arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

ویرایش DNA جنین انسان برای پیشگیری از همه گیری‌های مرگبار

گروهی از پژوهشگران کالج سلطنتی لندن طی پژوهشی به این نتیجه رسیده اند که می‌توان با ایجاد تغییراتی در DNA جنین انسان از بروز همه گیری‌های آتی در نوع بشر پیشگیری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران کالج سلطنتی لندن طی پژوهشی به این نتیجه رسیده اند که می‌توان با ایجاد تغییراتی در DNA جنین انسان از بروز همه گیری‌های آتی در نوع بشر پیشگیری کرد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، دستکاری DNA را می‌توان یکی از بحث برانگیزترین رفتار‌هایی دانست که ممکن است از سوی دانشمندان انجام شود. این موضوع به لحاظ علمی و اخلاقی با مخالفت‌هایی جدی همراه است. اما به نظر می‌رسد با وجود همه گیری کرونا ایده دستکاری DNA بار دیگر داغ شده است.

در حال حاضر شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش کار می‌کند، با تحقیقاتی که معمولاً روی جنین‌های سقط شده انجام شده است، برخی از گمانه زنی‌ها قوت گرفته است. در سال ۲۰۱۸، دانشمند چینی He Jiankui ادعا کرد که اولین نوزادان ویرایش شده ژنتیکی را تحت آزمایش قرار داده است، موضوعی که به شوک جهانی منجر شد.

اما در سال ۲۰۱۶، انگلستان اولین کشور در جهان بود که استفاده از یک روش ژنتیکی به نام درمان جایگزینی میتوکندری (جایگزینی میتوکندری‌های ناسالم /بخشی از سلول که انرژی را تأمین می‌کند) را مجاز دانست. اکنون دانشمندان انگلیسی معتقدند که برخی از این نوع دستکاری‌های ژنتیکی می‌توانند در کنترل کرونا موثر باشند.

ویرایش DNA

این پژوهشگران معتقدند می‌توان با استفاده از CRISPR ویروس‌های کرونا را با مخلوط کردن کد ژنتیکی آن‌ها از کار انداخت. افزون بر این‌ها حدس می‌زنند که می‌توانیم ژن‌های افراد را ویرایش کنیم تا در برابر عفونت مقاومت بیشتری داشته باشند، به عنوان مثال با هدف قرار دادن "سلول‌های T" که در واکنش ایمنی بدن دارای نقشی محوری هستند.

با همه این ها، این روش را نمی‌توان یک روش قطعی یا قابل قبول از سوی همه محافل علمی دانست. اگرچه برخی روش‌های مشابه و تعدیل شده در درمان برخی از انواع سرطان یا بیماری‌های ژنتیکی کاربرد‌هایی دارد، اما برای ویروسی مثل کرونا نیاز به پژوهش‌هایی گسترده و البته کسب مجوز‌های معتبر وجود دارد.

نظرات بینندگان