی کرده است. بنا به گزارش وزارت بهداشت ایتالیا، بیمار شناسایی شده مبتلا به همان ویروسی است که در بریتانیا کشف شده است. این بیمار و همسرش چند روز پیش با هواپیما از انگلیس وارد رم شدند و اکنون در قرنطینه به سر می‌برند.

وحشت از ورود ویروس جهش‌یافته کرونا به آلمان، فضای فرودگاه‌های این کشور را از نیمه شب متشنج کرده است؛ زیرا در آزمایش‌های انجام گرفته از سوی مسافران تاکنون یک نمونه مثبت به ثبت رسیده‌ است.

واکنش اروپا چه بود؟

هلند که با انگلیس مرز دریایی دارد، نخستین کشوری بود که پروازهای بریتانیا را به خاک کشورش ممنوع کرد. با اینکه هلند، قوانین سفت و سختی برای مهار همه‌گیری وضع کرده اما روز یکشنبه ابتلای بیش از ۱۳ هزار نفر به این ویروس در کشور به ثبت رسید که به نسبت آنچه در هلند می‌گذشت بیشتر است.

عددی که ساکنان این کشور را نسبت به شیوع «کرونای انگلیسی» نگران‌تر کرده است. علاوه بر هلند، بلژیک پروازها و قطارهایی را که از بریتانیا می‌آیند از نیمه‌شب یکشنبه متوقف کرده است. نخست‌وزیر ایتالیا هم خبر داد که دولت آماده اعلام تصمیمی برای لغو همه پروازها از بریتانیا است. ایرلند که معمولاً ترافیک مسافری قابل توجهی با انگلیس در این وقت از سال دارد، اعلام کرد پروازها از انگلیس، ولز و اسکاتلند باید حداقل به مدت ۴۸ ساعت ممنوع شود. وزارت ترابری آلمان هم نشستن پروازهای بریتانیا را از نیمه‌شب یکشنبه متوقف کرده است.

فرانسه نیزهمه مسیرهای پروازی به بریتانیا را به مدت دو شبانه‌روز ممنوع کرده است. یعنی نه آدم و نه بار بین دو کشور نباید جابه‌جا شود. اتریش هم می‌خواهد پروازها از بریتانیا را محدود کند. بلغارستان هم پروازها از بریتانیا را تا یک ماه و نیم آینده محدود کرده است. در این میان افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در سیدنی باعث شده که ایالات و قلمروهای دیگر استرالیا، مرزهایشان با بزرگ‌ترین شهر این کشور را قطع کنند. بسیاری از خطوط هوایی در روز دوشنبه پروازهایشان به این ایالت استرالیا را متوقف کردند.

واکنش سایر کشورها به کرونای جدید چه بود؟

عربستان سعودی با هدف جلوگیری از گسترش گونه جدید ویروس کرونا که در بریتانیا شیوع پیدا کرده است تمامی پروازهای بین‌المللی را لغو کرد و حج عمره زائران خارجی را به حالت تعلیق درآورد. عربستان سعودی یکشنبه شب اعلام کرد که مرزهای زمینی، دریایی و هوایی این کشور را به دنبال شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در کشورهای غربی از جمله انگلیس به صورت موقت بسته است. کانادا نیز تمامی پروازها از مبدأ بریتانیا را لغو کرده است.

ترکیه هم به صورت محدود پرواز‌ها از بریتانیا را لغو کرده است. سلطان‌نشین عمان نیز روز دوشنبه در راستای اتخاذ اقدامات سختگیرانه‌تر برای مبارزه با ویروس کرونا، هرگونه ورود به این کشور و خروج از آن را از صبح فردا به مدت یک هفته ممنوع اعلام کرد. منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ چین پروازهای مسافری از این کشور اروپایی را لغو کرد.

ایران برای مقابله با گونه جدید ویروس چه کرد؟

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواست به منظور رعایت اقدامات احتیاطی برای مقابله با نوع جهش یافته ویروس کووید ۱۹ در برخی کشورها، کلیه پروازهای خطوط هوایی شرکت‌های ایرانی به مقصد کشور انگلستان لغو شود. نمکی همچنین در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت بر «ضرورت بررسی دقیق مسافران از مبدأ انگلیس به مقصد ایران، انجام تست، قرنطینه و مراقبت کامل از آنها و تشدید نظارت‌ها و مراقبت و انجام آزمایشات کووید ۱۹ در کلیه مبادی ورودی هوایی بخصوص پروازهایی که از مبدأ کشورهای اروپایی صورت می‌پذیرد» تأکید کرد.

با وجود اینکه پروازهای ایران به مقصد انگلیس به دلیل شیوع کرونای جدید انگلیسی به دستور وزارت بهداشت تعلیق شده است، اما معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که آخرین پرواز به مقصد این کشور فردا سه‌شنبه آن هم به صورت یکطرفه انجام می‌شود. ابوالقاسم جلالی اعلام کرد، این پرواز تنها مسافرانی را که از تهران قصد دارند به لندن بروند، می‌برد و برای بازگشت به صورت خالی برمی‌گردد.

البته کروی پروازی ایرانی نیز که حدود ۱۴ نفر هستند در لندن سوار بر این هواپیما شده و پس از این پرواز دیگری به انگلستان انجام نخواهد شد.

در بریتانیا چه خبر است؟

بوریس جانسون به تازگی اعلام کرد که از بامداد یکشنبه، لندن و تمام مناطق جنوب شرق که در سطح سوم محدودیت‌های کرونایی قرار دارند، وارد سطح چهارم خواهند شد. این سطح، مشابه شرایط قرنطینه است و افراد باید به غیر از موارد اضطراری در خانه بمانند؛ همچنین تمام فروشگاه‌های غیرضروری اعم از کافه‌ها، رستوران‌ها، کلوب‌های شبانه، سالن‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌ها تعطیل شده و خانواده‌هایی که در یک حلقه ارتباطی قرار دارند، قادر به ملاقات با یکدیگر حتی بیرون از خانه نیستند.

همچنین در اسکاتلند و ولز اعمال محدودیت‌های کرونایی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. این محدودیت‌ها زمانی شدیدتر شد که وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد شیوع گونه جهش‌یافته و جدید ویروس کرونا از کنترل خارج شده است. نخست‌وزیر بریتانیا هم قرار است در یک نشست اضطراری بررسی محدودیت‌های سفر به بریتانیا را بررسی کند.

انگلیس تاکنون بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در اروپا را داشته و تعداد مبتلایان به بیماری کووید19 در این کشور از دو میلیون نفر فراتر رفته است.

آیا واکسن کرونا جلوی ابتلا به ویروس جدید را می‌گیرد؟

بریتانیا نخستین کشوری بود که واکسن ساخت شرکت امریکایی فایزر را تأیید کرد و نخستین کشوری بود که واکسیناسیون عمومی کرونا را انجام داد؛ حال سؤال و نگرانی بسیاری این است که آیا واکسن‌های ساخته شده، توانایی مهار گونه جدید را دارند یا نه؟ وزیر بهداشت آلمان در پاسخ به این سؤال با استناد به «گفت‌و‌گوهای متخصصان اتحادیه اروپا» گفته است: «طبق همه آنچه ما تاکنون می‌دانیم سویه جدید ویروس، هیچ تأثیری بر واکسن‌های کرونا ندارد و این واکسن‌های موجود به همان اندازه در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر باقی می‌مانند.» «پاتریک والنس» مشاور ارشد علمی دولت انگلیس روز شنبه در جلسه توجیهی خبری گفت: فرضیه کاری ما از همه دانشمندان این است که پاسخ واکسن باید برای این ویروس مناسب باشد اما «راویندرا گوپتا» استاد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه کمبریج گفت که او نگران است که ویروس در مسیری قرار گیرد تا در برابر واکسن‌ها مقاوم شود.


 روزنامه ایران 

نظرات بینندگان